آغاز کار نوید دهندگان بهار در مازندران

نوید دهندگان بهار در مازندران از فردا یکم اسفند ماه نوروزخوانی می‌کنند.

آغاز کار نوید دهندگان بهار در مازندرانسید جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی آوای تبری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه جشنوراه اقوام خوزستان با حضور هنرمندان شمال تا جنوب کشور از یکم تا ۴ اسفند ماه در اهواز برگزار می‌شود، گفت: اعضای گروه موسیقی آوای تبری نماینده مازندران در این جشنواره هستند و قرار است در افتتاحیه این جشنواره آیین نوروزخوانی را اجرا کنند.

وی افزود: برای اولین بار اقدام به آموزش حدود ۲۰ نفر از کودکان در زمینه انواع ساز و نوروزخوانی کردم و هدف از این اقدام حفظ ارزش‌ها و سنت‌های قدیمی است.

محمدی گفت: نوروزخوانی در سرزمین علویان از دوران صفویه رنگ و بوی مذهبی گرفت و این سنت کهن در استان‌های شمالی کشور اجرا می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی آوای تبری با بیان اینکه نوروزخوانان در شهر‌ها و روستا‌های مازندران طلیعه سال نو را به مردم بشارت می‌دهند، افزود: نوروز خوانی یا بهارخوانی یا نوروزی، گونه‌ای از آوازخوانی است که در گذشته در ایران رواج داشته است و خاستگاه این گونه آوازخوانی بیشتر در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بوده است.

لازم به ذکر است؛ آیین سنتی نوروز خوانی همه ساله ۱۵ روز مانده به عید نوروز تا یک روز مانده به عید از گلوگاه تا رامسر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ م

آغاز نوروزخوانی از فردا یکم اسفند ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار