وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری تا آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی از کشور

وزارت علوم در هفته گذشته با اخبار تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری و آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی از کشور گذشت.

از تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری تا آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی از کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری چون تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری و آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی از کشور سپری شد.

آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی از کشور طی ۵ سال اخیر

منصور کبگانیان دبیر ستاد جامع نقشه علمی کشور با اشاره به اینکه گزارشی درباره مسائل علم و فناوری کشور مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: روند خروج دانشجویان ایرانی از کشور و ورود دانشجویان خارجی به کشور مورد بررسی قرار گرفت که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ آمارنگران‌کننده‌ای حاصل شد و این آمار را با دیگر کشور‌های دنیا مقایسه کردیم.

دبیر ستاد جامع نقشه علمی کشور با اشاره به بررسی موضوع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی که طی چندین جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: برای رفع آسیب‌ها و بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی سند سیاست‌های اجرایی پیشنهاد شد و پیش‌نویس این سند شامل ۹ ماده از بند اول آن مصوب شد همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت موظف به اجرای این برنامه شدند.

مهلت ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۸ تمدید شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار کرد: ثبت نام کنکور سراسری سال ۹۸ از ۲۴ بهمن آغاز شده است و داوطلبان با توجه به تمدید مهلت در نظر گرفته شده تا دوشنبه ششم اسفند ماه ۹۷ فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

تحریم ۲ دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف/ رایزنی برای رفع تحریم‌ها

منصور غلامی وزیر علوم از تحریم ۲ دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف به دلیل فعالیت‌های علمی در عرصه انرژی هسته‌ای از سوی کشور‌های خارجی خبر داد و اظهار کرد: در سفر اخیرم به اروپا ضمن شرکت در سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و فناوری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی‌هایی در خصوص رفع این تحریم‌ها انجام دادم.

وزیر علوم بیان کرد: ما در حال رایزنی برای رفع تحریم‌های دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف هستیم و امیدوار هستیم به زودی این تحریم‌ها رفع شوند. به طوری که در سفر اخیرم به اروپا ضمن شرکت در سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و فناوری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، در این زمینه با مسئولان اروپایی صحبت کردم.

دانشگاه‌ها آموزش به سبک فعلی را کنار بگذارند

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: چند روز قبل مقام معظم رهبری بیانیه‌ای را مطرح کردند که نگاه به ۴۰ سال آینده بود؛ ما در افق ۴۰ ساله مرجعیت علمی را مدنظر داریم و باید به جایی برسیم که در چند شاخه علمی برای جهان مرجع شویم و این امر دور از انتظار نیست.

زاهدی درباره چگونگی رسیدن به اقتصاد مبتنی بر علم اظهار کرد: برای تحقق این هدف دانشگاه باید آموزش به سبک فعلی را کنار بگذارد و از امکانات و پتانسیل‌هایی از جمله الکترونیک استفاده کند، باید رویکرد‌ها هم عوض شود آیین نامه ارتقا، پذیرش دانشجو، محور استخدام باید تغییر کند؛ رویکرد‌ها در جذب اعضای هیئت علمی هم باید عوض شود همان طور که در حال حاضر محور مقاله قرار داده شده است.

راه‌اندازی صندوق‌های پژوهشی دانشگاه آزاد برای حمایت از فناوران و پژوهشگران

بیژن رنجبر معاون پژوهشی دانشگاه آزاد درباره راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در دانشگاه بیان کرد: اکنون صندوق پژوهش و فناوری با ارزش یک هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

رنجبر با بیان اینکه وجود صندوق‌های حمایتی به جوانان انگیزه ادامه کار می‌دهد، اظهار کرد: به کمک صندوق‌هایی از این دست می‌توانیم جوانان را برای ادامه کارشان تشویق کنیم و بستری مناسب برای ادامه فعالیت آن‌ها ایجاد کنیم.

عملکرد ضعیف مسئولان در حوزه آموزش الکترونیک

علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: اگر بخواهیم در دنیا سهم کشور از آموزش عالی و ضریب نفوذ را به دست آوریم ضرورت سیاست گذاری کشور در این زمینه مشخص می‌شود.

خاکی صدیق بیان کرد: آسیا در دنیا بیشترین نرخ رشد در آموزش الکترونیک یعنی ۱۷/۳ درصد را داشته است با این حال در منطقه غرب آسیا ما در این زمینه سهم چشمگیری نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار