یک کارشناس انرژی با شرح جزئیات به بررسی موضوع اختصاص سهمیه بنزین پرداخت.

اختصاص سهمیه بنزین به فرد عدلانه‌تر است یا به خودرو؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حمیدرضا قریشی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین که گفته می‌شود سهمیه به هر فرد داده شود به جای آنکه به خودرو اختصاص یابد، گفت: اولا باید ضرورت اینکه طرحی برای کنترل مصرف بنزین در کشور فراهم شود برای مردم به طور شفاف گفته شود.

وی ادامه داد: در قدم دوم باید طرحی اجرایی شود که حتما مردم از اجرای آن منافعی را کسب کند و این منافع برای مردم ملموس باشد.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین دلیل توزیع یارانه سوخت به هر فرد به جای دادن به خودرو موضوع عدالت است خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی که هر روز مردم تورم‌های بالا را حس می‌کنند با اجرای چنین طرحی می‌تواند بخشی از مشکلات اقشار ضعیف و متوسط جامعه را پوشش دهد و پیشنهاد من این است که این طرح در دو یا سه مرحله اجرا شود.


بیشتر بخوانید:استفاده دولت از کدملی افراد در طرح کارت سوخت


به گفته وی، در مرحله اول نباید اختلاف بین قیمت فروش و یارانه‌ای که در اختیار این اقشار به صورت نقدی قرار می‌گیرد زیاد باشد، اما رفته رفته این مردم هستند که می‌بینند اگر اختلاف قیمت بنزین عرضه شده با قیمت بنزین یارانه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد بالا باشد منافع بیشتری کسب می‌کنند در این صورت خودشان تمایل دارند که این قیمت افزایش پیدا کند.

این کارشناس انرژی با اشاره به موضوع حمل و نقل عمومی گفت: برای حمل و نقل عمومی نیز گرچه موارد مختلفی از قبیل: دادن سهمیه‌های بیشتر مطرح است، اما به نظرم باید این بخش را به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG جای داد هرچند که می‌توان در قدم اول برای این بخش نیز سهمیه‌ای جداگانه نیز در نظر گرفت، اما درنهایت انتظار ما این است که بخش حمل و نقل عمومی به سمت مصرف CNG حرکت کند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

کارشناس انرژی:اختصاص سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو عادلانه تر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۵:۵۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اوّل اينكه: بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. دوم اينكه : سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. سوم: بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود، در حال حاضر منطق ترين روش : 1- برخوداري همه ايرانيان زنده و ساكن كشور از حداقل 20 ليتر سهميه يارانه اي است يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين به قيمت 5000 تومان به حساب شخص است(هر كسي اجازه فروش يا واگذاري حق استفاده از بنزين سهميه اي خود را به ديگري دارد). 2- توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي بايد فقط براساس كارت سوخت انجام شود و قيمت بنزين به صورت پلكاني در دامنه هاي 60 ليتري محاسبه شود؛ يعني: الف- از 0 تا 60 ليتر قيمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 60 تا 120 ليتر قيمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 120 تا 180 ليتر هر ليتر به ارزش 2500 تومان؛ از 180 تا 240 ليتر هر ليتر 4000 تومان؛ د- از 240 تا 300 ليتر هر ليتر آن 6500 تومان و ر- 300 ليتر و بالاتر هر ليتر آن به ارزش 10500 تومان( كارت سوخت كليه جايگاه داران بايد حذف شود). 3- در ضمن توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي ( تاكسي ها - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي و ...) براساس پيمايش مسير هفتگي با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد. 4- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش هاي آبياري كشاورزي و باغداري كند.
مهرداد