بارزترین ویژگی اخلاقی حضرت زینب(س) چه بود؟

در این مطلب از بارزترین ویژگی اخلاقی حضرت زینب(س) مطع خواهید شد.

بارزترین ویژگی اخلاق حضرت زینب(س) چه بود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجم جمادی‌الاول مصادف است با سالروز ولادت بانویی که با ولاذتش صبر، وقار و شکیبایی معنا یافت. بزرگ بانویی که اسارت وی در کربلا تجدید حیات اسلام را در پی داشت، حضرت زینب(س) عالی‌ترین نمونه از شهامت و دلیری، دانش و بینش است.

حضرت به عنوان ستاره درخشانی در آسمان تقوا طلوع کرد، عالی‌ترین تعلیمات را فرا گرفت و مورد عنایت مخصوص موجد مکتب و استادان بزرگ آن، که بزرگ‌ترین مربیان بشر بوده‌اند قرار داشت. آن حضرت در چنین فضایی رشد کرد و هر روز درس جدیدی از دانش، بینش، تقوا و فضیلت می‌آموخت.

نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام‌الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدیقة الصغری، عصمة الصغری، ولیة الله العظمی، ناموس الکبری، شریکة الحسین علیه‌السّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ... است.

زینب در لغت، به معنای «درخت نیکو منظر» آمده و معنای دیگر آن «زین اب» یعنی «زینت پدر» است؛ حضرت زینب(س) یکتا زنی است که نه تنها در زنان، بلکه در مردان عالم، کمتر نظیرش را می‌توان دید.

تک‌بعدی نبودن و جامعیت؛ ویژگی بارز اخلاق حضرت زینب(س)

حجت الاسلام والملسمین محمد صادق کفیل، کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و با تاکید بر این موضوع که حضرت زینب (س) جامع تمام زیبایی‌ها وصفات نیکو هستند اظهار کرد: آنچه در بحث حضرت زینب(س) مهم است، نکته‌ای است؛ که پیامبر اکرم (ص) در مورد حضرت فرمودند که ایشان مانند جده خود "حضرت خدیجه کبری (س) " بودند. ما اگر تمام صفات حضرت خدیجه(س) را بشناسیم باید بدانیم که ایشان چگونه با تمام وجود حامی دین بودند حضرت زینب(س) نیز مانند جده خود با تمام وجود از دین حمایت کردند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که همراهی همدلی صبر شکیبایی و استواری حضرت زینب(س) پس از وفات حضرت زهرا(س) بود که به او لقب "ام ابیها" را دادند حضرت همه جور در کنار امیر المومنین علی(ع) بودند اگر به عمر ۵۷ ساله حضرت زینب(س) دقت کنیم می‌بینم که ایشان از حیث علمی عالمی هستند که معلم نداشتند و به تعبیری علوم او علوم غیر تعلیمی است. ایشان سفره نشین امام و اهل بیت(ع) بودند و بر همین اساس مفسر و مبین قرآن شدند و در فصاحت وبلاغت همچون حضرت زهرا(س) بودند.

این کارشناس دینی با تاکید بر این موضوع که حضرت زینب (س) تک بعدی نبودند ادامه داد: حضرت زینب (س) علاوه بر این که عالمه بودند عابده آل علی نیز نام گرفتند ایشان نه فقط در کربلا بلکه از نوجوانی وجوانی شبها را به عبادت می‌پرداختند. گاهی انسان در یک وضعیتی قرار می‌گیرد که تک بعدی می‌شود یا فقط به سمت علم می‌رود و یا فقط به سراغ عبادت. اما ویژگی بارز اخلاقی حضرت زینب(س) این بود که ایشان تک بعدی نبودند و هر جا هر آن چه به او ماموریت می‌دادند را به نحو احسن انجام می‌دادند. افرادی هستند که اهل علم و عبادتند اما زمانی که میدان رزم وجهاد می‌شود عقب نشینی می‌کنند اما حضرت زینب (س) با تمام وجود و با هر آن چه که داشت به کربلا آمد و عقب نشینی نکرد.

کفیل تاکید کرد: آن جا که نیاز بود در محفل عبادت بشنید و نشست و آن جا که نیاز بود به میدان رزم بیاید با دو فرزندش و هر آنچه در توان داشت حضور پیدا کرد. برخی از ما تا بلا و گرفتاری می‌بینیم از خدا جدا می‌شویم اما حضرت زینب (س) با تمام سختی‌هایی که دید پیوند توحیدی با خداوند داشتند که نشان از جامعیت بودن حضرت زینب (س) دارد. ایشان در عین حالی که درصدد بودند حیا عفاف و حجاب خود را حفظ کنند وبا هیچ نامحرمی ارتباط نداشته باشند اما با فصاحت و بلاغتی که داشتند در مقابل دشمن ایستادند. در کل می‌توان گفت که حضرت زینب (س) عامل به وظیفه بودند تک بعدی نبودند و جامعیت را همواره سرلوحه کار خود قرار می‌دادند.

وی با تاکید بر این مطلب که حضرت زینب (س) به هر آن جه که مامور می‌شد همان را انجام می‌داد گفت: برخورد جدی وصریح حضرت زینب (س) با دشمن بود که جان امام سجاد(ع) را نجات داد این بانوی دو عالم با تمام وجود برای دین ایستاد. هم خود رشد کرد وهم جامعه را رشد داد.

او با ارائه نکته‌ای برای پرستاران گفت: ضمن این که این روز را به همه پرستاران تبرک می‌گویم. اما باید پرستاران این مطلب را مدنظر قرار بدهند که حضرت زینب (س) در کربلا مادری کردند گاهی پرستاری خود را مامور به وظیفه‌ می‌داند و گاهی برای بیمار خود مادری می‌کند. پرستاران که این روز به نامشان است باید با مریض خود پیوند انس و عشق داشته باشند و این امر در وجودشان تجلی پیدا کند؛ تا این گونه بتوانند از حضرت زینب (س) الگوبرداری کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار