سازمان ملل اعمال محدودیت علیه جلیقه‌زرد‌های فرانسوی را محکوم کرد

سازمان ملل اعمال محدودیت بر حقوق تظاهرکنندگان را در فرانسه محکوم کرد و خواستار بازنگری پاریس در سیاست‌هایش در زمینه حفظ نظم عمومی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پس از آنکه نمایندگان اروپایی بی آنکه یک کشور عضو را هدف بگیرند، روز پنجشنبه ۱۴ فوریه استفاده نامتناسب از زور از سوی پلیس را در تظاهرات محکوم کردند، کارشناسان سازمان ملل نیز محدودیت‌های «نامتناسب» بر حقوق تظاهرکنندگان را در تظاهرات معترضان به نظام سرمایه‌داری در فرانسه محکوم کردند.

گروه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی که ۱۴ فوریه منتشر شد، اعلام کردند حق تظاهرات در فرانسه در تظاهرات جلیقه زرد‌ها (معترضان به نظام سرمایه‌داری) به نحوی نامتناسب محدود شد و پاریس باید به منظور تضمین اِعمال آزادی‌ها در سیاست‌های خود برای حفظ نظم بازنگری کند.

این بیانیه از موارد استفاده بیش از حد از زور از زمان آغاز جنبش اعتراضی در فرانسه در نوامبر ۲۰۱۸ ابراز تأسف می‌کند.

به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، محدودیت‌های اعمال شده بر حقوق تظاهرکنندگان همچنین به شمار بالای بازداشت‌ها، تفتیش‌ها و توقیف اموال تظاهرکنندگان همچنین جراحت‌های شدید ناشی از استفاده نامتناسب از سلاح‌های موسوم به «غیرکُشنده» مانند نارنجک‌ها و پرتابگر‌های گلوله‌های دفاعی یا گلوله‌های پلاستیکی منجر شده است.

این کارشناسان می‌گویند تضمین نظم عمومی و امنیت در چارچوب تدابیر مدیریت جمیعت یا مهار تظاهرات مستلزم محترم شمردن و حفاظت از تظاهرکنندگانی است که به طور مسالمت‌آمیز در یک تظاهرات برای بیان نظر خود شرکت می‌کنند.

این کارشناسان می‌افزایند: «بسیار نگران‌کننده است که با گذشته هفته‌ها از تظاهرات، محدودیت‌ها و تاکتیک‌های مدیریت تجمعات و توسل به زور بهبود نیافته است.»

این کارشناسان در مورد قانون «ضدقانون‌شکنان» خاطر نشان کردند: «پیشنهاد ممنوعیت اداری تظاهرات، برقراری تدابیر کنترل اضافی و اعمال مجازات‌های سنگین محدودیت‌های جدی بر آزادی تظاهرات به شمار می‌رود. این سازوکار‌ها ممکن است نحوی خودسرانه به اجرا در بیاید و به انحرافات جدی منجر شود.»

کارشناسان مذکور تأکید کردند فرانسه باید به سیاست‌های خود در زمینه حفظ نظم دوباره فکر کند. این کارشناسان اعلام کردند: «ما از مقامات فرانسه می‌خواهیم راه‌های گفتگو را به منظور کاستن از سطح تنش و به رسمیت شناختن نقش مهم و مشروعی که جنبش‌های اجتماعی در زمامداری ایفا می‌کنند، باز کنند.»

روز پنجشنبه همچنین نمایندگان اروپایی قطعنامه‌ای را در محکومیت استفاده نامتناسب از زور از سوی پلیس در تظاهرات تصویب کردند، این قطعنامه که با ۴۳۸ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸۷ رأی ممتنع تصویب شد، توسل به مداخلات خشونت‌آمیز و نامتناسب از سوی مقامات دولتی در اعتراضات و تظاهرات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار