معرفی و بررسی رشته ریاضی کاربردی +توانایی‌های قابل توصیه برای دانشجویان این رشته

ریاضیات کاربردی به شاخه‌ای از ریاضی گفته می‌شود که کاربرد علمی مشخصی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تسلط بر درس ریاضی دبیرستان یکی از مهمترین توانایی هایی محسوب می شود که یک دانشجوی رشته ریاضی کاربردی به آن احتیاج دارد و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی این رشته و موقعیت شغلی این رشته در کشور بپردازد.

معرفی و بررسی رشته ریاضی کاریردی

نگاهی به رشته ریاضی کاربردی

ریاضیات کاربردی به شاخه‌ای از ریاضی گفته می‌شود که کاربرد علمی مشخصی داشته باشد به طور مثال در اقتصاد، کامپیوتر، فیزیک و یا آمار و احتمال کاربرد داشته باشد و ریاضی محض نیز به شاخه‌ای گفته می‌شود که به نظریه‌پردازی ریاضی می‌پردازد، اما باید توجه داشت که امروزه این دو گرایش آن‌چنان در هم ادغام شده‌اندکه مرزی را نمی‌توان بین آن‌ها مشخص کرد.

معرفی دروس تخصصی رشته ریاضی کاریردی

ریاضیات گسسته

هدف از این درس، آشنایی با زمینه‌های مختلف ریاضیات گسسته و کاربرد‌های آن با تاکید بر اثبات و ارائه الگوریتم‌های مناسب است.


این مطلب را از دست ندهید: جوانان می‌دانند که در رشته ریاضی و فنی آینده‌ای ندارند


سرفصل‌های این درس عبارتنداز:

معادله تفاضلی و رابطه بازگشتی، تابع مولد، اصل شمول و طرد، گراف و ماتریس، تطابق و دیگر کاربرد‌های گراف، جبر و کاربرد‌های آن و آشنایی با طرح‌های بلوکی، مربع لاتین، صفحه‌های تصویری، کدگذاری و رمزنگاری.

برنامه‌سازی پیشرفته

در این درس، دانشجویان به مباحثی همچون برنامه‌سازی صحیح، مستند سازی برنامه‌ها، برنامه‌سازی ساخت یافته، آشنایی با زبان دوم برنامه‌سازی و مقایسه آن با زبان اول، اشکال‌زدایی و آزمایش برنامه، حصول اطمینان از صحت برنامه‌ها، الگوریتم‌های غیر عددی شامل:

پردازش رشته‌ها، روش‌های جستجو و مرتب کردن، آشنایی مقدماتی با کامپایلر‌ها و دیگر برنامه‌های مترجم، اجرای طرح‌های بزرگ و غیره می‌پردازند.

معرفی و بررسی رشته ریاضی کاریردی

آنالیز عددی

هدف از این درس، ارائه الگوریتم‌های عددی و بررسی خطا‌های ایجاد شده از حل عددی مسائل است.

در خصوص روش‌های تکراری، بررسی همگرایی و نرخ همگرایی نیز مورد تاکید می‌باشند. در این درس سرفصل‌های موجود عبارتند از:


این مطلب را از دست ندهید: مقالات دانشجوی ایرانی در جمع پراستنادترین مقالات web of Science


نمایش اعداد حقیقی، انواع مختلف خطاها، آنالیز خطاها، حل معادلات خطی، مشتق و انتگرال‌گیری عددی و حل معادلات دیفرانسیل عددی و غیره

ساختمان داده‌ها

در این درس، دانشجویان با آرایه‌ها، بردارها، ماتریس‌ها، صف‌ها و ردیفها، لیست‌های پیوندی، خطی، حلقوی، روش نمایش و کاربرد لیست‌های پیوندی، درخت‌ها و پیمایش آنها، روش نمایش و کاربرد درختها، درخت‌های تصمیم‌گیری، گراف‌ها و نمایش آنها، تخصیص حافظه به صورت پویا و مسائل مربوط آشنا می‌شوند.

تحقیق در عملیات

در این درس، دانشجویان با زمینه تحقیق در عملیات، انواع مدل‌ها و مدل‌های ریاضی، برنامه‌ریزی خطی، شبکه‌ها و مدل حمل و نقل، سایر مدل‌های مشابه، آشنایی با برنامه‌ریزی متغیر‌های صحیح، برنامه‌ریزی پویا، برنامه‌ریزی غیرخطی و مدل‌های احتمالی آشنا می‌شوند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه برای دانشجویان رشته ریاضی کاربردی 

شاید مهمترین توانایی علمی یک دانشجوی ریاضی، تسلط بر درس ریاضی دبیرستان باشد که این امر صرفا زاییده علاقه شخصی به این درس است.


