غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج اجباری است/پذیرش یکهزار ۱۳۲ نفر در مراکز ژنتیک زنجان

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج اجباری است گفت:از ابتدای امسال یکهزار ۱۳۲ نفردر مراکز ژنتیک استان پذیرش شده است.

غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج اجباری است/پذیرش یکهزار ۱۳۲ نفر در مراکز ژنتیک مدیر کل بهزیستی استان زنجان به خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: آگاه سازی جامعه و ارائه مشاوره به زوجین در آستانه ازدواج از جمله اقدامات مهم و اساسی بهزیستی برای پیشگیری از بروز معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک به شمار می‌رود.
 
وی افزود: در همین راستا متقاضیان ازدواج باید جهت ثبت قانونی ازدواج دائم گواهی انجام غربالگری در شبکه‌های بهداشت و درمان را به منظور شناسایی ازدواج های پر خطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی به دفاتر ازدواج ارائه نمایند
 
محمدی با بیان اینکه عامل ۵٠ درصد معلولیتھا‌ی مختلف مانند نابینایی‌ها، ناشنوایی ها و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیک است، افزود:با شناسایی موارد پر خطر، ارجاع به مراکز ژنتیک برای بررسی و تشخیص نوع بیماری ژنتیکی و اقدامات لازم جهت پیشگیری بیماری در نسل بعدی صورت می‌پذیرد.

 مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه از جمله مهمترین اختلالات ژنتیکی بیماری های ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و نابینایی است که بیشتر آنها به دلیل ازدواج ھای فامیلی به وجود می‌آید ادامه داد:  بیماری تالاسمی  نیزجزو بیماریهای ژنتیکی شایع به شمار می آید.

وی همچنین با بیان اینکه بیشتر بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیستند، ولی قابل پیشگیری و کنترل می‌باشند یادآور شد: ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، نقایص مادرزادی، اختلالات کروموزومی، بیماری ھای ارثی در خانواده، سقط جنین های مکرر، داشتن فرزند با مشکلات مادرزادی و یا عقب ماندگی ذهنی، بارداری پیش از ١٨ سالگی و بالای ٣۵ سالگی از جمله مواردی  هستند که مشاوره ژنتیک  توصیه می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هزینه های مشاوره ژنتیک برای خانواده های دارای فرزند معلول و تحت پوشش بهزیستی رایگان می‌باشد تاکید کرد:امسال یک هزار و ۱۳۲ نفر در مراکز ژنتیک پذیرش و ۲۱۵ نفر نیز از جامعه هدف بهزیستی از کمک هزینه آزمایش‌های ژنتیک استفاده کرده‌اند.
 
انتهای پیام/ن
 

مشاوره ژنتیک برای خانواده های دارای فرزند معلول و تحت پوشش بهزیستی رایگان می‌باشد

 
 
برچسب ها: بهزیستی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.