۳ راه مقابله با سکته مغزی/ کدام بیماری‌ها به این اختلال منجر می‌شود؟

رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: عللی متفاوت مانند بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت، سیگار و دخانیات باعث ایجاد سکته مغزی می‌شود.

سکتهبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین پاکدامن رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران در افتتاحیه یازدهمین کنگره سکته مغزی ایران که امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته سکته تنها در سنین بالا اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر تنها ۲ سوم از سکته‌ها در افراد بالای ۷۰ سال اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با توجه به سبک زندگی و بالا رفتن سن امید به زندگی در همه دنیا به‌خصوص کشور‌های در حال پیشرفت، آمار بیماری‌های این‌چنین تغییر داشته است و در این بین عللی متفاوت مانند بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت، سیگار و دخانیات باعث ایجاد سکته مغزی می‌شود.

تاثیر کنترل فشار خون بر کاهش سکته قلبی

پاکدامن رئیس گفت: مقابله با سکته مغزی سه مرحله دارد؛ مرحله اول یا همان مرحله اطلاع رسانی و کمک به افراد برای تشخیص به موقع است که در این زمینه نه تنها کشور ما بلکه همه دنیا تا به این لحظه موفق عمل نشده است، مرحله دوم یا پیشگیری که بیشتر تحت تأثیر سبک زندگی افراد و کنترل بیماری‌هایی مانند فشار خون است. همان‌طور که می‌دانید کنترل فشار خون تا ۲ برابر احتمال سکته مغزی را نسبت به سکته قلبی کاهش می‌دهد و مرحله سوم درمان است که هنوز در برخی از فضا‌های درمان حتی در درمان‌های اولیه مشکل داریم.

وی افزود سازمان اورژانس کشور کمکی زیاد به بهبود فرآیند امدادرسانی کرده، اما علی‌رغم رسیدن به موقع آمبولانس هنوز رساندن مریض به بخش درمانی زمان بر است و زمان مهمترین چیز در فرآیند امداد رسانی به بیماران سکته مغزی محسوب می‌شود.

پاکدامن رئیس گفت: اگر جریان خون کمتر از ۲۰ میلی لیتر بر ثانیه برای هر ۱۰۰ گرم از مغز باشد و ۹ میلیون سلول عصبی در هر ثانیه از بین می‌رود از این رو علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که داشتیم باید در این راه ادامه دهیم و به فکر بهبود فرایند درمان باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار