نوزدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد/ معرفی برترین‌ها در بخش‌های مختلف

نوزدهمین جشن خانه موسیقی ایران شامگاه شنبه ششم بهمن ماه سال ۹۷ با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

نوزدهمین جشن خانه موسیقی کلید خورد/ معرفی برترین پژوهش‌هابه گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نوزدهمین جشن خانه موسیقی ایران امشب در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

بیژن کامکار، میلاد کیایی، علی ترابی، بیژن بیژنی، مظفر شفیعی، بهروز وجدانی احدملکی، علی جهاندار، غلام علمشاهی، سید عباس سجادی، سامان احتشامی، علی عزیزی، بهرام جمالی، امیر عباس ستایشگر، مهدی وجدانی و اشکان کمانگری از جمله مهمانانی بودند که در مراسم حضور داشتند.

پیش از آغاز مراسم اسامی هنرمندان و پژوهشگران مورد قدردانی قرار گرفته در حوزه آثار تالیفی و کتاب به شرح زیر معرفی شدند؛

معرفی برگزیدگان بخش پژوهش

در این بخش ۲۵۰ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده بود که هیات داوران متشکل از هومان اسعدی، آروین صداقت کیش و محمدرضا فیاض اسامی آثاربرگزیده را به شرح زیر اعلام کرد:

کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» تالیف محمدرضا آزاده‌فر به عنوان کتاب برگزیده بخش پژوهش معرفی شد.

کتاب «گوشه» تالیف ارشد طهماسبی و کتاب «کوک در ساز‌های زهی» تالیف ایمان فخر نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

در این بخش هیات داوران با احترام فراوان ارج می‌نهد به مساعی استاد پیشکسوت موسیقی دستگاهی مجید کیانی که حاصل چند دهه کندوکاو خود را در کتاب شناخت هنر موسیقی یک جا گرد آوری کرد. همچنین کتاب «شعر؟ یا موسیقی؟» تالیف استاد پیشکسوت موسیقی دستگاهی مهدی آذرسینا حاوی رهیافت‌هایی برای تلفیق شعر و موسیقی شایسته قدردانی معرفی می‌شود.

دوره نوزدهم جشن خانه موسیقی ایران در شرایطی برگزار می‌شود که دوره قبلی این جشن به معرفی برگزیدگان حوزه موسیقی در بخش آلبوم اختصاص داشت، اما در این دوره برگزیدگان بخش موسیقی در حوزه کتاب در سه رشته «آموزشی»، «علمی – پژوهشی» و «ترجمه» معرفی خواهند شد.

معرفی برگزیدگان بخش ترجمه

در این بخش تعداد ۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:

کتاب «تاریخ موسیقی غرب» ترجمه کامران غبرایی به‌عنوان کتاب برگزیده بخش ترجمه و کتاب «انسان شناسی موسیقی» ترجمه مریم قرسو و کتاب «فرهنگ موسیقی هاروارد» ترجمه عادل شاهنده شایسته تقدیر در بخش ترجمه معرفی شد.

ضمنا هیات داوران از کوشش‌های حسین یاسینی مترجم جامعه موسیقی برای بازبینی و روز آمد کردن ترجمه بر اساس ویراست جدید کتاب «درک و دریافت موسیقی» قدردانی کرد.

سپس، ویدئویی از معرفی خانه موسیقی ایران با صحبت های حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر این جشن پخش شد.

نوربخش در قسمتی از صحبت هایش در این ویدئو گفت: یکی از مهم ترین مسائل ما، مسئله کپی رایت است که با جدیت در خانه موسیقی پیگیری می شود. از هنرمندان و اعضای محترم خواهش می کنم وکالت بدهند که خانه موسیقی از طرف آنها این موضوع را پیگیری کند. ما بیش از هرزمان دیگری نیاز به همدلی داریم و خواهشم این است فراموش نکنیم، اعضای یک پیکریم و باید با هم باشیم. در خانه موسیقی همواره باز بوده و هست.

پس از پایان کلیپ، مدیرعامل خانه موسیقی روی صحنه حاضر شد و بیان کرد: امسال به دلیل تنگناهای شدید مالی که گریبانگیر همه کشور و نهادهاست، بنا نداشتیم جشن بگیریم؛ ولی دوستان عزیزی همت کردند و ما توانستیم این جشن را امسال هم برگزار کنیم. از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری دکتر رفیعی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر آقای سیدزاده در این خصوص تشکر می کنم.

وی افزود: ما در مسائل موسیقی در قالب بیانیه ها و نشست ها اعلام موضع می کنیم اما فرصت را غنیمت می شمارم و اینجا بیان می کنم که امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را داریم و در چهلمین سال که سن قوام و پختگی و بلوغ هست قاعدتا باید در همه امور به ثبات رسیده باشیم. نوبت مسئولان است که ثابت کنند، قشر موسیقی جایگاهشان کجاست؛ متاسفانه گاه با مسائلی روبرو می شویم که توقع نداریم.

پس از پایان صحبت‌های نوربخش، پریا فرهادی نوازنده قانون از اصفهان، نفر اول دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان سال ۹۷ و با سابقه ۸ سال نوازندگی، برای حضار به اجرای برنامه پرداخت.

سپس کلیپی با تصاویر تعدادی از درگذشتگان حوزه موسیقی در سال ۹۶-۹۷، به نمایش درآمد.

در ادامه گروه موسیقی نواحی "سازینه" که از سال ۸۵ با هدف رشد و معرفی هنرمندان شاخص مناطق به مدیریت خانه موسیقی و همکاری پیمان بزرگ نیا (عضو کانون پژوهشگران) تشکیل گردید، روی صحنه برنامه خود را اجرا کردند.

بخش نخست از تقدیر‌ها به پیشکسوتان موسیقی ایران اختصاص داشت.

داوود گنجه ای، احمد مسجد جامعی، هوشنگ کامکار، سید مجتبی حسینی، تقی ضرابی، رفیع مدیر فرهنگی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۴ و شهردار منطقه ۶ در این بخش روی صحنه حاضر شدند و از ژنیک بیدروسیان، بابک بکان به نمایندگی از پدرش علی بکان، فاطمه رضایی و مرادعلی نجات پور تقدیر کردند.

در ادامه بارمان رسولی نژاد نوازنده تار و متولد ۱۳۸۵، برگزیده جشنواره موسیقی جوان با ۵ سال سابقه نوازندگی تار، قطعه‌ای را اجرا کرد.

در بخش بعدی برنامه، از تعداد دیگری از پیشکسوتان موسیقی تجلیل شد. علی ترابی، علی جهاندار، رضا شفیعیان، میلاد کیایی، داریوش پیرنیاکان، طلوعی و سبحانی مدیر خانه موزه دکتر معین با حضور روی صحنه از حسن زادخیل، مینا افتاده، صبا کامکار به نمایندگی از ارژنگ کامکار و سرهنگ بهرامی به نمایندگی از کریم قربانی تقدیر کردند.

پس از پایان این بخش، گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو و به خوانندگی وحید تاج به اجرای برنامه پرداختند. میلاد عمرانلو (رهبر)، سولماز جوان بخت، پگاه عینکچی (سوپرانو)، یلدا نوری، مهدیه صفدری، صدف بهرام تجویدی (سوپرانو)، نوید ناصحی فر، محمدرضا سیدی (تنور)، فرزاد امیدی، نوید یزدانیان، محمد حقیقی (باس) و کیارش رکنی نژاد (بیتباکس) اعضای گروه آوازی تهران را تشکیل می دادند.

پایان بخش جشن نوزدهمین سال تاسیس خانه موسیقی ایران، اجرای گروه سایه ارغوان به سرپرستی محمدامین کریم پور با اجرای قطعه های بشارت اثر استاد لطفی، تکنوازی تار، ایرانی اثر استاد مشکاتیان، ضربی تار و سنتور از چاووش 6 و سپیده اثر استاد لطفی بود. اشکان کمانگیری (آواز)، حمیدرضا برزویی (سنتور)، محمد یوسفی (نی)، آرش عزیزی (تار)، فریماه موفقی (کمانچه)، فیروزه رئیس دانا (کمانچه)، اکبر داداش زاده (رباب)، مسعود پاد (عود)، سهیل اله دادیان (تمبک) میلاد شکری (دف و دایره) و محمد امین اکبرپور (تار) اعضای گروه موسیقی سایه ارغوان بودند.

در پایان از برگزیدگان بخش آموزش جشنواره هم تقدیر شد؛

معرفی برگزیدگان بخش آموزش

در این بخش تعداد ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که هیات داوران اسامی زیر را به عنوان نفرات برگزیده معرفی کردند:

کتاب «۶۰ چهار مضراب برای تار» تالیف علی کاظمی به عنوان کتاب برگزیده بخش آموزش معرفی شد و کتاب «تصنیف‌های استاد فرامرز پایور» تالیف رامتین نظری جو و کتاب «مجموعه آثار غلامحسین بیگجه خانی» تالیف محمد عبدلی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیات داوران در این بخش از تلاش‌های مینا افتاده در ایجاد انگیزه و سوق دادن جوانان به فعالیت‌های پژوهشی و کتاب «سلفژ موسیقی ایرانی» تالیف نستوه رمضانی قدردانی کرد.

 انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.