نکات مهمی که باید درباره ظروف یک‌بار مصرف بدانید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: مردم باید در استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، برخی نکات را رعایت کنند.

نکات مهمی که درباره ظروف یک‌بار مصرف باید بدانیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  جواد تاج‌کی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهارکرد: در حال حاضر مصرف ظروف پلیمری در جهان بالا است و سبک، ارزان، مقاومت بالا، شکل‌پذیری بالا و سهولت حمل و نقل از مزایای استفاده بالا از این نوع ظروف است.

این مسئول در رابطه با مشکلات استفاده از ظروف پلیمری، ادامه داد: سمی و سرطان‌زا بودن مونومرها در صورت استفاده نادرست از این ظروف و تجمع مونومرها در بدن از طریق ورود آن‌ها با خوردن مواد غذایی آغشته به مونومر است. همچنین باید توجه داشت که پلیمرها مشکلی برای سلامت انسان ندارد و این ظروف زمانی زیان‌آور است که مواد استفاده شده در آن استانداردهای لازم را نداشته باشد.

وی با اشاره به دیگر معایب ظروف پلیمری، افزود: عدم تخریب‌پذیری سریع در طبیعت، امکان مهاجرت اجزای تشکیل‌دهنده مونومر آزاد، نفوذپذیری به گاز، آب، بخار و مواد معطر از معایب استفاده ظروف پلیمری است.


بیشتر بخوانید:ظروف يکبار مصرف غیراستاندارد + فیلم


تاج‌کی با بیان اینکه ظروف یک‌بار مصرف باید یک‌بار مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: در صورتی که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به طور صحیح انجام شود مشکلی برای سلامتی مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند اما عدم رعایت شرایط دمایی، استفاده مکرر، زمان طولانی نگه‌داری و نیز استفاده این ظروف برای مواد غذایی با ترکیبات نامناسب، منجر به مهاجرت مونومرها به موادغذایی شده و ممکن است مشکلات حاد و یا مزمن برای مصرف‌کننده ایجاد کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، یکی از موارد استفاده ظروف پلیمری را در بسته‌بندی مواد غذایی در صنعت دانست و یادآور شد: در صنعت غذایی مطابق ضوابط و مصوبات سازمان غذا و دارو نظارت‌های لازم انجام می‌شود و کم‌ترین آسیب، در صورت عدم استفاده مجدد از ظروف پلیمری یک‌بار مصرف توسط مصرف‌کنندگان و رعایت تاریخ مصرف، در این گروه است.

وی با تذکر در رابطه با نوع مصرف ظروف یک‌بار مصرف توسط خانوارها در جامعه، خاطرنشان کرد: استفاده نکردن طولانی‌مدت جهت نگه‌داری مواد غذایی در این ظروف در منزل، استفاده نکردن از این ظروف جهت مواد غذایی داغ در منازل و استفاده نکردن از این ظروف برای مواد غذایی که اسیدیته بالا و یا چرب (روغنی) دارد، باید مورد توجه در استفاده ظروف یک‌بار مصرف قرار گیرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

بایدها و نبایدهای استفاده از ظروف یک‌بار مصرف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.