۸ سال پس از قذافی / در لیبی چه می‌گذرد؟

در حالی که هشت سال از سقوط دیکتاتوری لیبی می‌گذرد، این کشور همچنان شاهد نا‌آرامی‌ها و جنگ‌های داخلی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت  هشت سال از سقوط قذافی این کشور همچنان شاهد جنگ‌های داخلی است و حتی برخی از محو شدن این کشور از جغرافیای سیاسی شمال آفریقا حرف می‌زنند. غرب پس از نابودی زیرساخت‌ها و تسلط بر چاه‌های نفت این کشور، آن را رها کرد.

لیبی ۸ سال پس از قذافی / در لیبی چه می‌گذرد؟


بیشتربخوانید: طلوع سرهنگ / سیاستمدار صفر و صدی


حملات مشترک شورشیان داخلی لیبی و جنگنده‌های ناتو به مواضع ارتش حامی «معمر قذافی»، باعث شد که رژیم وی در 28 بهمن سال 1389 سقوط کند و قذافی که از دوستان نزدیک به سران برخی از همین کشورهای اروپایی بود نیز در تابستان سال بعد به قتل برسد.

در همان زمان برخی از لیبرال‌ها و غربگرایان وطنی درباره لیبی به کشورهای عضو ناتو کاملا اعتماد داشته و اعلام می‌کردند که در این کشور نظامی مبتنی ارزش‌ها و منافع این کشور شکل خواهد گرفت.

اما، با گذشت زمان، غربی‌ها چهره واقعی خود را نشان دادند و به همه مردم لیبی و منطقه فهماندند که هیچ چیزی برای آنها جز منافع استعماری و نا‌مشروع‌شان، ارزش ندارد. کشورهای اروپایی و آمریکا به همراه رژیم‌های وابسته شان در منطقه، با ارسال سلاح و تروریسم به لیبی، خونریزی‌های زیادی را در این کشور راه انداختند. در حال حاضر و پس از گذشت هشت سال، مردم لیبی کاملا بلا‌تکلیف بوده و از کشتار و خونریزی خسته شده و هرج و مرج و ناامنی کشورشان را فراگرفته طوری که حتی خبر رسیده بخشی از مردم این کشور از سرنگونی رهبر دیکتاتورشان پشیمان شده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، برخی از جریان‌های سیاسی در لیبی در سال 2011 دچار خطای راهبردی شده و به اروپا و آمریکا اعتماد کرده‌اند. این جماعت در شرایطی به غرب اعتماد کرده بودند که مقامات غربی بهترین دوستان قذافی طی دهه‌های گذشته بوده‌اند و به خاطر منافع خود، در شکل‌گیری و تقویت دیکتاتوری قذافی نقش داشته و بزرگ‌ترین خیانت را به ملت لیبی کرده بودند. در همان سال سقوط قذافی حتی فاش شده بود که وی به «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور سابق‌فرانسه، در زمان انتخابات کمک مالی کرده بود.

در ارتباط با وضعیت خانواده قذافی نیز ایسنا به نقل از «ارم نیوز» گزارش داد، سه تن از فرزندان وی، طی درگیری‌های داخلی در سال 1390 کشته شده‌اند، دو تن از فرزندان او در لیبی و لبنان زندانی هستند و «سیف‌الاسلام» نیز در خاک لیبی و در مناطق قبایلی به سر می‌برد. عایشه دختر قذافی به همراه مادر و برادر ناتنی خود، ابتدا به الجزایر فرار کرده و سپس، به عمان رفتند. عایشه هم اکنون تابعیت عمان را دارد و در مسقط زندگی می‌کند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

۸ سال پس از سقوط دیکتاتوری لیبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
خدا خودش رحم کنه
آخرین اخبار