دبیر کل ناتو: مسکو تمایلی برای صرف نظر کردن از برنامه موشکی خود ندارد

ینس استولتنبرگ اعلام کرد مسکو هیچ تمایلی برای صرف نظر کردن از برنامه موشکی خود که مغایر با پیمان سلاح‌های هسته‌ای میان برد است، ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز جمعه پس از نشست با یک مقام روس با ابراز تأسف گفت مسکو هیچ تمایلی برای صرف نظر کردن از برنامه موشکی خود ندارد (که به گفته غربی ها) توسعه یافته و مغایر با پیمان سلاح های هسته ای میان برد است.

استولتنبرگ پس از نشست با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مقر ناتو در بروکسل گفت:«هیچ پیشرفت واقعی در این نشست حاصل نشد. روسیه قصد ندارد مواضعش را تغییر دهد.»

دبیرکل ناتو هشدار داد: «پیمان (سلاح های هسته ای میان برد) در خطر و اوضاع بسیار جدی است.» با وجود این استولتنبرگ تصریح کرد: «روسیه همچنان فرصت دارد تا به تعهدات خود در خصوص پیمان مذکور عمل کند.»

این پیمان استفاده از موشک هایی با برد 500 تا پنج هزار کیلومتر را ممنوع می کند. یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد هرچند مسکو تصمیم گرفت معاون وزیر امور خارجه این کشور را به نشست کشورهای عضو ناتو بفرستد اما متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درخصوص قاطعیت مسکو در این خصوص نگران هستند. مذاکرات مستقیم میان آمریکا و روسیه که در سال 1987 این پیمان را امضا کرده بودند، بی نتیجه بود.

یک منبع دیپلماتیک در این مورد خاطر نشان کرد: «روس ها زمان می خرند.» استولتنبرگ اعلام کرد ضرب الاجل 60 روزه چهارم دسامبر به مسکو داده شد تا به تعهدات خود عمل کند و این زمان دوم فوریه خاتمه می یابد.

دبیرکل ناتو گفت:«از دوم فوریه، آمریکایی ها روند خروج از پیمان را آغاز خواهند کرد و این موضوع شش ماه طول می کشد، که این زمان نیز فرصتی برای روسیه برای عمل به تعهدات است. مذاکرات دشوار و اختلافات با مسکو جدی است. اما من عقیده دارم زمانی که تنش افزایش می یابد باید دیدار کرد، هرچند نتوانیم مشکل را حل کنیم.»

وی تصریح کرد نشست های جدید شورای ناتو-روسیه، گروه مشورتی بین دو طرف، برنامه ریزی خواهد شد. ناتو عقیده دارد مسکو با سامانه جدید موشک های دور برد خود موسوم به SSC-8 پیمان سلاح های هسته ای میان برد را نقض کرده است و خواستار انهدام موشک های جدید است.

استولتنبرگ گفت:«روسیه تلاش می کند با انتقاد از موشک های ناتو که برای آزمایش رهگیرهای سامانه های دفاعی استفاده می شود، توجهات را منحرف کند. اما این موشک ها ناقض پیمان مذکور نیست. موشک جدید آمریکایی در اروپا وجود ندارد اما موشک های جدید روسیه به پیمان آسیب می زند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: اتحادیه اروپا ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار