امضای یادداشت تفاهم برای حل مشکل صادرات گندم روسیه و قزاقستان به ایران

ایران، روسیه و قزاقستان یادداشت تفاهم سه جانبه همکاری در تجارت گندم امضا کردند که به موجب آن مشکل مالی صادرات گندم به ایران حل شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دبیرکل انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: ایران، روسیه و قزاقستان در سازماندهی تامین هزینه قرارداد گندم که می‌تواند عرضه گندم به ایران را ۲ برابر یا ۳ برابر کند، پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

این مذاکرات سال گذشته آغاز شد، اما به علت مسائل مالی متوقف شد. بر اساس این قرارداد روسیه و قزاقستان، گندم آسیابان‌های ایران را تامین و در عوض آن‌ها آرد حاصل از این گندم‌ها را به عراق ارسال می‌کنند؛ بازاری که در اختیار ترکیه و کشور‌های دیگر است.

ایران، روسیه و قزاقستان روز سه شنبه یادداشت تفاهم همکاری در تجارت گندم امضا کردند. این یادداشت تفاهم بخشی از یک مذاکرات گسترده‌تر در زمینه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران، روسیه و قزاقستان و دیگر کشور‌های همسایه است.


بیشتر بخوانید: درصد خوداتکایی گندم به ۱۰۵ درصد رسید


کاوه زرگران به رویترز گفت: «در این توافق نامه جدید سه جانبه، ذکر شده که خریدار می‌تواند از یک خط اعتباری که توسط بانک گشایش یافته، استفاده کند. از این رو تامین مالی این قرارداد که سال گذشته نگرانی اصلی بود، تامین می‌شود.» وی نام بانک‌هایی که می‌توانند چنین خط اعتباری را بگشایند، ذکر نکرد.

وی افزود: «در این مورد، ترانزیت و سوآپ گندم از روسیه و قزاقستان افزایش خواهد یافت.»

ایران تا زمانی که در سال ۲۰۱۶ به خودکفایی گندم رسید، یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های گندم روسیه بود. با این حال، آسیابان‌های خصوصی ایران که اجازه ندارند از گندم داخلی برای صادرات آرد استفاده کنند، هنوز به واردات گندم نیاز دارند.

زرگران توضیح داد: ایران می‌تواند آرد تولیدی از گندم روسیه را به کشور‌های عراق و افغانستان صادر کند.

وی ادامه داد: «در این رابطه، واردات گندم به ایران ۲ یا ۳ برابر می‌شود.» ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ تن گندم در سال تجاری ۱۸-۲۰۱۷ از روسیه به ایران صادر شده است.

زرگران ایران در سال به ۷.۵ میلیون تن ذرت نیاز دارد و همچنین در نظر دارد تا ۳ میلیون تن از این میزان را سال آینده شمسی از روسیه وارد کند.

وی افزود این کشور همچنین به ۳ میلیون تن جو نیاز دارد که انتظار می‌رود ۱.۵ میلیون تن از آن را از روسیه وارد کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشاورزی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار