از طرح تشدید نظارت استاندارد بر بازار تا استقبال از کالا‌های ایرانی در قزوین

مدیر کل استاندارد استان قزوین از آغاز طرح تشدید تخصصی نظارت استاندارد بر بازار خبر داد.

مدیر کل استاندارد در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، گفت: طرح تشدید نظارت استاندارد بر بازار از ۲۲ دی ماه در بازار قزوین بصورت تخصصی اغاز شده است و کارشناسان استاندارد در این طرح علاوه بر کنترل‌های عمومی بازار، برواحد‌های صنفی بصورت اختصاصی نظارت می‌کنند.

سیروس صارمی اضافه کرد: کارشناسان استاندارد به منظور صیانت از حقوق تولید کنندگان کالای استاندارد و مصرف کنندگان به صورت تخصصی فرآورده‌های عرضه شده توسط اصناف در حوزه‌های صنعت غذایی، برق و الکترونیک، ساختمانی و معدنی، مکانیک، مهندسی پزشکی، بسته بندی و سلولزی، شیمی و پتروشیمی و محصولاتی که در واحد‌های صنفی به مردم عرضه می‌شود، را کنترل و ارزیابی می‌کنند.

وی افزود: طبق نتایج حاصل از بازرسی‌های کالا‌های تولیدی استان که در استان‌های دیگر عرضه می‌شود بیش از ۸۵ درصد با استاندارد مطابقت داشته است که نشان دهنده سلامت فرآورده‌های تولیدی استان است.

وی گفت:در قزوین تعداد بازرسی‌های فنی از واحد‌های تولیدی در سال ۹۷ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ بازرسی و بیش از ۲ هزار نمونه برداری هدف گذاری شده است و برای سال آینده هم ۱۵ درصد میزان بازرسی و نمونه برداری‌ها افزایش می‌یابد.

استقبال مردم از کالای استاندارد ایرانی

مدیرکل استاندارد استان ادامه داد: بیشترین تاکید به واحد‌های تولیدی برای بقا در بازار و رقابت با کالا‌های خارجی، بالا بردن کیفیت است، زیرا اعتقاد داریم باید کالای با کیفیت ارائه شود تا واحد تولیدی بتواند در بازار حضور داشته باشد.

وی گفت: در کنترل سطح بازار هم کالای با کیفیت سر لوحه کار بازرسان است و به واسطه بازرسی‌های صورت گرفته استقبال از کالای ایرانی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده که با توجه به شرایط اقتصادی موجود اگر واحد‌ها فرآورده با کیفیت و استاندارد تولید کنند، هموطنان هم به استفاده و مصرف کالا‌های با کیفیت ایرانی ادامه خواهند داد.

پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ در اختیار مصرف کنندگان

مدیر کل استاندارد استان با بیان اینکه مصرف کنندگان و شهروندان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ از صحت علامت استاندارد کالا‌های تولیدی داخلی اطمینان یابند، خاطر نشان کرد: محصولات تولیدی داخل که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و همچنین محصولاتی که دارای پروانه کاربرد استاندارد تشویقی می‌باشند، ملزم به درج کد ۱۰ رقمی منحصر به فرد در زیر نشان استاندارد روی بسته بندی کالا هستند که توسط سازمان ملی استاندارد ایران به هر محصول تخصیص داده شده است.

صارمی اضافه کرد: شهروندان با ارسال کد ۱۰ رقمی (محصولات دارای استاندارد اجباری) و ۹ رقمی (محصولات دارای استاندارد تشویقی) به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اطلاعاتی مانند نام واحد تولیدی، نام محصول، نام استان تولید، شهرستان محل تولید و وضعیت اعتبار یا عدم اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد آگاه شوند.

مالکین آسانسور و مدیران ساختمان‌ها دقت کنند

به گفته مدیرکل استادارد، وضعیت آسانسور‌ها در قزوین از گذشته تنش زا بوده است و از دو سال گذشته کار‌های خوبی انجام شد، اما در اماکن عمومی، ساختمان‌های دولتی و پزشکی آسانسور‌های مورد استفاده دارای مشکل هستند.

صارمی اضافه کرد: مسولیت هر گونه حادثه در آسانسور‌هایی که پروانه استاندارد دریافت نکرده باشند، در صورت بهره برداری برعهده مالک و مدیر، بهره بردار ساختمان، مدیر دستگاه اجرایی و مجتمع است و بیمه هم در صورت نبود پروانه استاندارد، خسارتی پرداخت نمی‌کند.

به گفته صارمی، تاییدیه ایمنی آسانسور‌ها یک سال اعتبار دارد و باید سالیانه مورد بازرسی قرار گیرند و قرارداد پشتیبان داشته باشند، این در حالی است که عموم مردم از این نکته بی خبرند.

نظارت بر آسانسور‌های مسکن مهر از سال آینده

مدیر کل استاندارد با بیان اینکه این اداره کل بر آسانسور‌های مسکن مهر نظارتی ندارد گفت: تا پایان سال ۹۷ نظارت بر این آسانسور‌ها برعهده نظام مهندسی است و از سال آینده، تنها مرجع نظارت بر استاندارد سازی آسانسور‌ها در بخش عمومی و خصوصی و مسکن مهر، ادارات کل استاندارد استان‌ها خواهند بود.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.