قنات‌های بایر خطری در کمین مردم

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۵۱ رشته قنات در حریم شهر‌های استان قرار دارد که هر لحظه خطر ریزش آن وجود دارد.

غلامی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: ۵۱ رشته قنات در حریم شهر‌های استان قرار دارد که بسیاری از آن‌ها در مسیر ادارات و منازل مسکونی واقع شده و هر لحظه خطر ریزش آن وجود دارد.


وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در سطح استان وجود دارد که ۳۰ درصد آن جاری نیست، افزود: ۲۰ درصد این قنوات بر اثر خشکسالی خشک شده اند و ۱۰ درصد به دلیل اینکه در حریم شهر‌ها و روستا‌ها قرار گرفتند تخریب شده و احتمال جاری شدن آب در آن‌ها کم است.


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۴ رشته قنات در حریم شهر بیرجند قرار دارند که از این تعداد ۷ رشته قنات جاری و ۷ رشته خشک هستند.


بازسازی و مرمت قنات‌های بایر ضروری است


مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با بررسی‌های انجام شده تعدادی از قنات‌ها مانند امیر آباد شور و حاجی آباد جاری هستند که از داخل شهر عبور کرده و مصارف کشاورزی دارد.


امیر آبادی با بیان اینکه چاه‌های این قنات‌ها از زیر منازل مسکونی عبور می‌کند، افزود: هر لحظه خطر ریزش این قنات‌ها وجود دارد.


وی با بیان اینکه پس از حادثه‌ای که چند سال پیش در رشته قنات عباس آباد رخ داد و یک منزل مسکونی ریزش کرد، مطالعات روی این قنات را آغاز کردیم، گفت: بررسی‌ها انجام شده و نیاز هست مسئولان با اختصاص اعتبار برای مرمت و بازسازی این قنات‌ها از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.


مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: قنات‌ها سازه‌های سازگاز با محیط زیست هستند و آن‌هایی که طی این مدت خشک شده اند بسته به بارندگی‌های فصلی و سیلاب‌هایی جاری می‌شود به این چاه‌ها راه پیدا کرده و باعث ایجاد بخار می‌شود.


امیر آبادی در ادامه گفت:، چون سر این چاه‌ها مسدود است و محدوده‌ای برای خروج این دم وجود ندارد باعث نمناک شدن دیواره چاه می‌شودکه بعد از هوا خوردن این ناحیه ریزش می‌کند و باعث ایجاد حوادثی ناگوار می‌شود.


وی با بیان اینکه اگر این سازه‌ها مرمت و بازسازی شود دیگر این اتفاق نمی‌افتد، افزود:با انجام این کار و گذاشتن تهویه به راحتی می‌توان از حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار