اعجازی زیبا در دل کویر + تصاویر

باغ گلشن طبس، در شهر طبس، واقع در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است که مکان بسیار مناسبی برای سفر‌های زمستانی می‌باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زمستان است و در ایرانِ ما حتی در این فصل هم می‌توان جایی را پیدا کرد که آب و هوایی دلچسب و بهاری داشته باشد. باغ گلشن طبس، در شهر طبس، واقع در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. برای رسیدن به این باغ زیبا، باید پس از رسیدن به شهر، به قسمت شرقی آن و در منطقه‌ای میان دو کویر دشت لوت و دشت کویر، بروید. این باغ در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری یعنی اواخر حکومت لطفعلی خان زند و در میانه‌ی بحبوحه‌ی به قدرت رسیدن آغا محمد خان قاجار و به دستور امیر محمد حسن خان عرب زنگویی، حاکم تون و طبس ساخته شده است.


بیشتربخوانید: یک امام زاده با گنبد عجیب + تصاویر


پیش از هر توضیحی در مورد باغ گلشن طبس، بد نیست بدانیم که این باغ، یکی از مهم‌ترین باغ‌های ایرانی است و شکل مربعی آن، فقط در تاج محل هند تکرار شده است و یکی از دو نماد شهر طبس به شمار می‌رود. و، اما باغ گلشن طبس چه ویژگی‌هایی دارد که آن را تا این حد از سایر باغ‌های ایران و جهان متمایز کرده است؟

اعجازی زیبا در دل کویر + تصاویر

باغ گلشن در حدود ۷ هکتار وسعت دارد. طراحی این باغ براساس نمونه‌ی چهارباغ یا چارباغ انجام شده است که یکی از طراحی‌های اصلی باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود. علاوه بر این، طرح این باغ برگرفته از آیات قرآن کریم در مورد بهشت است که در آن گفته شده است که دو نهر یکدیگر را قطع می‎کنند، چراکه در این باغ معابر و نهر‌های عمود بر هم، محوطه را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و از یکدیگر عبور می‌کنند. یکی از مهمترین ویژگی‌های باغ گلشن طبس در کنار طرح مربعی منحصر بفردش، همگامی زیبای آب نهر‌ها و سبزه است که در کنار هم، ترکیب بسیار زیبایی را پدید آورده‌اند.

اعجازی زیبا در دل کویر + تصاویر

بد نیست بدانید در باغ گلشن، نخل‌هایی با بیش از ۴۰۰ سال قدمت قرار گرفته‌اند و در کنار درختان انار و مرکبات، خودنمایی می‌کنند. در این باغ همچنین، دو پلیکان زندگی می‌کردند که متاسفانه در زلزله‌ی مهیب سال ۱۳۵۷، یکی از آن‌ها زیر آوار ماند و جان سپرد و جفت دیگرش تا سال ۱۳۹۴ در باغ ماند و در نهایت در همان‌جا، جان سپرد.
 منبع: میزان
 انتهای پیام/

یکی از زیباترین اعجاز‌های جهان در دل کویر ایران!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.