القدس العربی: طمع‌ورزی به ثروت‌های ونزوئلا باعث دخالت غربی‌ها در امور داخلی این کشور است

روزنامه القدس العربی در مطلبی نوشت طمع‌ورزی به ثروت‌های ونزوئلا در راس آن‌ها نفت و طلا، در صدر فهرست دلایل اصلی اصرار غربی‌ها برای اعمال تغییر در این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله امروز خود را به مسائل اخیر ونزوئلا اختصاص داد و نوشت: در پی مخالفت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کنونی ونزوئلا، با خواسته اروپا در اعلام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مهلت هشت روزه‌ای که روز یکشنبه به پایان رسید، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئد، اتریش و دانمارک رسما اعلام کردند که خوان گوایدو -رئیس پارلمان ونزوئلا- را به سمت رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند. پیش از آن نیز اتحادیه اروپا و برخی از کشور‌های آمریکایی مانند آمریکا، کانادا، برزیل و کلمبیا نیز گوایدو را به رسمیت شناخته بودند.

از این رو می‌توان گفت بحران ونزوئلا وارد دوراهی خطرناکی شده است که کشور را در برابر دو گزینه قرار می‌دهد، گزینه اول که دور از ذهن به نظر می‌رسد، این است که مادورو از قدرت کناره‌گیری کند و سرنوشت خود را به دست مردم بسپارد و دعوت به برگزاری انتخابات فوری کند. گزینه احتمالی دوم نیز ورود کشور به جنگی داخلی بین طرفداران مادورو و مخالفانش است که سطح اول آن رویارویی‌های مردمی است و در ادامه ارتش ونزوئلا نیز وارد آن خواهد شد.

باید گفت سناریوی تغییر سیاسی فوری که آمریکا و بیشتر کشور‌های اروپایی به دنبال آن هستند هرگز شبیه به سناریو‌های سکوت یا اهمالی نیست که این طرف‌ها در مناطق دیگر دنیا که شاهد بحران‌هایی شدید و جنگ‌های داخلی بود، اتخاذ کردند. کاملا روشن است که طمع‌ورزی به ثروت‌های ونزوئلا و در راس آن‌ها نفت و سپس طلا، در صدر فهرست دلایل اصلی اصرار اتحادیه اروپا و گروه لیما برای اعمال تغییر در این کشور است.

البته اصرار روسیه و چین بر دفاع از نظام مادورو نیز از این قاعده مستثنی نیست، به گونه‌ای که مسکو بزرگترین سرمایه‌گذار در میدان استخراج طلا در ونزوئلا است و پکن به تنهایی روزانه یک میلیون بشکه نفت ونزوئلا وارد می‌کند و میزان سرمایه‌گذاری‌هایش در این کشور به پنج میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.

در انتهای این مطلب با اشاره به اوضاع اقتصادی متزلزل ونزوئلا آمده است: نظامی که گوایدو نوید آن را می‌دهد، به احتمال فراوان بهتر نخواهد بود، زیرا کشور را از جریان چپگرای ساختگی و ناتوان به جریان راستگرای مزدور و وابسته منتقل خواهد کرد؛ زیرا این چه دموکراسی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وعده آن را می‌دهد، در حالی که خود به حمایت از امثال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، یا خوان ارناندز، رئیس جمهور هندوراس، یا رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

گزارش قدس العربی درباره عوامل اصرار کشورهای غربی برای تغییر دولت ونزوئلا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تورج
۱۲:۰۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اگر مردم ونزوئلا متحد نباشن و اتحادشون یکی نشه باید منتظر حضور امثالی مثل داعش باشن.
در این مورد به هیچ عنوان شک نکنن.
آخرین اخبار