مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

اعتبارات امور رفاه اجتماعی در بودجه سال ۹۸

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی اعتبارات امور رفاه اجتماعی در بودجه سال ۹۸ کل کشور پرداخت.

اعتبارات امور رفاه اجتماعی در بودجه سال ۹۸به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز طی گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور ۴۸. تحلیلی بر اعتبارات امور رفاه اجتماعی (حوزه بیمه‌های اجتماعی)» آورده است؛ امور رفاه اجتماعی متشکل از پنج فصل «امداد و نجات»، «بیمه‌های اجتماعی»، «حمایتی»، «توانبخشی» و «تحقیق و توسعه در امور رفاه اجتماعی» است.

این بخش از امور ده‌گانه که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۲۹/۵ درصد از مجموع اعتبارات امور مذکور را به خود اختصاص داده است، شامل برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف اجتماعی است؛ از این میان، برنامه‌های مرتبط با بیمه‌های اجتماعی که موضوع گزارش حاضر است، تنها به فصل «بیمه‌های اجتماعی» محدود نبوده و بخش قابل توجهی از اعتبارات فصل «حمایتی» نیز به این موضوع اختصاص دارد؛ بنابراین در این گزارش جهت ارجاع به برنامه‌های مذکور (فارغ از اینکه در کدام فصل قرار دارند)، از عنوان «حوزه بیمه‌های اجتماعی» استفاده می‌شود. بر این اساس، کل اعتبارات حوزه بیمه‌های اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ (بدون در نظر گرفتن اعتبارات متفرقه) بیش از ۷۹ درصد از اعتبارات امور رفاه اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید اعتبار امور ده‌گانه، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۳,۸۴۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۷، حدود ۱۰ درصد رشد داشته است، ضمن آنکه در این لایحه، حدود ۱،۱۳۴ هزار میلیارد ریال (با احتساب درآمد‌های اختصاصی) به امور رفاه اجتماعی اختصاص‌یافته که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵/۳ درصد رشد داشته است.

گزارش مرکز پژوهش‌های ملجس نشان می‌دهد اعتبارات کل حوزه بیمه‌های اجتماعی (اعم از اعتبارات آن ذیل امور رفاه اجتماعی و اعتبارات متفرقه انتقال‌نیافته) در لایحه بودجه ۱۳۹۸ حدود ۹۴۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۷، حدود ۲۶/۹ درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش اعتبارات اصلی فصل بیمه‌های اجتماعی در لایحه مذکور، حدود ۳۴۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۷، رشدی حدود ۱۷/۳ درصد را نشان می‌دهد. این افزایش در حالی صورت‌گرفته که برخی از برنامه‌ها با کاهش شدید روبه‌رو بوده است. مرور این کاهش‌ها حاکی از یک سیاست خاص از سوی دولت است که می‌توان آن را بازتاب بند «ز» تبصره «۱۷» لایحه (ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای) و سیاستِ کاهش بودجه‌های حمایتی در حوزه بیمه‌ای دانست. (۶۲ درصد کاهشی اعتبار پوشش بیمه پایه سلامت مددجویان بهزیستی و حذف اعتبارات بیمه سلامت معتادان).

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین عنوان می‌کند که بخشی از اعتبارات حمایتی که به موضوع بیمه مرتبط است، یعنی کمک‌های دولت به بازنشستگان دولت و صندوق‌های کشوری و لشکری، مجموعاً حدود ۵۵۶/۲ هزار میلیارد ریال را شامل شده است که نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۷ (با مبلغ ۴۱۰/۵ هزار میلیارد ریال) افزایشی بیش از ۳۵ درصد را تجربه کرده است. برنامه دیگر مرتبط با این موضوع، برنامه هزینه‌های مربوط به بازنشستگان دولت است که عموماً به پاداش بازنشستگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص دارد. این برنامه در لایحه بودجه ۱۳۹۸ با کاهشی ۸۱ درصدی مواجه شده است؛ علت این موضوع نیز احتمالاً به دلیل کاهش تعداد بازنشستگان مشمول این برنامه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار