کاروانسرا‌های به جامانده از دوره صفوی و قاجار

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت: کاروانسرا‌های به جامانده از دوره صفوی و قاجاریه است که بیشتر آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.

کاروانسرا‌های به جامانده از دوره صفوی و قاجارمحمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: کاروانسرا‌های به جامانده از دوره صفوی و قاجاریه است که بیشتر آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری، کاروانسرا اقامتگاهی بین راهی در قدیم بوده که معمولا در مسیر شاه راه‌های اصلی قرار گرفته و از نظر معماری بیشتر آن‌ها چهارضلعی، دارای چهار برج و تیرکش در چهار گوشه با هدف دفاع از کاروانسرا بوده است.
وی بیان نمود: هر کاروانسرا با دربی بزرگ رو به حیاط مرکزی رباط است که دورتادور آن از چندین سالن جهت سکونت عوام و اتاق‌هایی پیرامون آن برای اسکان افراد متمول و متشخص، تشکیل شده است که برخی از این کاروانسرا‌ها همانند رباط بلاباد دارای چند شاه نشین در بالای سر در ورودی برای حکام و خواص می‌باشد.

رئیس میراث فرهنگی نایین با اشاره به تلاش‌ها جهت مرمت و احیای این کاروانسرا‌ها افزود: بازسازی و مرمت کاروانسرای بلاباد و واگذاری به بخش خصوصی که پیش بینی می‌شود سال ۹۸ به مرحله بهره برداری برسد، احیای رباط انارک که در حال حاضر توسط بخش خصوصی، مدیریت و مورد استفاده قرار گرفته و به جهت مجاورت با کویر و طبیعت حفاظت شده عباس آباد از شرایط خوبی جهت جذب توریست برخوردار می‌باشد، کاروانسرای مشجری که طی عقد تفاهم نامه به بخش خصوصی واگذار و در حال مرمت و بازسازی است، رباط عباس آباد که با پیگیری اداره میراث فرهنگی استان، از اداره اوقاف به بخش خصوصی سپرده شدکه طی سال ۹۸ عملیاتی خواهد شد، رباط نیستانک که با پیگیری دهیار و شورای روستا در حال واگذاری به بخش خصوصی است، کاروانسرای نوگنبد که در کنار قلعه، چاپارخانه، آب انبارو برج تاریخی سه طبقه‌ی نوگنبد که فضایی بی نظیر از جذابیت‌های توریستی فراهم آورده هم در حال پیگیری است.

وی گفت: رباط شهداد جزو معدود آثار باستانی است که بیش از هشتاد درصد آن در گذر زمان تخریب و در حال حاضر در حد بازدید توریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میراث فرهنگی و گردشگری  نایین اظهار نمود: دو چاپارخانه و چهار بارانداز در بازار سنتی و پیرامون آن در شهر نایین نیز، از دیگر آثار باستانی بجا مانده از دوره صفوی است.

مدنیان در پایان گفت: در این شهرستان کاروانسرا‌های زیادی وجود داشته که اثری از آن‌ها به جا نمانده و میراث فرهنگی نایین این آمادگی را دارد تا برای واگذاری کاروانسرا‌ها و آثار باستانی به بخش خصوصی با هدف مرمت، بازسازی و بهره برداری جهت جلوگیری از تخریب آن‌ها همکاری نماید.

انتهای پیام/ف

بیشتر کاروانسرا‌های به جامانده از دوره صفوی و قاجاریه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.