عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

۲۵ درصد از محصولات دانش بنیان در حوزه پزشکی است/ ۳ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند

لاریجانی گفت: حدود ۲۵ درصد از تولیدات محصولات دانش بنیان کشور در حوزه پزشکی است.

گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت بررسی شدبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه ۳۲۳ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.

برگزاری آموزش‌های الکترونیک حوزه پزشکی، مأموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی، تقسیم وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور، منطقه گرایی مأموریت‌های علوم پزشکی با مشارکت دانشگاه ها، متناسب سازی مشکلات شایع پزشکی مناطق با مأموریت‌های واسپاری شده، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای دانشجویان پزشکی خارجی، بازنگری برنامه‌های آموزشی پزشکی متناسب با نیاز‌های روز، بومی گزینی، تأسیس مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه ای، توجه به مرجعیت علمی کشور، مستندسازی و انتشار تجربیات پزشکی از مواردی بود که در این گزارش به آن پرداخته شد.

تحصیل حدود ۳ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در این جلسه باقر لاریجانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند آمایش آموزش عالی در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل بر اساس الگوی بین الملل آمایش آموزش عالی پزشکی هستند و در این زمینه از ظرفیت این دانشجویان در مناطق آمایشی هدف استفاده می‌شود.

وی افزود: بهترین راه پیش رو در حوزه آموزش عالی این است که فعالیت‌های دانشگاه‌ها مبتنی بر مأموریت‌های مشترک باشد؛ ضمن آنکه می‌توان با نگاه به رشته‌های میان رشته‌ای در تحول آموزش پزشکی کمک کرد.

لاریجانی با تأکید بر قابلیت‌های آموزش پزشکی در استفاده از دروس میان رشته‌ای اظهار کرد: حدود ۲۵ درصد از تولیدات محصولات دانش بنیان کشور در حوزه پزشکی است و در حال حاضر ایجاد دانشکده‌های جدید براساس جمعیت مناطق، تعداد بیمار و میزان اعضای هیئت علمی بررسی می‌شود.

توجه به اخلاق پزشکی در آمایش آموزش عالی حوزه پزشکی

در ادامه جلسه طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقوله اخلاق پزشکی می‌تواند در سیاست‌های آمایش آموزش عالی حوزه پزشکی مورد توجه باشد و از ظرفیت پزشکان در گسترش اخلاق حرفه‌ای میان دانشجویان دانش پزشکی استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کنار توجه به مرجعیت علمی در منطقه و توجه به نیاز‌های ملی می‌توان به مرجعیت علمی بین المللی برای برخی رشته‌های علوم پزشکی هم توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در اجرایی سازی اهداف سند آمایش آموزش عالی می‌توان به ارتباط میان آموزش پزشکی و مباحث هویتی- فرهنگی دانشجویان توجه داشت.  از قابلیت‌های الگو بخشی پزشکان در جهت اهداف سند دانشگاه اسلامی استفاده شود.

وی افزود: این امکان وجود دارد که با توجه به قابلیت‌های الگو بخشی پزشکان در جامعه در جهت اهداف سند دانشگاه اسلامی و تقویت ویژگی‌های فرهنگی و هویتی دانشجویان استفاده کرد.

فعالیت سامانه آموزش مجازی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه آموزش مجازی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در این سامانه به عنوان گسترده‌ترین شبکه آموزشی کشور در حدود ۸۸۰ هزار کاربر مشغول به فعالیت هستند که دوره‌های آن به عنوان مکمل دروس معارف استفاده شده است و می‌توان از ظرفیت و تجربه آن در سایر حوزه‌ها استفاده برد.

در ادامه این جلسه عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صورتی که مشکلاتی در مسیر اجرایی سازی سیاست‌های آمایش وجود دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در کنار گزارش‌های پیش رو، با تدوین قوانین مورد نیاز به رفع مشکلات این مسیر بپردازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مقوله فناوری در جهان اتفاقات بزرگی در حال تحقق است که در مقوله آمایش آموزش عالی باید رویکرد تحولات معطوف به علم در آموزش عالی مورد توجه باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به قابلیت‌های استفاده از آموزش الکترونیک گفت: پلتفرم دیجیتال سه خصیصه را داراست که می‌تواند ظرفیت آموزش را با تغییرات گسترده همراه کند.

وی افزود: مهمترین بازیافت خصیصه خوشه‌ای بودن در آموزش الکترونیک افزایش سرمایه‌ای است که در منابع اطلاعاتی و منابع انسانی تأثیر می‌گذارد و حتی در حوزه عملیات پزشکی از قبیل: Teleradiology, Telepathology, Telehospital, Telepharmacy و ... ظرفیت بزرگی را ایجاد کرده است.

عاملی ادامه داد: خصوصیت لایه‌ای بودن خصیصه دومی است که امکان طبقه بندی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: یکپارچه نگری محیط به عنوان خصیصه سوم می‌تواند در استانداردسازی و متناسب سازی آموزش عالی مفید باشد که در راستای آن ظرفیت دانش یکپارچه قابلیت پیاده سازی پیدا می‌کند.

عاملی با تأکید بر قابلیت‌های آموزش الکترونیک گفت: اگر با این رویکرد به آموزش توجه کنیم می‌توانیم در مقابل پزشکی جدید برنامه ریزی کنیم و در طرح آمایش می‌توان به این موضوع توجه کرد.

در ادامه جلسه موضوعات "ساماندهی هوشمند ارتقای اساتید دانشگاه ها"، "توجه به توریسم سلامت با مشارکت و پشتیبانی دانشگاه‌ها و با همکاری کشور‌های منطقه"، " توجه به ابعاد فرهنگی-دانشجویی طرح آمایش"، "عدم غفلت از قابلیت‌های تعامل رودرروی اساتید و دانشجویان"، " توجه به مباحث بین رشته‌ای در هم افزایی میان وزارت علوم و بهداشت"، " توجه به توزیع و کنترل تعداد بیماران مراجعه کننده به پزشکان"، "اصلاح فرهنگ تغذیه در سطح کشور با نگاه مشترک میان دستگاهی" توسط اعضا مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

در پایان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: فعالیت مشترک میان وزارت خانه‌های علوم و بهداشت و استفاده از تجربیات طرفین در مباحث بین رشته‌ای و فناوری‌ها می‌تواند مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار