روایت یک مسیر/

تکثیر بیش از ۴۴ گونه بومی و غیر بومی دستاورد ۴۰ سالگی انقلاب/تولید تیلاپیا به ۲۰ هزار تن می‌رسد

پورکاظمی گفت: پس از پیروزی انقلاب در بخش آبزی پروری بیش از ۴۴ گونه بومی و غیر بومی تکثیر و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

تکثیر بیش از ۴۴ گونه بومی و غیر بومی دستاورد ۴۰ سالگی انقلاب/تولید تیلاپیا به ۲۰ هزار تن می‌رسدمحمد پور کاظمی رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تکثیر بیش از ۴۴ گونه بومی و غیربومی را از جمله دستاورد‌های بخش آبزی پروری در ۴۰ سال گذشته اعلام کرد و گفت: با توجه به سابقه ۱۰۰ ساله موسسه تحقیقات شیلات در عرصه‌های دریایی و آب‌های داخلی تحقیقات گسترده‌ای توسط محققان صورت گرفته است که به این ترتیب از لحاظ توانمندی نیروی انسانی، کادر تخصصی، آزمایشگاه و ناوگان تحقیقاتی به دستاورد‌های ارزشمندی در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دست یافته ایم.

وی افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش آبزی پروری بیش از ۴۴ گونه بومی و غیر بومی تکثیر کرده  و همواره تکنیک پرورش را در اختیار بخش خصوصی و اجرا قرار داده ایم.

پور کاظمی ادامه داد: طی ۴۰ سال اخیر، فرمول غذایی و جیره غذایی انواع ماهیان خاویاری، قزل آلای رنگین کمان، ماهی آزاد، کپور ماهیان و میگو را بدست آورده ایم که این امر در افزایش تولید تاثیر بسزایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه صنعت میگو در گذشته به علت بیماری در حال ورشکستگی بود، بیان کرد: این در حالی است که با معرفی گونه‌های جدید توسط محققان کشور تولید میگو به ۴۰ هزارتن رسیده است. ضمن آنکه برای گونه‌های دیگر همچون کپور ماهیان هندی، تیلاپیا و کپور ماهیان چینی تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته که این امر رشد ۸ درصدی تولید در سال را به همراه داشته است.

این مقام مسئول، تحقیقات بر مزارع گرم آبی و سردآبی و احیای ذخایر را از دیگر دستاورد‌های این بخش در ۴۰ سال اخیر اعلام کرد.

پور کاظمی پایش ظرفیت تولید اکوسیستم‌های آبی کشور را از دیگر دستاورد‌های مهم در حوزه پایش و اکولوژی منابع آبی در سه دهه اخیر اعلام کرد و افزود: طی سه تا چهار دهه اخیر با هزینه سنگین شناور تحقیقاتی مشخص می‌کنیم که چه مقدار ذخایر در دریا وجود دارد و چه مقدار باید برداشت شود تا اصل ذخایر آسیب نبیند.


بیشتر بخوانید: رشد بیش از ۲۴۵ درصدی تولید شکر در سال‌های بعد از انقلاب/ ۲۷ کارخانه بزرگ قند در کشور مشغول فعالیت هستند


رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از حذف برخی روش‌های مخرب صید که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، خبر داد و گفت: ممنوعیت صید ترال در جنوب کشور جز اقداماتی بوده که در قسمت ذخایر انجام داده ایم.

وی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب، فناوری روی پایش و کنترل خاویار و محصولات شیلاتی بوده است، افزود: این درحالی است که بعد از انقلاب محققان موسسه بر انواع ماهی دورگه، کپور ماهیان و انواع فرآورده‌های شیلاتی کار کرده اند و به منظور فرهنگ سازی و افزایش مصرف آبزیان محصولاتی همچون کنسرو ماهی، اسنک ماهی، فیله ماهی، استخراج عصاره زیستی و تولید چرم و سایر فرآورده‌های جانبی از ماهیان خاویاری داشته اند.

پور کاظمی با بیان اینکه ایران جزء پنج کشور برتر دنیا در زمینه بومی سازی دانش فنی به شمار می‌رود، گفت: در دولت اخیر دانش فنی spf میگو و قزل آلای رنگین کمان را بومی سازی کرده ایم تا با کمک به پرورش دهندگان، معیار و اصول قرنطینه کنترل شود تا مراکز عاری از بیماری باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروبیوتیک‌ها عمدتا از خارج وارد می‌شود، اظهار کرد: البته محققان موسسه توانسته اند پروبیوتیک‌های صنعت میگو، ماهی قزل آلا و خاویار را در داخل بدست آورند.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری گسترده‌ای که به برکت انقلاب اسلامی در این بخش صورت گرفته است، محققان توانسته اند از لحاظ علمی در سطح ملی و بین المللی در کنفرانس ها، مجامع جهانی، اجلاس و همایش‌ها صاحب نظر باشند.

پور کاظمی از افزایش چشمگیر تولید آبزیان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: میزان تولید آبزیان از ۳۰ هزارتن قبل از انقلاب به بیش از یک میلیون تن در سال ۹۷ رسیده است که این میزان تولید در بهره برداری از دریا و آبزی پروری مرهون تلاش محققان و استفاده از تکنیک‌ها و گونه‌های جدید است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ارزش صادرات محصولات شیلات را ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در افق‌های پیش رو پیش بینی شده است که ارزش صادرات محصولاتی همچون میگو و خاویار به یک میلیارد دلار برسد.

 تولید تیلاپیا به ۲۰ هزار تن می‌رسد/ در چند سال آینده نیازی به واردات تیلاپیا نداریم

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضع تولید تیلاپیا بیان کرد: تیلاپیا از جمله گونه‌هایی است که در دنیا سرعت رشد گسترده‌ای دارد و میزان تولید آن از یک میلیون به شش میلیون تن رسیده، در ایران از سال ۸۷ تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است.

پورکاظمی ادامه داد: محققان موسسه از ۱۰ سال پیش تاکنون تحقیقاتی در مرکز بافق یزد انجام داده اند که در نهایت سازمان محیط زیست موافقت کرد که در استان یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان به سبب آنکه آبراهه‌های طبیعی، دریاچه و رودخانه‌های چندانی وجود ندارد، این کار انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در آینده نزدیک مزارع تیلاپیا به تولید می‌رسد، اظهار کرد: هم اکنون دَه ها شرکت و بخش خصوصی پیگیر دریافت پروانه تولید تیلاپیا از سازمان شیلات هستند که براین اساس پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک مزارع به تولید برسد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا ظرف سه سال آینده به ۲۰ هزار تن می‌رسد، بیان کرد: در صورت تحقق این میزان تولید، دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: اگرچه مجوز تنظیم آیین نامه ها، مقررات و ضوابط تولید تیلاپیا از یک سال گذشته داده شده، اما امسال اولین سال تولید است.

پورکاظمی در پایان با بیان اینکه از بعد تحقیقات دانش فنی در اختیار داریم، تصریح کرد:  تکثیر، تک جنسی سازی و تکنیک پرورش نهادینه شده و در بُعد توسعه است که پیش بینی می‌شود در دو تا سه سال آینده برنامه ۲۰ هزارتُنی تولید محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار