رئیس جهاد دانشگاهی:

هیچ مسئولی به اقتصاد دانش بنیان توجه ندارد/ نباید از دانشگاه‌ها انتظار حل مشکلات را داشت

طیبی گفت: هنوز تصمیم نگرفته‌ایم اقتصاد دانش بنیان متکی بر توان خودمان باشد، هیچ مسئولی به اقتصاد دانش بنیان توجه ندارد.

هیچ مسئولی به حوزه علم و اقتصاد دانش بنیان توجه ندارد/  نباید از دانشگاه‌ها انتظار حل مشکلات را داشتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری که امروز در برنامه رادیویی منشور دانش با اشاره به دستاورد‌های ایران پیش از انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب حرکت علمی کشور به صورت عمدی عقب نگه داشته می‌شد و کشور‌های جهان به دنبال این بودند تا تکنولوژی اصلی و محوری تنها برای خودشان باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه پس از انقلاب برای کم کردن فاصله خود با کشور‌های جهان، جهاد دانشگاهی تاسیس شد، گفت: قبل از انقلاب تحقیق در دانشگاه‌ها شکل نگرفته بود و اصلا تحقیقات تکمیلی وجود نداشت و بنای کشور به گونه‌ای گذاشته شده بود که ما فقط به سمت مونتاژ برویم.

وی با بیان اینکه نیاز پیدا کردیم تا با شتاب زیادی کار خود را پیش ببریم، گفت: زمانی که جهاد دانشگاهی تاسیس شد به کمک نهاد‌های غیر دولتی کارمان را سرعت بخشیدیم و جهاد دانشگاهی به وجود آمد و از همان ابتدای کار اساس کارمان را تحقیقات و فناوری قرار دادیم.
 

جهاد دانشگاهی نگاهی استوار به تحقیقات کاربردی دارد

طیبی اظهار کرد: نگاه ما کاملا استوار بر تحقیقات کارد‌بردی و تجاری سازی محصولات است و به دنبال این هستیم تا برنامه پیشرفت کشور را طراحی کنیم و متوجه شویم که وظیفه محول شده به دانشگاه‌ها در حوزه علوم پایه و فناوری‌های جدید چگونه است.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: تنها ۱۵ درصد اساتید ما علاقه‌مند به کار در حوزه فناورانه هستند و مابقی اساتید به دنبال آموزش‌های تئوری می‌روند و نباید انتظار داشته باشیم که دانشگاه مشکل روز کشور را برطرف کند.

صنعت در ایران هنوز قابلیت سفارش فناوری را ندارد

وی با بیان اینکه هدف ما در جهاد دانشگاهی تنها تحقیق نیست، اظهار کرد: ما به دنبال پیشبرد برنامه‌های کاربردی هستیم و نیاز صنعت را پیدا می‌کنیم، زیرا در شرایط کنونی صنعت ما هنوز قابلیت سفارش دانش و فناوری را ندارد.

طیبی با اشاره به بودجه جهاد دانشگاهی بیان کرد: حدود ۲۵ درصد بودجه ما به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان از دولت تامین می‌شود و بخش عمده آن برای بخش پزشکی است، با وجود آنکه پیش بودجه نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما هنوز نسبت به آن ناراضی هستیم.
 

جهاد دانشگاهی تنها اجرا کننده آزمون استخدامی است

وی درباره برگزاری آزمون استخدامی توسط جهاد دانشگاهی بیان کرد: جهاد دانشگاهی آزمون مهارتی را در دستور کار خود قرار داده است و البته سازمان اداری استخدامی با توجه به قابلیت‌های جهاد‌، برگزاری این آزمون را به آن محول کرده است، برخی مشکلات همواره وجود دارد، ولی تمام سوالات و منابع آزمون از سمت سازمان اداری و استخدامی اجرایی می‌شود.

طیبی درباره رشد علمی ایران در مجامع مختلف گفت: ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که اقتصاد دانش بنیان متکی بر توان خودمان پیش برود و جز مقام معظم رهبری هیچکس به حوزه علم و اقتصاد دانش بنیان توجه ندارد.

همه جناح‌های سیاسی باید در الزامات علمی اتفاق نظر داشته باشند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تمام جناح‌های سیاسی در الزامات علمی اتفاق نظر داشته باشند، اما متاسفانه می‌بینیم که با تغییر دولت و سیاست مداران برنامه‌های علمی تغییر می‌کند؛ برای مثال باید بدانیم اگر برجام خوب است همه باید با آن موافق باشند و اگر مناسب کشور نیست همه با آن مخالفت کنند.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: در شرایط تحریمی که کشور با آن مواجه است باید روش‌های دور زدن تحریم را به درستی اجرایی کنیم و وقتی صحبت از توان داخلی و تولید محصولات ایرانی می‌کنیم مناقصه‌های خوبی را هم در نظر بگیریم اگر تحریم‌ها به درستی مدیریت شوند ما مشکلی نخواهیم داشت.

طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی کار سیاسی انجام نمی‌دهد، بیان کرد: معتقد هستیم افرادی که در جهاد کار می‌کنند نباید کار سیاسی انجام دهند البته ما دغدغه سیاسی داریم و همین انجام کار‌های سیاسی جزئی از برنامه پیشرفت است.

معاونت علمی وظیفه بازار سازی برای شرکت‌های دانش بنیان را بر عهده دارد

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به عملکرد معاونت علمی برای پیشبرد برنامه‌های فناورانه گفت: یکی از مشکلات کنونی کشور کمبود تقاضا برای محصولات ایرانی است، ما باید پیش از آنکه شرکتی را ایجاد کنیم برای آن بازار سازی مناسبی داشته باشیم و این وظیفه معاونت علمی است.

وی ادامه داد: اصولا فناوری کار فرا وزارتی است و وزارت علوم نمی‌تواند در بحث فناوری وارد عمل شود و در این زمان معاونت علمی باید وارد عمل شود و با همکاری سایر وزارتخانه‌ها بازار مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان را ایجاد کند.

طیبی با بیان اینکه تمام پروژه‌های جهاد دانشگاهی در راستای حل مشکلات کشور است، اظهار کرد: ما اختراعات بسیاری داشته‌ایم و بسیاری از آن‌ها در راستای حل مشکلات کشور بوده‌اند، اما تنها ۴۰ درصد دستاورد‌های جهاد دانشگاهی را دولت مورد توجه خود قرار داده است.

اگر صنعتگری قول خرید محصولات ایرانی را بدهد خودم وارد کار می‌شوم

رئیس جهاد دانشگاهی درباره نخبگان کشور بیان کرد: جوانان نخبه در صورتی ایران می‌مانند و اینجا کار می‌کنند که از لحاظ مادی و معنوی به آن‌ها توجه شود و تمام برنامه ما این است که از جوانانمان حمایت کنیم و اگر صنعت گری به میدان بیاید و قول همکاری با جوانان و خرید محصولات آن‌ها را بدهد خودم وارد عمل می‌شوم و به آن‌ها کمک می‌کنم.

وی تصریح کرد: مشکل کنونی کشور ما مدیران هستند و در شرایطی که باید تمام توجهات به سمت داخل باشد، باید مدیران را بر اساس شایسته سالاری انتخاب کرد و در سیاست گذاری‌ها تغییراتی را ایجاد کرد.

طیبی ادامه داد: مشکل ما این است که سیاست گذاری‌ها را محدود به برخی صحبت‌های حاشیه‌ای کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شورا نقش سیاست گذاری خود را به درستی انجام نمی‌دهد و باید برای انجام سیاست گذاری خود برنامه‌ای جدی داشته باشد.

تقاضای افزایش میزان بودجه را داریم

طیبی درباره مشکلاتی که جهاد دانشگاهی با آن مواجه است، یادآوری کرد: برنامه ریزی‌های خوبی انجام گرفته و البته ما تقاضای افزایش میزان بودجه را داریم، اکنون شاخص علمی ایران در زمینه تربیت نیرو با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و طی ۴۰ سال گذشته موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کرده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار