در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها خاصیت خود را از دست داده است/ امروز سرنوشت کالای وارد شده به کشور معلوم نیست

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع نظارت و مدیریت بازار برگزار شد.

سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها خاصیت و کارکرد خود را از دست داده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه با موضوع نظارت و مدیریت بازار برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمدرضا کلامی مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به وضع بازار گفت: در برخی از اقلام مانند تخم مرغ بازار آرامی داریم در کالایی مثل برنج، سقف برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۸ هزار تومان است در حالی که میانگین عرضه کشوری برنج زیر این قیمت است. مقایسه قیمت‌ها هم نشان می‌دهد قیمت برنج نسبت به هفته قبل ۷ دهم درصد کاهش یافته است. در روغن نباتی قیمت‌ها با هماهنگی سازمان حمایت تنظیم شده و یا قیمت تخم مرغ هم زیر قیمت مصوب است.

کلامی با بیان اینکه بخش تولید از ما می‌خواهد اجازه بدهیم صادرات این کالا‌ها انجام شود، اظهار کرد: به واسطه نزدیکی به ایام عید و ضرورت حمایت از مصرف‌کننده فعلا با صادرات این کالا‌ها موافقت نکردیم.

وی با بیان اینکه در عرضه برخی کالا‌ها به دلایلی دچار نوسان بوده ایم گفت: از جمله این کالا‌ها و اقلام مصرفی گوشت مرغ و گوشت قرمز است، اما در سایر کالا‌ها تدابیر لازم اندیشیده شده است و ذخایر مناسبی داریم.

در ادامه این برنامه علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت جمعی از مرزبانان کشور گفت: در ساختار تامین ارز برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را تامین کرده و تضمین نمود که این اقلام با قیمت مناسب هم توزیع شود.

کریمی با بیان اینکه نظام توزیع کشور با اختلالاتی مواجه است گفت: برخی از این اختلالات به دلایل ساختاری و برخی هم به دلیل ضعف در مدیریت است. در گذشته سازمانی با عنوان سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها وجود داشت که این سازمان در سال‌های قبل با سازمان حمایت از مصرف کنندگان ادغام شد. در سال‌های اخیر این سازمان به یک اداره محدود شده و عملا خاصیت و کارکرد خود را از دست داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ساز و کار‌هایی که بتواند به طور دقیق کالای وارد شده را به جامعه هدف برساند دچار اختلال شده است. در حال حاضر ما هم این ارز را از بیت المال تامین می‌کنیم و هم کالا‌ها با قیمت‌های گران به دست مردم می‌رسد.

کریمی با اشاره به بودجه ۹۸ کشور گفت: ۱۴ میلیارد دلار در بودجه سال آینده به ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است. اگر این ارز را با ارز نیمایی مقایسه کنیم می‌بینیم که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در نظر گرفتیم که معلوم نیست این رانت به جیب چه کسانی می‌رود و برای واردات چه کالا‌هایی های مصرف می‌شود. نمی‌گویم همه این ارز‌ها به هدر می‌رود. قطعا بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات کالا‌های اساسی می‌شود، اما متاسفانه ساختار لازم برای کنترل نظارت و بازرسی در دولت وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ملزم بودیم سامانه‌هایی را تاسیس کنیم که در چنین شرایطی برای ما مفید باشند گفت: صراحتا طبق قانون، وزارت صمت مکلف شده است که با همکاری گمرک و سایر دستگاه‌ها سامانه نرم‌افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرایند تجارت را تهیه و به کار بیاندازد. همچنین شناسنامه‌دار کردن انبار‌ها و رهگیری کالا‌ها هم مطرح بوده است؛ اما متاسفانه امروز سرنوشت کالای وارد شده معلوم نیست. برای مثال گوشت وارداتی برای مصرف خانوادگی در رستوران‌ها عرضه می‌شود.

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم با اشاره به سیاست‌های دولت در تنظیم بازار گفت: بدنه دولت تلاش‌های گسترده‌ای را برای کنترل و تعدیل قیمت‌ها انجام داده است. از جمله این اقدامات محموله‌های دام زنده است که به صورت ویژه دیروز و امروز وارد کشور شده و این واردات در روز‌های آتی هم ادامه پیدا می‌کند؛ قطعاً این اقدامات تاثیر خود را بر قیمت دام زنده خواهد گذاشت.

ورناصری در خصوص قیمت گوشت مرغ هم گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه نیاز کشور به گوشت مرغ در داخل کشور و با تلاش تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، در این زمینه مشکل خاصی نداریم. به علاوه قیمت گوشت مرغ گرم هم طبق قیمت سازمان حمایت عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه قیمت انتظاری از بازار را سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند افزود: این دو سازمان قیمت گوشت مرغ را ۱۱۵۰۰ تومان اعلام کردند ما هم به عنوان مباشر مکلف هستیم تا زمانی که گوشت مرغ به این قیمت برسد عرضه را ادامه دهیم. در گوشت قرمز هم عددی که مشخص شده است، ۴۰ هزار تومان برای گوشت مخلوط است، البته گوشت گوسفندی تازه داخلی ۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

کلامی مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت مهمترین رکن اقتصاد را مسئله عرضه و تقاضا دانست و افزود: قطعاً اگر بهترین ساختار توزیع هم وجود داشته باشد، اما تعادل در عرضه و تقاضا دچار اختلال شود قیمت‌ها با نوسان روبه رو می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش تولید فراورده‌های دامی در کشور گفت: وقتی مقادیر تولید داخلی در سال‌های گذشته را با عدد تولیدی سال ۹۷ مقایسه کنیم می‌بینیم که این آمار به شدت در حال کاهش است. از نظر تعداد در سالیان گذشته چهارده و نیم میلیون راس دام تولید داشتیم؛ اما امسال علاوه بر همان دلایلی که تولید دام در این چند سال به صرفه نبود افزایش قیمت ارز هم موجب قاچاق و خروج دام از کشور شد.

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه قاچاق دام مولد برای آینده تولید حوزه گوشت قرمز خطر محسوب می‌شود گفت: اینکه در این شرایط صبر کنیم دام زنده به ویژه دام مولد از مرز قاچاق شود و الان مجبور به واردات دام زنده از طریق هواپیما باشیم خسارت زیادی به بیت المال و کشور وارد می‌کند؛ باید در تصمیمات به موقع ورود پیدا کنیم تا بازار را بتوانیم کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی الزاما ما را در این شرایط به جلو پیش نمی‌برد لذا ساختار موجود باید اصلاح شود گفت:
برای کنترل بازار و جلوگیری از قاچاق باید به موقع تصمیمات لازم اتخاذ شود، ظرفیت‌های تولید مرغ در کشور گسترده است و کمبودی در زیرساخت‌های تولید مرغ نداریم؛ لذا باید مدیریت و برنامه لازم در این رابطه صورت گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نظام توزیع کشور با اختلالات ساختاری و ضعف در مدیریت مواجه است خاطرنشان کرد: متاسفانه ساختار لازم برای کنترل، نظارت و بازرسی وجود ندارد، ظرفیت‌های خالی زیادی در خصوص مرغ در کشور داریم. مرغداری‌های ما الان تعطیل هستند و این مسئله به واسطه عدم مدیریت و عدم تامین جوجه یک روزه برای آن‌ها بوده است؛ اگر این چرخه تکمیل شود نیاز کل کشور را می‌توان تامین کرد. به واسطه مشکلی که در بحث گوشت قرمز به وجود آمد فشار مضاعفی به مرغ و گوشت سفید وارد شد.

کریمی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دو ماه پیش از عید جوجه ریزی انجام می‌شد تا مرغ به شب عید رسانده شود گفت: معمولاً قبل از عید، کاهش قیمت داشتیم، زیرا عرضه زیاد می‌شد؛ اما امسال این اتفاق صورت نگرفت و این مسئله نشان از اشکالات اساسی در سیستم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ۲۵ قلم گروه کالای اساسی اختصاص یافته است، اما ساز و کار‌هایی که بتواند کالا‌های وارد شده را با قیمت مناسب به جامعه هدف برساند دچار اختلال است اظهار کرد: در واردات کالا‌های اساسی با استفاده از ارز نیمایی ۵۶ هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نیست در جیب چه کسی می‌رود.

کلامی مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار اختیار برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به استانداران داده شده است تا بر اساس وضعیت استان‌ها در این رابطه اقدام کنند تصریح کرد: راه نجات، واردات دام به کشور است تا تولید داخل افزایش یابد؛ لذا کار‌های خوبی در بخش دام و گوشت صورت گرفته تا بازار به ثبات برسد.

وی با اشاره به اینکه واردات دام با دو هدف مشخص صورت می‌گیرد گفت: یکی اینکه دام مولد در اختیار عشایر و تولید کنندگانی قرار بگیرد که می‌توانند دام را پروار کنند و در نهایت سبب افزایش تولید شوند. لذا برای ترمیم کسری دام کشتارشده وارد کشور شد تا از این طریق بتوان به بازار تزریق کرد. سالانه ۹۶۰ هزار تن مصرف گوشت است. در سال‌های گذشته تولید کشتارگاه‌های ما ۴۷۰ هزار تن بوده، ولی امسال این عدد به زیر ۳۰۰ هزار تن رسیده است لذا شاهد روند نزولی تولید کشتارگاه‌ها هستیم.

مدیرعامل پشتیبانی دام در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برای تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز امسال هفت و نیم میلیون تن ذرت به کشور وارد شده است افزود: این میزان سال گذشته ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود، همچنین آمار تولید جوجه یک روزه در دی ماه امسال ۱۲۱ میلیون قطعه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷ میلیون قطعه افزایش یافته است لذا، واردات دام زنده بر قیمت گوشت قرمز تأثیر خواهد داشت. افزایش قیمت‌ها را نمی‌توان به یک عامل خاص متوجه کرد بلکه عوامل متعددی در این رابطه اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث جو اقدامات خوبی انجام شده است که نسبت به سال گذشته تغییرات چشمگیری را شاهد هستیم گفت: افزایش واردات در تمام اقلام نهاده‌ها داشتیم.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در روز‌های جمعه و ایام تعطیل افزایش۶۳ درصدی گشت‌های مشترک با سایر متولیان امر داشتیم ادامه داد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم ۲۲ هزار و۵۳۴ گشت داشتیم تا مانع از بروز تخلف شویم، گشت‌های مشترک سیار در تهران در حوزه نظارت بر توزیع گوشت و مرغ ۱۰ برابر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
تنها راه نجات مملكت گرفتن ماليات از دلالا و صرافيا و سكه اياست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
بهتره اين سازمان منحل بشه ،،،نا كارامد هست
آخرین اخبار