مثبت نگر بودن، مهارتی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران

مهارت ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط کارآمد با دیگران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیده نادری کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: مهارت ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط کارآمد با دیگران است، کارآمد بودن یعنی پیام با احتمال بیشتری به مخاطب انتقال یافته و به نحوی در او تأثیر گذاشته و واکنش او را در پی داشته باشد.

وی، در خصوص ضرورت مهارت ارتباط موثر بیان کرد: دستیابی به پیوند‌های اجتماعی و به دنبال آن احساس امنیت، آرامش، اهمیت و احترام، نیازمند برخورداری از برخی از مهارت‌های اجتماعی است که مهم‌ترین آن‌ها را توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران تشکیل می‌دهد و یکی از اصول مهارت‌های زندگی از جمله ارتباط موثر آن است که قابل یادگیری بوده و همه می‌توانند با فراگیری و تمرین آن عملکرد موثرتری در تعامل با دیگران داشته باشند.

حمیده نادری ادامه داد: پیامد‌های نداشتن مهارت ارتباطی شامل ایجاد سوء تفاهم، نارضایتی از روابط با دیگران، احساس تنهایی، کاهش اعتماد به نفس و احساس درماندگی، آسیب پذیری و کاهش توانایی در مقابله با مشکلات، انزوا و طرد، استرس و فشار روانی، احساس خشم و تعارض، ناکامی در ارضای نیازهاست.

این کارشناس سلامت روان اضافه کرد: برقراری ارتباط، عبارت است از ارسال پیام از یک شخص به شخص دیگر به کمک یک کانال ارتباطی کلامی یا غیرکلامی و اجزای آن نیز شامل فرستنده، گیرنده، پیام، کانال ارتباطی و بازخورد است.

وی، ارائه بازخورد دلگرم کننده همراه با تحسین، انتخاب زمان مناسب برای صحبت، سعی در پی بردن به احساس دیگران و ارائه راه حل‌های احتمالی، سر وقت و به موقع حاضر شدن، داشتن ظاهری تمیز و آراسته، معرفی دقیق و متناسب با موقعیت از خود، مثبت نگر بودن، داشتن رفتاری همراه با فروتنی و ادب را از جمله راهکار‌های ارتباط موثر دانست.

انتهای پیام/چ

برقراری ارتباط موثر با دیگران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار