آغاز طرح بخشودگی جرائم بدهکاران صندوق رفاه دانشجویان/ وام ودیعه مسکن افزایش می یابد

یزدان‌مهر گفت: طرح بخشودگی جرائم بدهکاران صندوق رفاه دانشجویان از ۱۴ بهمن آغاز می شود و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ذوالفقار یزدان‌مهر مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری طرح عملکرد صندوق رفاه در سال ۹۷ که صبح امروز در صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۴ یک آسیب شناسی از وضعیت صندوق رفاه انجام شد که بر اساس آن ۴۴۴ میلیارد تومان مطالبات مشکوک الوصول و صعب الوصول سنواتی داشتیم و با مصوبات هیئت امنا و تعامل با فارغ التحصیلان بدهکار موفق به وصول ۴۰۴ میلیارد تومان از این مبلغ شدیم تا این مبلغ به چرخه درآمدزایی صندوق برگردد  وگام موثری در جهت خدمت رسانی برداریم.

بدهی ۲۰۰ میلیاردی فارغ التحصیلان به صندوق رفاه دانشجویان

وی افزود: در حال حاضر از ۴۴۴ میلیارد تومان، ۴۰ میلیارد تومان مطالبه صعب الوصول داریم که امیدواریم با طرح بخشودگی جدید این مبلغ هم به زودی وصول شود، همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان مطالبات جاری داریم که فارغ التحصیلان بدهکار نتوانسته اند پرداخت کنند.

یزدان‌مهر بیان کرد: طرح بخشودگی جرائم صندوق رفاه از امروز، ۱۴ بهمن آغاز می‌شود و تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد و فارغ التحصیلان با مراجعه به سایت صندوق رفاه دانشجویان می‌توانند از این بخشودگی بهره‌مند شوند و این امتیاز را قائل شده‌ایم که دانش آموختگان با پرداخت کل بدهی  از صددرصد بخشودگی جرائم دیرکرد صندوق رفاه برخوردار شوند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: همچنین درباره ۱۶۰ میلیارد تومان مطالبات جاری، اگر فارغ التحصیلانی که چند قسط عقب افتاده دارند، بدهی خود را پرداخت کنند مشمول بخشودگی ۵۰ درصد جرائم دیرکرد صندوق رفاه دانشجویان می‌شوند.

هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان

وی اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در کنار تقویت اعتبارات، صندوق رفاه در ۴ سال گذشته ۱۴۷۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته است که نسبت به مدت مشابه ۱۷۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

یزدان‌مهر با توجه به هم‌افزایی که دولت در اعتبار عمومی داشته است، بیان کرد: امروز تمام تسهیلات  صندوق رفاه را صددرصدی پوشش می‌دهیم و در دو سال گذشته وام‌ها را بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش داده‌ایم تا تسهیلات متناسب با نیاز دانشجویان باشند.

ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی برای دانشجویان متاهل

وی با اشاره به تسهیلات ویژه صندوق رفاه برای ترویج ازدواج گفت: همچنین در جلسه با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تسهیلات ویژه‌ای از قبیل وام ازدواج، وام ودیعه مسکن متأهلان و خوابگاه متأهلی در دستور کار قرار گرفته است تا در سال ۹۸ خدمات ویژه‌ای را برای ترویج ازدواج داشته باشیم، در این راستا پیشنهاد شده است به جای ساخت خوابگاه متأهلی، ودیعه مسکن متأهلی را افزایش دهیم یعنی در تهران تا ۷۰ میلیون و در سایر شهر‌ها تا ۳۰ میلیون افزایش یابد.

وی افزود: در ۲۸ بهمن ماه که هیئت امنای صندوق تشکیل می‌شود، قرار است وام ضروری و شهریه  را افزایش دهیم تا پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد، زیرا در حال حاضر برخی از وام‌ها مبلغ کمی دارند.

یزدان‌مهر افزود: همچنین افزایش وام ضروری غیردکترا، وام شهریه و وام ازدواج در هیئت امنا در دستور کار قرار گرفت و وام ودیعه مسکن متأهلین در تهران از ۷ میلیون و ۵۰۰ به ۱۵ میلیون تومان و ودیعه مسکن دانشجویان در کلان‌شهر‌ها  از ۶ میلیون به ۱۲ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۹ میلیون تومان رسید.

ساخت ۳۳ خوابگاه در دستور کار صندوق رفاه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: در بحث خوابگاه‌های دانشجویی آسیب‌شناسی و رتبه‌بندی انجام شد و ۲۰۰ خوابگاه کمبود داشتیم که در برنامه ششم گشایشی شکل گرفت و برنامه‌ریزی شد تا با کمک دانشگاه‌ها این خوابگاه‌ها ساخته شود البته از ابتدای سال ساخت ۳۳ خوابگاه در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی آغاز شده است تا دانشجویان پشت در خوابگاه نمانند.

وی بیان کرد: صندوق رفاه توانسته است ۵۸۷ خوابگاه را که نیاز بازسازی داشتند، تعمیرات اساسی کند همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا ۲ سال آینده هیچ خوابگاه رتبه ۲ و ۳ نداشته باشیم همچنین برای ساخت خوابگاه‌های جدید از بخش خصوصی کمک خواستیم تا به ۳ صورت بتواند ما را در ساخت خوابگاه دانشجویی همراهی کند، به طور مثال وام ۱۸ درصد در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود که ۱۴ درصد سود بانکی را صندوق رفاه پرداخت می‌کند و درواقع وام با سود ناچیز خواهد بود؛ این وام ۲ سال تنفس دارد و بازپرداخت آن ۵ ساله است.

بودجه صندوق رفاه در سال ۹۸

وی اظهار کرد: برای بودجه سال ۹۸، جلساتی را با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم و در ابتدا اعتبارات عمومی صندوق را ۲۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد ولی در مرحله بعد با تجدیدنظری که صورت گرفت بودجه اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان ۱۰ درصد افزایش یافت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در حال حاضر تخصیص وام شهریه یکی از مشکلات ماست و در سال گذشته تخصیص صفر بوده و امسال هم هنوز بودجه آن تخصیص پیدا نکرده است.

یزدان‌مهر افزود: با توجه به عدم تخصیص وام شهریه از سوی سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردیم تا بتوانیم به نیاز دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و مراکز غیرانتفاعی پاسخ دهیم.

وی اظهار کرد: در حالی که باید درآمد اختصاصی صندوق رفاه تا پایان سال ۴۰۰ میلیارد تومان باشد، امروز ۵ تا ۶ درصد از برنامه جلوتر هستیم و با اجرای طرح بخشودگی جرایم دانشجویان تا پایان سال از این مبلغ عبور خواهیم کرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره وام دکترا اظهار کرد: به دانشجویان دکتری هر ماه ۷۰۰هزار تومان پرداخت می شود و در کنار آن می توانند از سه میلیون وام ضروری استفاده کنند.

جزئیات تسهیلات مالی به دانشجویان دکتری

وی افزود: در سال ۹۳ کل اعتباری که به دانشجویان دکترا تخصیص دادند، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود، در سال ۹۴، ۲۰ میلیارد تومان وام پرداخت کردیم  و در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به تدریج ۲۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و در حال حاضر صندوق رفاه توانسته است کل دانشجویان دکترای غیر بورسیه را پوشش دهد.

یزدان‌مهر اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که صندوق رفاه دنبال می‌کند، این است، دانشجویان تمام وقت دکتری بعد از آزمون جامع بتوانند از خدمات بیمه اجتماعی بهره مند شوند و این طرح در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و امیدواریم به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار