وزیر صنعت مطرح کرد؛

قول بانک‌های دولتی مبنی بر تامین نقدینگی در همه صنایع/ به دنبال بازار ثابتی از نرخ ارز و دلار هستم

رضا رحمانی گفت: یکی از الزامات تولید، نقدینگی مواد اولیه و فروش است که بانک‌های دولتی قول تامین نقدینگی در همه صنایع را داده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، گفت: از رئیس کل بانک مرکزی خواستیم که نرخ ارز و دلار را در یک محدوده زمانی ثابت نگه دارد که تولیدکنندگان بتوانند بخش تولید را رونق دهند و سرمایه گذاری کنند.

وی نبود ثبات ارز و دلار را یک چالش جدی و پیش رو خواند و گفت: تمام تلاش ما بر این است که یک بازار ثابتی از نرخ ارز و دلار ایجاد کنیم که از هفته گذشته با بانک مرکزی وارد مذاکره شدیم.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اظهار اینکه رونق صادرات در سال ۹۸ یکی از اهداف اصلی ما است، اعلام کرد: باید برای حجم زیاد صادرات راهی باز کنیم.

رحمانی بیان داشت: صادرکنندگان پیشران های حوزه اقتصادی هستند و اگر آنها با موانع سخت صادرات مواجه شوند و حجم صادرات در کشور کاهش یابد به طور قطع ضربه سختی بر بدنه اقتصاد کشور وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه در پی بالا رفتن نرخ ارز و دلار ظرفیت صادرات افزایش می یابد،‌ گفت: با وجودی که نرخ ارز و دلار بالا رفت اما عملا شاهد بالا رفتن صادرات در کشور نبودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است،‌ادامه داد: ۱۵ کشور همسایه داریم که صادرات به این کشورها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اظهار اینکه میزان حجم واردات از این کشورها به ایران ۲.۱ درصد است،‌ ادامه داد: درصورتی که این دو درصد را دو برابر کنیم میزان صادرات افزایش پیدا می کند و لازم است برای این رایزنی و تبادل کالا به ۱۵ کشور همسایه به انضمام چین و هند برنامه ریزی کنیم.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد کل صنایع کشوردر استان اصفهان قرار دارد و به همین لحاظ تفویض اختیار کردیم،‌ گفت: طرح رونق تولید را به استان ها ابلاغ کردیم تا با رفع مشکل سرمایه در گردش شاهد رونق بخش تولید شویم.

وی گفت: بسیاری از صنایع و کارخانجات تولیدی در اصفهان هم اکنون ظرفیت خالی دارند،‌ صنایعی که تولیدات آنها بازار فروش دارد و مدیران باید میزان تولیدات را از هر راهی حفظ کنند.

رحمانی با اعلام اینکه بانک ها نباید صنایع را به خاطر بدهی به تملک خود در بیاورند بلکه باید تسهیل کننده مسیر تولید در کشور باشند، ادامه داد: یکی از الزامات تولید، نقدینگی مواد اولیه و فروش است که پیگیر آن هستیم و در این ارتباط چندین بار در جلسات دولت و بانک مرکزی مباحث نقدینگی و راه‌های تامین آن مطرح شده است و بانک‌های دولتی قول تامین نقدینگی در همه صنایع را داده‌اند.

وی گفت: بانک ها اگر هم صنایعی را به تملک خود در می آورند اما نباید سبب تعطیلی آن شوند و این خلاف قوانین نظام اقتصادی کشور است.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی نباید برای تامین قطعات به صف ارز برخورد کنند و مواردی که در حوزه وزارت صمت است باید تسهیل شود.

رحمانی گفت: ثبت سفارش معضلی بود که با تفویض اختیار حل شد، البته موانع ذهنی و فکری که وجود دارد مانع بزرگی است، باید تغییر در نگرشها ایجاد شود و گرنه با نگاه های سنتی و معمولی نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حالی شاهد واردات ۶۰ میلیارد دلاری از پاکستان هستیم که صادرات ما به پاکستان به یک میلیارد دلار هم  نمی رسد.

وی گفت: در ایران ظرفیت های خوبی برای فرش ماشینی، موکت و کاشی داریم که کشورهای همسایه حتی حاضرند با تعرفه‌های اتحادیه اروپا با ما معامله کنند، دولت باید تسهیل کننده باشد و مردم باید پای کار بایستند.

رحمانی اصلاح نگاه، استفاده از  توان مردم و تسهیل امور از راه‌های مقابله با تحریم‌ها است، گفت: وزارت صمت ستاد تسهیل در صنعت را راه‌اندازی کرده که ریاست آن در هر استان، استاندار است و تصمیم او تصمیم کارگروه ملی است.

وی با بیان اینکه  استاندار هر استانی همچنین رئیس  شورای معادن و کارگروه تنظیم بازار است، گفت: در استان‌ها نیز باید به شهرستان‌ها تفویض اختیار شود و نیازی به حضور فیزیکی مسئولان در مرکز استان نباشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  از ایجاد  خط سبز برای تولید در گمرک خبر داد و بیان داشت: در مسیر تولید مقرر شده موانع از جمله قیمت مواد پایه برداشته شود.

وی از کاهش صدور دستورالعمل خبر داد و بیان داشت:  تلاش ما بر این است که بخش نامه متناقض صادر نکنیم و راهکار آن مشورت با تشکل‌ها است.

رحمانی با اشاره به اینکه واردات به مناطق آزاد و ویژه مواد اولیه و ملزومات تولید بدون ثبت سفارش آزاد شده که این کار نیز در جهت تسهیل تولید است که ۶۳ کنسیواسیون صادراتی فعال است، گفت: امسال ۵۶ شرکت توسعه صادراتی داریم و خوشه‌های صنعتی شناسایی شده است.

وی اعلام کرد: سال گذشته دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از شهرک های صنعتی صادرات داشتیم و هدف گذاری امسال سه میلیارد است.

رحمانی اضافه کرد: صادرات ریالی به عراق و افغانستان از جمله مواردی است که نیاز به مطالعه بیشتری دارد و باید هماهنگی‌های کلان صورت بگیرد تا این مشکل حل شود، برای نوسازی صنایع تکمیل واحدهای نیمه تمام و سرمایه در گردش واحدها تبصره ۱۸ می‌تواند کمک بزرگی به تولید کنندگان باشد و امید است برای سال۹۸ میز تصویب شود.

وی افزود: در مورد امتیاز آیین‌نامه نحوه تجلیل از صادرکنندگان نمونه آیین‌نامه ای در حال تدوین است و شرکت در جلسات دولت و تسهیلات بانکی خاصی برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

 

صادرات پاکستان به ایران نسبت به واردات یک به ۶۰ میلیارد دلار است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.