رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛

بین ۸ تا ۱۰ هزار جوان سالانه به آمار افراد متقاضی مسکن اضافه می‌شود

پورابراهیمی گفت: در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ هزار جوان سالانه به آمار افراد متقاضی مسکن اضافه می‌شود و برای تامین زمین، تقاضا‌های انباشته در استان کرمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در نشست مشترک استاندار کرمان و معاون وزیر راه و شهرسازی تصمیمات جدیدی در حوزه زمین و مسکن اتخاذ شد تا مشکلات مردم، تعاونی‌های مسکن مهر و زوج‌های جوان در این رابطه رفع شود.

استاندار کرمان در تشریح مصوبات این نشست گفت: در خصوص واگذاری اراضی مسکونی در شهر‌های کوچک که منابع طبیعی در محدوده شهر زمین دارد باید توسط منابع طبیعی استان، ظرف یک ماه و نیم به راه و شهرسازی منتقل و سند نیز انتقال یابد و در راستای احداث یک صد هزار واحد مسکن توسط بنیاد مسکن وفق مقررات مربوط زمین توسط راه و شهرسازی به بنیاد مسکن انتقال یابد و این بند شامل کلیه شهر‌های استان است.

محمدجواد فدائی ادامه داد: همچنین در این نشست مقرر شد اراضی دارای قابلیت مسکونی از حریم به محدوده قانونی شهر‌ها الحاق شود و توسط معاون امور عمرانی استانداری این موضوع پیگیری و عملیاتی شود. (منظور از این بند اراضی در تملک دولت است)

وی اظهارکرد: همچنین مقرر شد اراضی و املاک فرسوده دولتی به شرکت بازآفرینی شهری ایران منتقل شود و توسط معاون عمرانی استانداری پیگیری و اجرایی گردد.

استاندار کرمان یادآور شد: در خصوص اراضی موردنظر راه آهن نیز مقرر شد به صورت معاوضه قیمتی فی مابین راه و شهرسازی و شهرداری و در حریم کرمان اقدام شود.

 فدائی گفت: مقرر شد تا نیمه اول اسفندماه سال جاری برنامه برش استانی نیاز مسکن استان توسط راه و شهرسازی ارائه شود.

وی افزود: در خصوص پروژه تعاونی مسکن مهر پارساگستر کریمان و نحوه رفع مشکل زمین تعاونی مقرر شد توسط نماینده مردم کرمان وراور در مجلس شورای اسلامی با بانک مسکن در تهران مکاتبه و در خصوص تملک آن توسط بانک مسکن و پرداخت مابه التفاوت به تعاونی مسکن اقدام شود و در صورتی که اعضای اولیه تعاونی متقاضی زمین باشند در اراضی حاجی آباد یا نقطه دیگر طبق مقررات توسط راه و شهرسازی به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار شود و پس از تسویه حساب با بانک مسکن، تسهیلات بانکی به اراضی ۹۹ ساله واگذار شده توسط بانک مسکن منتقل گردد و تعاونی مسکن مزبور نسبت به احداث واحد‌های مسکن مهر اقدام کند.

استاندار کرمان گفت: همچنین در این نشست در خصوص تعاونی مسکن خبرنگاران مقرر شد در واگذاری جدید در اولویت قرارگیرد.

 فدائی ادامه داد: همچنین مقرر شد ایجاد سه شهر جدید در گلزار و اطراف سیرجان مراحل قانونی خود را توسط معاونت عمرانی استانداری پیگیری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور نیز با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات ما مسکن مهر است، گفت: تامین مسکن در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر در حوزه کاری این سازمان است و در جائی که زمین داریم آماده واگذاری هستیم.

علی نبیان افزود: برنامه ریزی شده طی دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری در کشور احداث شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید و ۲۰۰ هزار نیز در سایر شهر‌ها است.

وی یادآور شد: ۱۰۰ هزار واحد از این مسکن‌ها در بافت فرسوده است که در ستاد بازآفرینی شهری دنبال می‌شود.

نبیان با تاکید بر اینکه برای واگذاری زمین مشکلی نداریم، گفت: زمانی امکان واگذاری زمین وجود دارد که منابع آن موجود باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات موجود برای تامین زمین زوج‌های متقاضی، گفت: برای تامین زمین مورد نیاز منابع جدیدی از دولت نیاز نداریم و با استفاده از سرفصل‌های گذشته قابل تامین است تا زمین به شکل مناسبی در اختیار جوانان متقاضی قرارگیرد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ هزار جوان سالانه به آمار افراد متقاضی مسکن اضافه می‌شود و برای تامین زمین، تقاضا‌های انباشته در استان کرمان وجود دارد.

وی بااشاره به عدم واگذاری زمین از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، عنوان کرد: شهر کرمان وسعت بالایی به خود گرفته و تراکم پائینی دارد و شورای عالی شهرسازی برای صدور مجوز‌های جدید با محدودیت‌های روبرو شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که شهر‌های کوچک کرمان در تامین زمین برای جوانان متقاضی با مشکل روبرو هستند، ادامه داد: مشکل ما برای تامین زمین بعد از کرمان در شهر‌های اطراف این شهر است و جوابی برای مردم نداریم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه از سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: باقی مانده مسکن‌های مهر در حال حاضر در حال تکمیل هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات تامین زمین در باغین به معضلی برای استان کرمان تبدیل شده است، ادامه داد: در شهر چترود نیز شهرکی در سال‌های قبل طراحی شده و وجوهی از مردم دریافت شده، اما اجازه ساخت به آن‌ها داده نمی‌شود که این مشکل باید برطرف شود.

وی اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت مصالح، با تسهیلات پرداختی بانک مسکن امکان تکمیل واحد‌های مسکونی وجود ندارد و باید در آن تجدید نظر شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: واگذاری بخشی از اختیارات وزیر راه و شهرسازی به مدیرکل راه و شهرسازی یا استاندار کرمان می‌تواند بخشی از مشکلات مردم در این حوزه را برطرف کند.

شهباز حسن پور به مشکلات مردم در حوزه زمین و مسکن اشاره و تصریح کرد: به عنوان نمونه خانه‌ای که از ۷۰ سال قبل ساخته شده، بر اساس بخشنامه‌ای به عنوان اراضی ملی اعلام شده اند و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در برخی از شهر‌های سیرجان حدود ۱۵ سال است که زمین واگذار نشده است و این موضوع مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و موجب مهاجرت جوانان شده است.

در ابتدای این نشست محمد مهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان به بیان مسائل و مشکلات حوزه مسکن پرداخت و خواستار رفع آن‌ها شد.

انتهای پیام/ی

بررسی راهکار‌های رفع مشکلات حوزه زمین و مسکن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار