دبیر شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی ایران:

رادیولوژی زیربنای همه جراحی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد/ تعرفه‌های فعلی جوابگوی تعمیر تجهیزات پزشکی نیست

بخشنده پور گفت: با تعرفه‌های کنونی پزشکی قادر به تعمیر و بازسازی تجهیزات پزشکی نیستیم.
رادیولوژی زیربنای همه جراحی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد/ تعرفه‌های کنونی جوابگوی تعمیر تجهیزات پزشکی نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا بخشنده پور دبیر شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی ایران در کنفرانس یک روزه تازه‌های سونوگرافی و اقتصاد رادیولوژی که  امروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، درباره انواع بیمه‌ها در کشور اظهار کرد: ما ۳ نوع بیمه (پایه، تکمیلی و بیمه سایر سازمان‌ها) در کشور داریم که بیمه پایه ۳۰ درصد از هزینه کل خدمات و بیمه تکمیلی ۷۰ درصد از هزینه کل خدمات را پوشش می‌دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه امروزه بیمه‌ها با چالش‌های زیاد همراه هستند به گونه‌ای که بیمه پایه ۱۸ ماه پرداختی نداشته و بیمه تکمیلی بین ۱۰ ماه تا یک سال با تاخیر در پرداخت مواجه بوده است، ۸۵ تا ۹۰ درصد درآمد ما وابسته به بیمه‌ها است.

دبیر شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی ایران افزود: ما اکنون در زمینه تعرفه‌ها با چالشی بزرگ مواجه هستین به گونه‌ای که این چالش اقتصاد سلامت و رادیولوژی را از بین می‌برد، باید عدالت بین رشته‌ای در کشور وجود داشته باشد.

بخشنده‌پور تاکید کرد: متاسفانه امروزه مکتب پزشکی در ایران با سایر کشور‌ها متفاوت است و این تفاوت سبب شده است که بیماری‌هایی مانند صرع و سرطان به رست تشخیص داده نشوند، ما امروزه با اتلاف سرمایه در کشور مواجه هستیم از سوی دیگر هزینه‌های تمام شده ئ. ما در حوزه پزشکی هم نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر است.

تاثیر تشخیص بیماری‌در کاهش هزینه‌های سلامت کشور

وی تصریح کرد: تشخیص درست بیماری‌ها به اقتصاد سلامت کشور کمک می‌کند به گونه‌ای که تشخیص درست ۳۰ درصد از کل هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد.

دبیر شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی ایران گفت:اکنون امکان تجهیز و تعمیر تجهیزات پزشکی با تعرفه‌های کنونی وجود ندارد همچنین از سوی دیگر ما نمی‌توانیم موسسات و مراکز جدید را راه‌اندازی کنیم، تکنولوژی‌های نوین را به کشور وارد کنیم و فرصت تحقیق و پژوهش داشته باشیم.

بخشنده‌پور اظهار کرد: به گفته وزیر بهداشت سابق رادیولوژی چشمِ پزشکی است به گونه‌ای که قسمت عمده درمان‌های جدی طبی و همه درمان‌های جراحی وابسته به تصویر‌بردای است، برای برطرف شدن چالش‌های حوزه رادیولوژی نیازی نیست که ما را با کشور‌های توسعه یافته مقایسه کنید بلکه تنها کافی است ما را با کشور‌هایی همچون پاکستان و افغانستان بسنجید.

تاثیر ورود تکنولوژی هوش مصنوعی در تغییر الگوی زندگی افراد

همچنین در ادامه مراسم عبد‌الرسول صداقت دبیر شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: اکنون تکنولوژی‌های جدید هوش مصنوعی الگوی زندگی افراد را در جهان تغییر داده است بهگونه‌ای که اطلاعات همه افراد در یک دیتا بیس بزرگ جمع آوری می‌شود.

وی بیان کرد: ما برای حضور در این کنفرانس برخی مسئولان حکومت را دعوت کرده‌ایم اما آن‌ها حضور پیدا نکردند، زیرا صحبتی برای گفتن نداشتند و شرمنده ما بودند بنابراین بهترین راه را سکوت انتخاب کردند.

صداقت یادآوری کرد: ما باید بتوانیم بر تغییرات کشور مدیریت داشته باشیم، اکنون مطب‌های کوچک از وجود مجموعه‌های بزرگ پزشکی آسیب می‌بینند.
 
در ادام همراسم علیرضا رادپور رادیولوژیست و مسئول کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران در جمع خبرنگاران درباره اقتصاد رادیولوژی اظهار کرد: اقتصاد رادیولوژی جنبه علمی و تکنولوژی و سهمی مهم در اقتصاد و سلامت کشور دارد، متأسفانه در سال‌های اخیر اقتصاد سلامت کشور دچار مشکل شده است.

وی بیان کرد: معضلی که امروزه رادیولوژیست‌ها با آن مواجه هستند وجود نداشتن نگاه متعادل و متوازن به حوزه رادیولوژی است، برخی تصور می‌کنند که مشکلات پزشکی تنها مختص بخش خصوصی است در حالی که این گونه نیست، در بخش دولتی هزینه‌ها بیشتر از بخش خصوصی است، اما به علت یارانه دولت هزینه دریافت شده از مردم کمتر است بنابراین بخش دولتی کمتر و دیرتر نسبت به بخش خصوصی آسیب می‌بیند.

رادپور افزود: ما در حوزه دارو تا حدی خودکفا هستیم، اما تجهیزات حوزه رادیولوژی به شکل صد در صد وارداتی است، اگر قیمت تمام شده هزینه‌های پزشکی افزایش پیدا نکند بهره وری خدمات کاهش پیدا می‌کند، ما امیدواریم مسئولان کشور تصمیمات همه جانبه بگیرند و همه تصمیم گیران در حوزه‌های مختلف با هم هماهنگ باشند، ما همچنین باید هزینه تمام شده واقعی در بخش خصوصی و دولتی را هر یک جداگانه حساب کنیم.

اعلام نشدن هزینه تمام نشده خدمات پزشکی

مسئول کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: متأسفانه اکنون هزینه تمام شده خدمات پزشکی در کشور محاسبه شده، ولی این هزینه اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: نیمه عمر دستگاه‌ها و تجهیزات رادیولوژی پنج سال است به گونه‌ای که هر دو تا سه یک بار این دستگاه باید از نظر نرم افزاری و سخت افزاری به روز رسانی شوند.

رادپور تأکید کرد: حدود سه هزار رادیولوژیست در کشور وجود دارند همچنین ما در ایران ۹۰۰ دستیار رادیولوژیست داریم.

مسئول کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران یادآوری کرد: اگر تجهیزات رادیولوژی به روز رسانی شوند دقت کار افزایش پیدا می‌کند و روند انجام کار‌ها تسهیل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار