در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حاجی بابایی: مجلس نماد مردمی بودن نظام است/ پزشکیان: دشمن به افرادی حمله کرد که صداقت در ایمان، باور و اراده داشتند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع «چهار دهه قانون‌گذاری» برگزار شد.


حاجی بابایی: مجلس نماد مردمی بودن نظام است/ پزشکیان: دشمن به افرادی حمله کرد که صداقت در ایمان، باور و اراده داشتندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (دوشنبه ۱ بهمن ماه) با موضوع «چهار دهه قانون‌گذاری» با حضور مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس و حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی هر کسی اراده کند و از هر قشری باشد، می‌تواند نماینده شود، گفت: در جمهوری اسلای مجلس قدرتمند است و هیچ نهادی نمی‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می‌تواند در همه امور قانون‌گذاری کند و حتی عدم کفایت رئیس جمهور را صادر کند و این نشان از اوج قدرت مجلس است؛ در واقع مجلس در جمهوری اسلامی نماد مردمی بودن نظام است.

پزشکیان، نائب رئیس مجلس گفت: مجلسی که اوایل انقلاب بود، بهتر از مجلس در دوره‌های بعد بود یعنی هرچه از انقلاب گذشت، افراد از آن حالت روزهای اول فاصله پیدا کردند و این دوری از انقلاب بیشتر به چشم می‌خورد. اختیارات قانونی نمایندگان، اختیارات بالایی است اما اگر نتوانند از آن استفاده کنند، خوب نیست. ما از قانون و قدرتی که آن را در اختیار نمایندگان داده است، استفاده نمی‌کنیم و مشکلات جامعه به همین علت است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه نمایندگان اول انقلاب با امروز متفاوت هستند؛ تصریح کرد: بعد از انقلاب مجلس قدرتمندی تشکیل شد اما اکنون مجلس نسبت به آن زمان ضعیف‌تر است. هرچقدر جلو می‌رویم نگاه مردم و عوامل تاثیرگذار بر رای مردم متفاوت‌تر می‌شود، یعنی اگر در گذشته سه نفر از بزرگان هر شهر می‌گفتند به فلان فرد رای دهید مردم گوش می‌کردند اما اکنون اینگونه نیست و رای‌ها را عموم مردم انتخاب می‌کنند و در واقع انتخاب از انحصار بیرون آمده است.

حاجی بابایی ادامه داد: فاصله بین نمایندگان مجلس و کارآمدی مجلس و آنچه که در قانون است، بسیار بالاست. یعنی نماینده حق نظارت بر روی وزیر را دارد و این جایگاه بالاتر نظارتی مجلس را نشان می‌دهد اما ما در این موقعیت‌ها ضعیف هستیم.

در ادامه تصاویری از نمایندگان مجلس و حادثه هفتم تیر نشان داده شد که هر یک از نمایندگان نظر خود را درباره مورد این تصاویر ارائه دادند.

پزشکیان گفت: دشمن به افرادی حمله می‌کند که صداقت در ایمان و باور و اراده داشتند. آنها کسانی را شهید کردند که می‌توانستند کشور را به ساحل نجات برسانند یعنی کسانی که آگاه و مردمی بودند. این به این معنی است که دشمن کسانی را شهید کرده که اگر بودند گرفتاری نداشتیم و آنها می‌دانستند چه کسانی را باید شهید کنند و چه کسانی را باید نگه دارند.

حاجی بابایی با بیان اینکه آنچه که امروز انقلاب ما را تهدید می‌کند، نیرویی است مثل شهیدان هسته‌ای که استکبار او را از ما می‌گیرد، گفت: آنچه که خطرناکتر از شهید کردن عناصر انقلابی ماست، این است که نیروهای انقلابی و کارآمد را اسیر دنیا کند.

وی افزود: اینکه یک نیرو‌ی نقلابی بعد از ۴۰ سال خوی اشرافی‌گری دارد و نوع نگاهش با مردم متفاوت است، خطرناک است. خلق و خوی اشرافی‌گری صرفا ثروت نیست بلکه این است که این افراد راحت نمی‌توانند با مردم برخورد کنند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: خوی اشرافیگری که با حرکت‌های فرهنگی و سیاستگذاری و اعمال سیاست‌هایی ایجاد می‌شود، تکمیل پازل جدایی مردم از افرادی است که شهید می‌شوند؛ آن شهدا مردم را به انقلاب خوب و خوش‌بین می‌کنند اما خوی اشرافی گری مردم را نسبت به انقلاب بدبین و بی‌تفاوت می‌کند.

حاجی بابایی تاکید کرد: زمان انقلاب اشرافی گری نبود؛ امروز فاصله طبقاتی به وجود آمده و برخی از مردم جدا شده‌اند.

نائب رئیس مجلس گفت: اگر بخواهیم دستاورد‌های انقلاب را به مردم نشان دهیم، باید عدالت و تقسیم امکانات را نشان دهیم. هر جایی که تصمیم ما منجر به عدالت است، با افتخار می‌گوییم و هر جا که منجر به عدالت نشده، چیزی نمی‌گوییم.

پزشکیان ادامه داد: دستاورد‌های انقلاب زمانی قابل قبول و خوشایند است که عدالت را در آن ببینیم اما وقتی نمایندگان مجلس محافظ دور خود دیدند خیال کردند کسی شده‌اند، در صورتی که ما همان مردم هستیم. اگر قوانین بر طبق عدالت باشد، نماینده‌ای که بودجه بیشتری برای استان خود می‌گیرد، نماینده خوب نیست بلکه باید بودجه نسبت به همه استان‌ها با عدالت تقسیم شود و اگر می‌خواهیم مردم از انقلاب راضی باشند باید عدالت را رعایت کنیم.

وی تاکید کرد: عدم هماهنگی و همسویی نگاه‌ها برای حل مشکلات، مشکلات کشور را به وجود آورده است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به ۳۸ برنامه ششم توسعه، گفت: طبق این ماده افراد نباید بیشتر از میزان مشخصی حقوق بگیرند و این مشخص بود و اگر می‌گرفت، هم حقوق دهنده و هم حقوق گیرنده مجرم محسوب می‌شدند.

حاجی بابایی ادامه داد: هر کاری کردیم آخر این قانون اجرا نشد؛ مشکل کجاست؟ با تک‌تک نمایندگان صحبت کردم اما چرا برآیند ما عدالت‌خواهانه نیست. قطعا مجلس نظارت نکرده است؛ چطور می‌شود نمایندگان امضا کنند که وزیری استیضاح شود اما فردای آن روز ابقا می‌شود.

وی افزود: مجلس در راس امور است اما عملکرد نمایندگان در راس امور نیست. قطعا بحث من شخص نیست، اما باید گفت در حال حاضر کارآمدی مجلس برای مردم مشهود نیست.

حاجی بابایی تاکید کرد: اگر مجلس قوی بود، دولت هم قوی عمل می‌کرد و گر مجلس قدرتمند بایستد، دولت هم تنظیم می‌شود و قوه قضائیه هم تنظیم می‌شود.

نائب رئیس مجلس در مورد کارآمدی ابزار‌های نظارتی مجلس گفت: من خودم وزیر بودم اما مرا بخاطر اینکه اعتبار نداشتم استیضاح کردند. مسئولیت بر اساس اختیار است و اختیار بر اساس امکانی است که در اختیار افراد قرار گرفته است.

پزشکیان افزود: راحت می‌شود در کمیسیون‌ها و مجلس منابعی را که تخصیص دادیم جلوی چشممان باشد و روند و جریان منابع و اختیارات را ببینیم و اگر اجرا نشد راحت می‌شود جلوی آن را گرفت اما ابزار نظارتی نداریم که ارزیابی کند و تمام دغدغه‌ها را در ذهن داشته باشد.

وی تاکید کرد: عدم همخوانی بین منابع و اختیاری که به افراد می‌دهیم، باعث به وجود آمدن مشکلات می‌شود؛ اینکه می‌گویند در فلان جا آب و برق نیست، باید دید چه میزان به وزیر منابع اختصاص داده شده است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص هیئت نظارت بر نمایندگان گفت: سیستم نظارت نماینده بر نماینده کارآمد نیست؛ آن‌ها چشم در چشم می‌شوند و همکار خودشان است؛ این حرف من به این معنی نیست که پیشنهاد خاصی داشته باشم، اما باید سیستمی باشد تا به مردم بگوید این نماینده کارآمد نیست یا هست. گاهی نماینده‎‌ای که اصلا کارآمد نیست، خود را کارآمد نشان می‌دهد و برعکس.

پزشکیان در مورد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: چاقو دسته خودش را نمی‌برد؛ کسی که در یک موضوعی ذی‌نفع است، نمی‌تواند خودش برای خود تصمیم بگیرد، ساختار نظارت ما که نماینده بر نماینده است، خیلی نمی‌تواند کارآمد باشد.

وی افزود: فردی که می‌خواهد تصمیم بگیرد، باید فردی بی‌طرف و بی‌منفعت باشد اما ما این ساختار را نداریم.

حمید رضاحاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه در کشور مسئولان خدوم فراوان هستند و از سوی دیگر مسئولانی که روحیه آن‌ها تغییر کرده هم وجود دارند، اظهار کرد: در تصمیم گیری‌ها مشکل داریم، بعضاً کسانی در تصمیم گیری‌ها وجود دارند که عدالت با خود آن‌ها در تعارض و تناقض است، باید تصمیم گرفت که مثلا در سال ۹۸ کسی که حقوق بالای ۷ میلیون تومان دریافت می‌کند به حقوقش اضافه نشود لذا می‌توان از این طریق به مردم کمک کرد، الان کسی نمی‌تواند با یک میلیون و دویست هزار تومان زندگی خود را بگذراند.

وی با اشاره به اینکه وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم با مشکل روبرو می‌شویم ادامه داد: الان گروهی هستند که مسیر انقلابی خود را تغییر نداده اند و از سوی دیگر گروهی هستند که مسیرشان تغییر یافته است، اعتراض اول مردم امروز بر این است که چرا یک عده به شکلی دیگر زندگی می‌کنند، اگر عدالت وجود دارد باید برای همه باشد، چرا در جمهوری اسلامی یک نفر باید ۲۰۰-۳۰۰ میلیون دریافتی داشته باشد.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه آنچه دولت اجرا می‌کند عادلانه نیست افزود: نماینده می‌بیند که اگر به منطقه خود کمک نکند کلاهش پس معرکه است، مجلس باید نقش قانونگذاری و نظارت خود را به خوبی ایفا کند تا دیگر نماینده به دنبال مسائل منطقه‌ای خود نباشد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه ساختار فعلی مجلس نقصان دارد، ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که شورا‌ها تقویت و مجلس محلی تشکیل شود و یا اینکه مجلس دیگری وجود داشته باشد تا این مجلس و مجلس دیگر بتوانند مکمل هم باشند، برخی از نمایندگان شاید به ندرت در مجلس حضور دارند لذا آن‌ها بیشتر در منطقه انتخابیه خود هستند، ساختار کنونی موجود معیوب است، مجلس به نظارت نیاز دارد، و دچار ضعف ساختاری است.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه عدالت انقلابی و غیرانقلابی ندارد، عدالت کرد، فارس، لر. عرب و عجم نمی‌شناسد، خیلی وقت‌ها به اسم انقلاب بی عدالتی صورت می‌گیرد و این مسئله مشکل‌آفرین است، خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها تصور می‌کنیم، چون در قدرت هستیم سهم ما باید بیشتر باشد، دولت، مجلس، شورای نگهبان باید کاری کند که همه احساس کنند که راحت می‌توانند حق خود را بگیرند، ما در حال حاضر مثل مردم خدمت نمی‌گیریم و سفره دیگری داریم که از نظر اعتقادی و عدالت قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه باید یک سفره را برای همه پهن کرد، گفت: مجلس، دولت و قوه قضاییه هر یک برای خود سفره‌ای دارند اما وقتی به مردم می‌رسیم می‌گوییم نداریم، پس اگر امکانی مهیا نیست باید برای همه اینگونه باشد، باید مدیریت جهادی کرد اما مدیران جهادی ما کجا هستند؟

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس باید به بدنه‌های علمی و تحقیقاتی متصل شود، عنوان کرد: براساس واقعیت‌ها و شواهد علمی می‌توان مملکت را درست اداره کرد، سال گذشته ۲ هزار قانونی که مشابه داشت را حذف کردیم و الان یک تیم کارشناسی متشکل از نمایندگان و حقوقی‌ها بر روی تنقیح قوانین کار می‌کنند، لذا قوانین ما زیاد است و این یک واقعیت محسوب می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بنده معتقد به زیاد حرف زدن نیستم بلکه باید درست حرف زد و عاقلانه، مدبرانه عمل کرد. ما قانون برنامه می‌نویسیم، اما شاهد اجرای ۲۰-۳۰ درصدی آن هستیم لذا آن قوانین را کنار می‌گذاریم و از نو قانون دیگری را می‌نویسیم.

وی در ادامه با اشاره به ساختار اجتماعی کشور افزود: تا زمانی که نماینده تنها است و باید خانه به خانه رای بگیرد و بعد با سلایق مختلف به مجلس بیاید، در مجلس هیچ وقت نمی‌شود که نمایندگان با هم، هم‌فکر باشند و تصمیم هماهنگ بگیرند، زیرا از جایگاه‌ها و نگاه‌های مختلف و سلایق مختلف آمده‌اند، باید دیدگاه و پشتوانه فکری کسی که می‌خواهد به مجلس بیاید روشن باشد که قرار است چگونه عمل کند.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه نماینده باید براساس مستندات و شواهد تصمیم گیری کند اظهار کرد: براساس واقعیت‌ها می‌توان مملکت را درست کرد، از نظر کارشناسی باید بدنه‌هایی به مجلس وصل شود، حتی اگر بدنه‌هایی وجود دارد کارشناسان آن‌ها کارشناس واقعی نیستند، بودجه را هر سال برای همه خواسته‌ها مصوب می‌کنیم، اما ۲۰ سال طول می‌کشد یک جاده بسازیم، در صورتی که باید تصمیم بگیریم تا یک یا چند اولویت را مد نظر قرار دهیم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نظارت نیاز دارند و نظام نظارت نماینده بر نماینده، کارآمد نیست افزود: نظام نظارتی بر نمایندگان باید کارآمدی آنان را به مردم اعلام کند، برآیند خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی عدالت خواهانه و کارآمدی این مجلس برای مردم مشخص نیست و مجلس از ابزار نظارتی به طور کارآمد استفاده نمی کند، اگر مجلس قدرتمند بایستد دولت و قوه قضاییه نیز تنظیم می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار