مدیر کل اوقاف و امورخیریه گیلان گفت: احیای سنت حسنه وقف یکی از دستاورد‌های ارزشمند انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حجت الاسلام ستارعلیزاده، مدیر کل اوقاف و امورخیریه گیلان گفت: احیای سنت حسنه وقف را در عصر کنونی مدیون پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، زیرا در دوران حکومت منحوس پهلوی بسیاری از موقوفات از حال وقفیت خارج شده بود.

وی، با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و شکوفایی سنت حسنه وقف بودیم افزود: برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه ترویج سنت وقف و عمل به وقف فاصله داریم

مدیر کل اوقاف و امورخیریه گیلان، با بیان اینکه همه وظیفه داریم برکات و آثار انقلاب را برای مردم بازگو کنیم، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های ترویج دهنده معارف اسلامی در جوار آستان مقدس امام زادگان هدفمند و مخاطب محور شده است.

حجت الاسلام ستارعلیزاده، بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تاکید کرد و افزود: در طول سال بیش از ۱۰ کار ویژه فرهنگی در آستان مقدس امام زادگان برگزار شده و همه ساله تعداد کثیری از مردم در سراسر کشور در کلاس‌های آموزش معارف اسلامی، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی و آموزش قرآن بقاع متبرکه شرکت می‌کنند.

وی گفت: تا پیش از سال ۸۸ سالانه نزدیک به ۴۰۰ وقف در کشور انجام می‌شد، اما از از سال ۸۹ به بعد و با کار فرهنگی انجام شده در کشور این تعداد به ثبت ۳ هزار موقوفه در سال افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام بابایی، امام جمعه لوشان نیز از ظرفیت امام زادگان لوشان برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی جنوب گیلان خبر داد و گفت: از کارکرد‌های مهم سنت حسنه وقف، نهادینه کردن فرهنگ اسلامی است.

وی، با اشاره به دو امام زاده شاخص امام زاده محمد حنفیه و امام زاده حمزه در لوشان، افزود: همه ساله مسافران و زائران بسیاری از نقاط مختلف کشور در این دو آستان مقدس توقف دارند.

امام جمعه لوشان، با بیان این دو آستان مقدس ظرفیت تبدیل به قطب فرهنگی جنوب گیلان را دارند، گفت: با فعالیت‌های فرهنگی مستمر و مهندسی فکر شده می‌توان از بستر امام زادگان برای معرفی فرهنگ اسلامی، سبک زندگی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد، گام برداشت.

حجت الاسلام بابایی افزود: یکی از کارکرد‌های مهم سنت حسنه وقف، نهادینه کردن فرهنگ اسلامی است.

وی به نقش وقف در توسعه فرهنگی اشاره کرد و گفت: برخورداری اقشار مختلف جامعه از مزایای فعالیت‌های فرهنگی، باعث رشد جامعه می‌‍شود.

مام جمعه لوشان افزود: وقتی تفکر در یک جامعه زنده شد، جامعه هرگز دچار فقر نمی‌شود، برای اینکه تفکر، جامعه و افراد جامعه را به شناخت درست از زمان، نقش آن در رفع کاستی‌ها کمک کرده و از این طریق، جامعه در مشکل‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای تشخیص و شناخت درست می‌شود.

حجت الاسلام بابایی، سنت وقف را سنتی حسنه و از ضروریات جامعه دانست و گفت: مهمترین ویژگی سنت وقف انعطاف پذیر بودن آن برای تطابق با مقتضیات و نیاز‌های روز برای حل مشکلات مردم است.

وی، معرفی دین، ترویج آموزه‌های اسلامی و مولفه‌های سبک زندگی اسلامی، توسعه نهاد‌های فرهنگی اسلامی را از کارکرد‌های فرهنگی وقف برشمرد و تصریح کرد: توسعه کتابخوانی و هنر در همه رشته‌ها از رهگذر سنت حسنه وقف امکان پذیر است.

 

انتهای پیام/م.ع

شکوفایی سنت حسنه وقف از دستاورد‌های انقلاب اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.