برگی از تاریخ؛

آیت الله خمینی به ایران باز می گردد

در تاریخ ۲۳ دی ۵۷ خبرگزاری فرانسوی آسوشیتدپرس از بازگشت امام به ایران بلافاصله پس از خروج شاه خبر داد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۳ دی ۵۷ آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه- اطرافیان حضرت امام خمینی در پاریس اظهار داشتند که رهبر شیعیان در نظر دارند به محض آنکه شاه ایران را ترک گوید، بی آنکه منتظر کناره‌گیری او از سلطنت شوند به تهران بازگردند.

آیت الله خمینی به ایران باز می گردد


بیشتربخوانید :همه‌چیز درباره روزی که درخت تناور انقلاب جوانه زد


همین منابع تصریح کردند که حضرت امام خمینی درباره احتمال بازگشت به تهران در رزوهای آینده پس از 15 سال دوری از وطن خوشبین هستند. شاپور بختیار که به تازگی به نخست وزیری ایران برگزیده شده از چند هفته پیش پیوسته گفته که شاه وعده داده است که برای استراحت به خارج خواهد رفت. سایروس ونس، وزیر امور خارجه امریکا روز پنجشنبه خبر خارج شدن شاه را از ایران که پیوسته از طرف دربار تکذیب می‌شد تایید کرد و گفت پادشاه ایران به آمریکا اطلاع داده است که در آینده نزدیک ایران را ترک خواهد گفت و این تصمیم موجب خرسندی دولت آمریکا شده است.

با اینکه امام خمینی گفته اند که اقامت شاه در خارج از کشور بدون کناره گیری از سلطنت تغییری در اوضاع کنونی پدید نخواهد آورد، اما در میان اطرافیان رهبر شیعیان بر این عقیده اند که حضور حضرت امام خمینی در ایران سبب خواهد شد که شاه زودتر از مقام خود کناره گیری کند و در هر حال خارج شدن وی از ایران جنبه همیشگی و قطعی پیدا کند. وجود آیت الله خمینی و شاه در ایران در یک زمان امکانپذیر نیست.

درباره دولت بختیار اطرافیان رهبر شیعیان می گویند که نخست‌وزیر کنونی با ورود حضرت امام خمینی به تهران برکنار خواهد شد ولی بختیار بارها گفته است که آرزوی حضور امام خمینی را در تهران دارد و او نخستین کسی خواهد بود که در برابر ایشان سر تعظیم فرود خواهد آورد. به گفته نزدیکان امام خمینی به احتمال زیاد در صورت کنار گذاشته شدن تندرو ترین امرای ارتش، حضرت آیت الله خمینی پشتیبانی خواهند کرد.

دو مقام وزارت امور خارجه فرانسه دیروز بیش از یک ساعت با حضرت آیت الله خمینی در اقامتگاه ایشان واقع در حومه پاریس دیدار و گفت‌وگو کردند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که کلود شایه، رئیس امور کنسولی فرانسه با رهبر 78 ساله شیعیان دیدار کرد. منابع مطلع گفتند که در این دیدار ژاک روبر، رئیس امور ایران در وزارت امور خارجه فرانسه همراه کلود شایه بوده است. «شایه» چند هفته پیش نیز با حضرت آیت الله خمینی ملاقات کرده بود و نسبت به فعالیت های سیاسی ایشان در فرانسه ابراز نگرانی کرده بود، اما وزارت امور خارجه فرانسه هفته پیش رسما اعلام کرد که فرانسه با تمدید اقامت حضرت آیت الله خمینی به مدت سه ماه دیگر موافقت کرده است. دو روز پیش آیت الله خمینی به خبرگزاری رادیوی پاریس گفته بودند که بدون استعفای شاه ایران، امکان هیچ بهبودی‌ای در اوضاع ایران متصور نیست.

ایشان گفتند نظام فعلی ایران باید کاملا محو شود، رژیم فعلی ایران غیر قانونی است. دولت پارلمان و شورای سلطنت همه غیرقانونی هستند و تا زمانی که این ارگان ها منحل نشوند آرامش به ایران باز نخواهد گشت.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار