آمریکا از پیمان موشکی با روسیه خارج شد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد به دلیل عدم پایبندی روسیه به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، واشنگتن روز شنبه از این توافق خارج خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز جمعه با ادعای عدم پایبندی روسیه به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، اعلام کرد واشنگتن از فردا به مدت ۶ ماه از این توافق خارج خواهد شد.

وی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد اگر ظرف ۶ ماه آینده روسیه به تعهدات خود عمل کند، آمریکا ممکن است دوباره به این توافق بازگردد، در غیر اینصورت این خروج همیشگی خواهد بود.

متعاقب اظهارات پمپئو، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که واشنگتن از روز شنبه پایبندی خود به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (مصوب ۱۹۸۷) را تعلیق کرده و در صورت عدم پایبندی روسیه، پس از شش ماه برای همیشه از آن خارج خواهد شد.

ترامپ پیش از این نیز در کمپین تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ایالت نودا اعلام کرده بود که قصد دارد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) خارج  شود. دولت آمریکا اکنون با این تصمیم خود بیش از سه دهه تلاش برای منع تولید و آزمایش موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط را نادیده گرفته و می‌تواند موجی از بحران را در سطح بین‌المللی ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد چیست؟


خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در اولین گام می‌تواند بر سیستم بازدارندگی هسته‌ای تاثیر بگذارد. در صورت قطعی و نهایی شدن تصمیم دولت ترامپ، به نظر می‌رسد پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت-3» که اعتبار آن در سال 2021 به اتمام می‌رسد از میان خواهد رفت.

همچنین، تهدید جدید آمریکا علیه روسیه، به طور حتم واکنش شدید روس‌ها را به همراه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که مسکو مسیر اعمال فشار و تهدید نظامی جدید در قبال کشورهای همجوار خود که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آنها واقع شده است را در پیش خواهد گرفت. این امر می‌تواند موجی از بی‌ثباتی را در سطح جهان به همراه داشته باشد و به طور خاص امنیت قاره اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
اسراییل یک روز دوام نمی اورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
ای جان بولتون کثیف ما چهل سالگی انقلابمان را دیدیم اماتو چهل ویکسالگی انقلابمان را نخواهی دید اینو به اربابات هم بگو تو در اثر سکته تلف خواهی شد و تازه اول مجازات است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
چهل سالگی انقلابمان را به جان بولتون و پمپئو تبریک میگم به آنها می گویم ای آمریکایی های بدجسن از این پیروزی ایران عصبانی باشید و از عصبانیت بمیرید که مرگ شایسته شما جانیان است . الله و اکبر الله و اکبر الله و اکبر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
آخر همین آمریکا کل جهان را به باد فنا می دهد........
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۴:۰۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
لطفا اسرار امنیتی کشور را فاش نفرمایید ...آخه باد فنا یکی از بچه های نفوذی ما تو کاخ سفیده .....متاسفانه بخاطر بی عرضگی یه عده در کشورمون یکی از عوامل یعنی .....باد فتق ....را در کابینه رژیم صهیونیتی از دست دادیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
چقدر بتن ریختیم تو راکتور اراک؟
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۰:۳۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
لطفا یکی این اقای ترامپ رو از پریز بکشه تا دنیا رو به اتیش نکشیده !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
این دیوانه دو بار عربده کشید پمپوجان برو بچه پرو
Azerbaijan
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
آيا امكانش هست كه موشكى موتور قدرتمند اتمى داشته باشه ولى كلاهك هسته اى نداشته باشد؟ در اينصورت، جز سلاح كشتار جمعى حساب نميشه و داشتنش هم سبب قدرت نظامى قابل قبول. تهيه موشكهاى تخفيف يافته هسته اى آمريكا هم به همين منظوره، تا با استفاده از اون اهداف بزرگ نظامى رو بزنه و در حين حال از كشتار جمعى افراد خودش رو تبرئه كند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
زمان زوال يك قدرت بزرگ،،،. دروغ. نيرنگ. ريا. بزرگواري نمياورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
ببینید چطور دل از داشتن سلاح اتمی و موشکهای اتمی نمی‌کنند آن موقع ما وطن فروشانی داریم که با دشمنان بر سر برنامه صلح آمیز اتمی ایران و موشکی دفاعیش ،یکی هستند.
آخرین اخبار