رئیس سازمان امور اداری و استخدامی:

نگاه تخصصی به تربیت مدیر نداریم/ حد رایگان بودن مدارس باید مشخص شود

انصاری گفت: باید حد رایگان بودن را در مدارس تعریف کنیم، آنچه بر عهده ماست آموزش رایگان است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در همایش اقتصاد مدرسه بیان کرد: اداره مسائل کشور در سه سطح مورد توجه قرار می‌گیرد و سطح اول آن موضوع نظری است، به معنای آن که دولت در حکومت چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد.

وی ادامه داد: سطح دوم سطح سیاستگذاری است، اینکه نظریه دولت که بیشتر بر مبانی حقوقی و قوانین اساسی مطرح می‌شود، چگونه محقق می‌شود، در این سطح قرار دارد و آنچه که مناقشه برانگیز است، همین موضوع است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بیان کرد: سطح سوم سطح اجرایی است و به موضوعاتی می‌پردازد که تحت عنوان حکمرانی خوب از آن یاد می‌شود و به کیفیت بخشی و بهره وری لازم می‌پردازد.

دولت موظف به برقراری تحصیل رایگان است

انصاری با اشاره به قانون تحصیلات رایگان پیش از انقلاب گفت: این قانون دولت را مکلف به فراهم کردن امکانات تحصیل رایگان می‌کرد، بعد از پیروزی انقلاب و مبتنی بر اصل سوم و ۳۰ قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه حقی عمومی است و دولت موظف به برقراری تحصیل رایگان است که در این مورد مناقشه‌ای نداریم.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط در سطح دوم ۳۰ سال است که همچنان مناقشه داریم و دعوا بر سر آن است که حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش چه میزان باشد و تصدی گری دولت در این میان چطور باشد، این بحث به جز جنبه سیاستگذاری، وجه سیاسی هم پیدا کرده است و این وجه بر سایر ابعاد غلبه دارد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: منابعی که در اختیار آموزش و پرورش است امکان کاستن ندارد، اما باید دید با این منابع چطور آموزش و پرورش را اداره کنیم و از همین منابع بخشی را برای کیفیت بخشی در نظر بگیریم.

انصاری اظهار کرد: برای رسبدن به پاسخ روشن باید به چند سوال اساسی در آموزش و پرورش پاسخ داد، سوال اول این است که آموزش رایگان به چه معناست؟، باید حد رایگان بودن را تعریف کنیم، آنچه بر عهده ماست آموزش رایگان است.

وی ادامه داد: اگر قبول داریم مدیریت تخصص است؛ چرا ۴۰ سال است برای واحد‌های آموزشی مدیر تربیت نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم هر کسی که معلم است، مدیر هم می‌تواند باشد؛ البته این موضوع را در واحد‌های اداری هم داریم، اگر برنامه ریزی و کارگزینی تخصص است چرا نیرو برای آن تربیت نمی‌کنیم.

افراد غیر حرفه‌ای در مصدر مدیریت قرار گرفته‌اند

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: وقتی بسیاری از مدارس و ادارات آموزش و پرورش مشکل جدی دارند، این موضوع به این بر می‌گردد که معلم و مدیری دو تخصص جدا از هم است و افرا‌دی که خبره کار نبود در مصدر مدیریت قرار گرفته‌اند.

انصاری بیان کرد: روزی با یک منطقی گفته‌اند معلم ۲۴ ساعت تدریس کند، روزی نسبت برای اداره قائل شدیم همچنین نسبت دانش آموز در شهر و روستا تعیین شد، اینکه در دنیا نسبت‌ها چیست، ارتباط مستقیم با درآمد‌های کشور دارد و باید ببینیم چقدر مرد تغییرات اساسی هستیم.

وی ادامه داد: در دنیا نسبت معلم به عوامل پشتیبانی ۲۵ به ۷۵ درصد است، اما در کشور بالای ۳۵ درصد هستیم که باید ببینیم این موضوع چقدر با اهداف تعلیم و تربیت منطبق است، به طور کلی آموزش و پرورش را باید به سمت تخصصی کردن و متناسب کردن مشاغل پیش ببریم.

انصاری بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری باید به مناقشات پایان دهیم و تصمیمات بزرگ بگیریم، حتی اگر شده چند وزیر را قربانی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
مثلا طفلای معصوم چرا باید بدونن کردستان و همدان کجای مملکت هستن و ترکمنا چه لباسایی میپوشن و آب تو صد درجه به جوش میاد و چرا باید انشا و املا بنویسن ؟
پسر من رو کانادا تو مدرسه دولتی ثبت نام کردن و اونجا تمام انرژی رو گذاشتن رو ریاضیات و این چیزا رو تو دبیرستان یادشون میدن که راحت میفهمن
آخرین اخبار