معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

بررسی مشکل ریزگرد‌ها و حقآبه سیستان در شورای عالی شهرسازی

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری از پیگیری موضوع حق آبه هیرمند و ریزگرد‌های منطقه سیستان در این شورا خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام این مطلب که با کلیات طرح جامع زاهدان موافقت شد، اعلام کرد: طرح جامع زاهدان در برخی از جزئیات نیازمند اصلاحاتی جزئی با لحاظ مواردی است که برخی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری داشتند که با این ویژگی با کلیات طرح جامع زاهدان موافقت می‌شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح در کمیته‌های فنی متعددی بررسی شده است، مشاور و تهیه‌کنندگان طرح حتما باید در مورد محدوده شهری توجه و دقت بیشتری داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه مهاجرت‌های اکولوژیکی در منطقه ادامه دارد باید این مورد مهم نیز مدنظر باشد.

ایزدی با اعلام اینکه حریم نیز در طرح جامع زاهدان پهنه‌بندی و سپس به شهرداری زاهدان برای اجرا ابلاغ خواهد شد، گفت: نکاتی که اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری داشتند به صورت جلسه کمیته فنی افزوده می‌شود.

در ادامه این جلسه تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرد: مشکل آب مشکل جدی استان سیستان و بلوچستان است. حیات زاهدان متصل به موضوع تامین آب استان است که امیدواریم مشکلات این استان در زمینه آب حداقل کمتر شود.

وی افزود: شاهد هستیم که کریدور‌های گرد و خاک به سمت شهر می‌آید. توصیه‌ام این است که با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع بتوانیم کریدور‌ها را شناسایی کنیم و بعد‌ها اگر فضای سبز قرار است توسعه پیدا کند در مسیر‌ها کریدور‌های گرد و خاک باشد تا به این طریق اجازه ندهیم این گردو خاک‌ها به سمت شهر سرازیر شوند. همچنین در بحث بازیافت پساب باید تاکید شود آبی که مصرف می‌شود دوباره بتواند به چرخه مصرف بازگردد و بتواند توسعه‌ای برای فضای سبز به منظور جلوگیری از گرد و خاک در شهر باشد.

در ادامه این جلسه صورتجلسه کمیته فنی ۵ شورای عالی درباره طرح توسعه و عمران (جامع) شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرائت شد که اهمّ آن به این شرح است:

در حال حاضر، مهمترین و تنها منبع آب قابل تامین زابل حق آبه رودخانه مرزی هیرمند و چاه نیمه‌های چهارگانه هستند که متاسفانه در طی سال‌های اخیر به هیچ وجه محقق نشده است (از ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال گذشته فقط حدود ۳۰ میلیون متر مکعب وارد چاه نیمه‌ها شده است) ضمن اینکه به اذعان مسئولین وزارت نیرو اتکا به منابع آبی دیگر از جمله آب‌های ژرف و همچنین آب انتقال از دریا حداقل در کوتاه مدت و میان مدت بسیار بعید است؛ بنابراین در راستای تکالیف قانونی موضوع ماده ۳۸ قانون برنامه ششم بر اقدامات سیاسی و اقتصادی و عمرانی لازم برای تثبیت و استمرار و افزایش حق آبه هیرمند در راستای تکالیف قانونی موضوع ماده ۳۸ قانون برنامه ششم بر اقدامات سیاسی و اقتصادی و عمرانی لازم برای تثبیت و استمرار و افزایش حق‌آبه هیرمند از طرق مختلف تاکید نموده، پیشنهاد می‌نماید شورای عالی از همه ظرفیت‌های قانونی در جهت انعکاس مخاطره مذکور به بخش‌های مختلف حاکمیت استفاده نماید.

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی حیات آتی شهر هجوم ریزگرد‌ها در فصول مختلف سال است. در این خصوص راه حل پایدار و موثر تخصیص حق آبه زیست محیطی هامون‌های سه گانه پیرامون شهر است که لازم است موردتوجه جدی مسئولان سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو قرار گیرد.

انتهای پیام/پ

تخصیص حق آبه زیست محیطی هامون‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.