این مطلب را از دست ندهید: کیفیت آموزش در دروس ریاضی و فیزیک بیشتر شود


این رشته نیازمند دانشجویانی است که از نظر ذهنی آمادگی جذب ایده‌های جدید را داشته باشند و بتوانند الگو‌ها و نظم را درک کرده و مسائل غیرمتعارف را حل کنند. به عبارت دیگر یک روحیه علمی، تفکر انتقادی و توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند.

از آنجا که ریاضیات ورود به عرصه‌های ناشناخته و کشف قوانین آن است، علاقمندی به مباحث ریاضی از همان دوران تحصیل در دبیرستان مشخص می‌شود. همین علاقمندی است که می‌تواند راه‌های بسیار سخت را برای دانشجوی این رشته هموار سازد.

یک ریاضیدان قبل از هرچیز باید جرات قدم‌گذاری در وادی ناشناخته‌ها را داشته باشد.

بطور کلی دقت، تجزیه و تحلیل صحیح و صبر و پشتکار سه عامل اصلی در توفیق داوطلب در این رشته است.

معرفی و بررسی رشته ریاضی کاریردی

آینده شغلی رشته ریاضی کاربردی 

کاربرد ریاضی در علوم مختلف انکارناپذیر است. برای مثال مبحث آنالیز تابعی در مکانیک کوانتومی، کاربرد بسیاری زیادی دارد و یا در بیشتر رشته‌های مهندسی معادله «لاپ لاسی» که یک معادله ریاضی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در جامعه‌شناسی نیز نظریه احتمال و نظریه گروه‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در کل باید گفت که همه صنایع، زیر ساخت ریاضی دارند و به همین دلیل در همه مراکز صنعتی و تحقیقاتی دنیا، ریاضیدان‌ها در کنار مهندسان و دانشمندان سایر علوم حضوری فعال دارند و آنچه در نهایت ارائه می‌شود، نتیجه کار تیمی آنهاست.


این مطلب را از دست ندهید: دفاع اولین دانشجويان دكتری رياضی كاربردی دانشگاه شهركرد از رساله تخصصی


هرچقدر که شغل یک فرد تخصصی‌تر شود، میزان ریاضیاتی که لازم دارد، بیشتر می‌شود.

برای مثال یک مهندس الکترونیک از آنالیز تابعی و فرآیند‌های تصادفی استفاده می‌کند و یا یک برنامه‌ریز پروژه‌های اقتصادی از مطالب پیشرفته آماری مانند سری‌های زمانی، به عنوان ابزار کار یاری می‌گیرد.

به همین دلیل امروزه تربیت متخصصان علم ریاضی، یعنی افرادی که قادر هستند ریاضیات مورد نیاز را آموزش داده و یا تولید کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که لازمه پیشرفت در تکنولوژی، توجه به دانش ریاضی است.

وضعیت کنونی نیاز کشور به  رشته ریاضی کاربردی 

رشته‌های مختلف ریاضی جایگاه وسیعی در جامعه دارند از آن جمله:

تمام رشته‌های مهندسی، رشته‌های مختلف علوم پایه فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، زمین شناسی)، پزشکی، علوم کامپیوتر، اکتشافات فضایی، بازرگانی، برنامه‌ریزی‌های دولتی، غالب رشته‌های وابسته به صنعت، مدیریت و رشته‌های مختلف کشاورزی به رشته ریاضی وابسته‌اند و از آن به طور مستقیم استفاده می‌کنند؛ همچنین بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور در طرح‌های مختلف نظیر: نفت، پتروشیمی، حمل و نقل و غیره، مستقیم و یا غیرمستقیم از ریاضی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
خواهرم اگر علا قه داری برو بخون رشته خوب و پرکاربردیه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
سلام،من دبیرستان رشته ای معماری بودم و فوق دیپلم شهرسازی دارم بر اساس معدلم ریاضیات کاربردی قبول شدم الانم نمیدونم میتونم برم یا نه میشه ی کمکی بهم بکنید
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
شاید بهترین رشته در مقطع کارشناسی باشه. چون تمام علوم مهندسی ، کامپیوتر، و اقتصاد زیر مجموعه آن حساب می شه.
Germany
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
رشته ای که فقط بیکار تولید میکنه
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی ریاضی محض
۲۲:۴۸ ۱۵ تير ۱۳۹۹
خواهشمندم هموطن عزیزم اینطور نفرمایید.
در هر رشته اگر فرد تلاش کند تا بهترین باشد ، حتی اگر پیش پا افتاده ترین رشته ها هم باشد , تمام دنیا خواهان او میشوند.
امیدوارم ناراحت نشوید از نظرم.
متشکرم از باشگاه خبرنگاران بابت درج نظرم.