پرونده‌های وقفی آستان قدس رضوی بازخوانی می‌شود

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی از بازخوانی تمامی پرونده‌های وقفی آستان قدس رضوی خبر داد.

پرونده‌های وقفی آستان قدس رضوی بازخوانی می‌شودبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حجت الاسلام رضا دانشورثانی معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در آغاز به کار تولیت جدید آستان قدس رضوی، کارمان را با ۵ هزار و ۳۱ پرونده آغاز کردیم و در این مدت ۲ هزار و ۶۸۵ پرونده دیگر هم اضافه شد و ما خوشبختانه توانستیم ۴ هزار و ۵۹۷ پرونده را مختومه کنیم. یعنی پرونده‌های مختومه‌مان نسبت به پرونده‌هایی که جدیدا ارجاع شده، بالغ بر ۸۰ درصد بیشتر است.

وی افزود: توفیق پیدا کردیم در این سه سال با فعالیتی که کارشناسانمان در اداره محاکمات انجام دادند، بالغ بر حدود هزار و ۸۵۰ پرونده را کاهش دهیم و تعداد پرونده‌های محاکمات ما از ۵ هزار و ۳۱ پرونده به ۳ هزار و ۱۱۸ پرونده تقلیل یافته که از نظر کار قضایی قابل توجه است. تصمیم گرفته‌ایم هزار پرونده دیگر را نیز تا آخر سال ۹۸ کاهش دهیم تا تعداد پرونده‌هایمان به مرز ۲ هزار پرونده برسد.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: هیئت توافق به عنوان یک نهاد موثر در آستان قدس رضوی خوش می‌درخشد؛ این هیئت قبلا هم وجود داشته، اما قلمروی کارش خیلی محدودتر بوده است. سال ۹۵ با فعال کردن بخش کارشناسان توانستیم ۳ هزار و ۱۱۸ پرونده از آمارمان کسر کنیم و همچنین هیئت توافق تا اندازه زیادی موفق شد در مشکلات به ما کمک کند که تعداد پرونده‌های قضایی‌مان کمتر شود.

دانشورثانی گفت: از سال ۹۵ نیز با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی هیئت توافق وارد مرحله جدیدی شده و فعالیت‌هایش گسترش پیدا کرد؛ یعنی از تیرماه سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۴۲۰ پرونده که مورد اختلاف و لاینحل بوده به هیئت توافق ارجاع داده شده که خوشبختانه حدود ۳۳۰ مورد از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و حدود ۹۰ پرونده نیز در حال بررسی است.

وی افزود: تولیت آستان قدس رضوی در ۳ سال اخیر مساعدت بسیار خوبی با افراد محروم ساکن اراضی آستان قدس رضوی داشتند و همچنین با افرادی که خودشان این اراضی را از متصرفین قبلی خریداری کرده‌اند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: این مساعدت‌ها سبب شده اجرای احکامی را که از دادگاه‌ها گرفتیم تا اندازه زیادی متوقف کنیم تا افرادی که مستضعف بوده و در این اراضی مستقر هستند، با توافق مشکل اراضی متصرفی خود را به آستان قدس رضوی حل کنند.

دانشور ثانی گفت: آرای دادگاه برای بسیاری از افرادی که متصرف غیرقانونی هستند صادر شده و در صورتی که با زمینه‌های توافقی آستان قدس رضوی موافقت نکنند مسلما در مقام اجرایش برخواهیم آمد.

وی افزود: همچنین در طول این ۳ سال، در اجرای احکام‌مان حدود هزار پرونده چک‌های نکولی داشتیم و علیه افرادی که با آستان قدس رضوی به هر شکلی مراوده اقتصادی دارند یا اراضی به آن‌ها واگذار شده و از پرداخت دیون خودشان طفره رفته‌اند، طرح دعوی شده که تعداد زیادی از این‌ها در طول این سه سال به نتیجه رسیده و مبالغ بسیار قابل توجهی بابت این چک‌های نکولی به نفع آستان قدس رضوی اخذ شده است.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: تقاضا برای وقف بسیار زیاد است. به طوری که اگر بخواهیم آمار دقیقی ارائه دهیم شاید در طول سال صد‌ها مورد تقاضا برای وقف باشد. ولی ما موقوفاتی را پذیرا هستیم که هزینه برای این آستان مقدس نداشته و در راستای اهداف آستان قدس رضوی یعنی رسیدگی به امور زیارت، زائر و حرم مطهر باشد.

دانشورثانی گفت: خیلی از این تقاضا‌ها به دلیل نداشتن شرایط رد می‌شوند. ما در ابتدا تقاضا‌ها را مورد بررسی اولیه قرار می‌دهیم و سپس در کمیسیون نظارت بر موقوفات و مصارف موقوفات مطرح می‌کنیم. اگر این تقاضا مورد تأیید قرار گرفت آن را به تصویب می‌رسانیم.

وی افزود: سال ۹۵، ۱۳ مورد غیرنقدی وقف نهایی داشتیم و چهار مورد نیز به صورت نقدی بوده است. سال ۹۶ نیز ۱۰ مورد وقف غیرنقدی و ۳۵ مورد وقف نقدی داشتیم.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: سال ۹۷ به خاطر راه‌اندازی دفاتر وقف در حرم مطهر، پذیرش‌مان خیلی بهتر شده و حدود ۴۳ مورد وقف غیرنقدی داشتیم و بالغ بر صد‌ها وقف نقدی که در قالب وقف مشارکتی می‌آید و مبالغ در حسابی نگهداری شده و سپس در یک موقوفه همه کسانی که وقف کردند به میزان وجهی که دارند شریک خواهند شد.

دانشورثانی گفت: این‌ها فعالیت‌هایی بوده که در رابطه با جذب وقف جدید در طول این سه سال داشته‌ایم و مهم‌ترین آن مربوط به فردی به نام حسین رضاخواه بود که سه فقره وقف داشته است. یک فقره آن حدود ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی در احمدآباد زرند بوده که دارای آب خیلی خوبی است و زمینش ده‌ها میلیارد تومان ارزش دارد. رقبه دوم او شش هکتار زمین کشاورزی بسیار مرغوب در قرچک ورامین بوده و چهار هزار متر نیز در رودسر است که هر سه از رقبات بسیار با ارزشی هستند.
 
منبع/تسنیم

انتهای پیام//ف.ش
 

حدود هزار پرونده چک‌های نکولی در اجرای احکام‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.