با حضور روحانی صورت گرفت؛

افتتاح رسمی فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی/ پیشتازی ایران در بهره‌برداری از میادین مشترک گاز جنوبی برای اولین بار

افتتاح فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوررئیس جمهور در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت، فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را در کنگان افتتاح کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در آیین افتتاح ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی گفت: حفر ۷۶ حلقه چاه در صد کیلومتری ساحل و ساخت هشت عرشه دریایی با بیش از ۶۰۰ هزارتن وزن و لوله گذاری ۳۸۰ کیلومتر از جمله کار‌های صورت گرفته در این فازهاست.
محمد مشکین فام افزود: در اجرای این فازها، دو پالایشگاه با هشت ردیف پالایشی در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار ساخته شده است.

وی تولید روزانه صد میلیون مترمکعب گاز و سالانه دو میلیون تن ال پی جی را از محصولات این فاز‌ها عنوان کرد و ادامه داد: تولید گاز در میدان پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس میدان پارس جنوبی را نمونه کم نظیری از خودباوری و تکیه بر داخل دانست وگفت: سهم داخل در اجرای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از ۳۰ درصد اکنون به بیش از ۶۵ درصد رسیده است.

مشکین فام بااشاره به اشتغال ۲۰ هزار نفر در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، افزود: کمتر بنگاه اقتصادی داریم که شریک توسعه این میدان نباشد و این یعنی گردش چرخ تولید سایر واحد‌های صنعتی کشور.

وی با اشاره به بازیابی شرکت صدرا بیان کرد: این مجموعه عظیم صنعتی با تکیه بر طرح‌های میدان پارس جنوبی فعال شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: این تحرک و پویایی در طرح عظیم صنعتی میدان پارس جنوبی تا کنون از حمایت ملی بهره‌مند بوده است وخواهد بود.

مشکین فام با اشاره به سرمایه گذاری صد میلیارد دلاری در پارس جنوبی بیان کرد: طرح‌های پارس جنوبی در اوج تحریم‌ها اجرا شده است

با بهره‌برداری از این فازها، ایران نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک، از قطر پیشی می‌گیرد.

ساخت فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی سال ۸۹ آغاز و به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شد تا با استفاده از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی ساخته شود.

هر یک از این فازها، چهار سکوی دریایی و ۳۸ حلقه چاه دارند و روزانه، ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)،۲۷٥٠تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید می‌کنند.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری سالانه از تولیدات طرح فاز ۱۳ و طرح فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت ۸ سنت برای هر متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۵۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ۴۷۰ دلار برای هر تن گاز مایع (LPG) و ۲۶۰ دلار برای هر تن اتان و ۱۰۰ دلار برای هر تن گوگرد بیش از ۵ میلیارد دلار برای هر طرح است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش از اقتصاد ملی نیست.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۴ فاز طراحی شده که اکنون فاز‌های ۱۱ و ۱۴ باقی مانده‌اند.

وزیر نفت پیش از این گفته بود، با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ در سال آینده، تنها بخش باقیمانده توسعه در پارس جنوبی به فاز ۱۱ محدود خواهد شد.

همزمان با این طرح‌ها و به صورت ویدئو کنفرانس ۲۱طرح مهم در استان بوشهر افتتاح و اجرای ۱۳طرح مهم دیگر نیز آغاز شد.

رئیس جمهور شهریور نیز چند طرح پتروشیمی را در عسلویه افتتاح کرد.

این طرح‌ها شامل پتروشیمی‌های مرجان، فاز سوم پردیس و فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند در مجموع با ظرفیت تولید سه میلیون و ۴۰۵ هزارتن در سال و سرمایه گذاری یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بود.

انتهای پیام/ک

رئیس جمهور فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی را افتتاح کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
راه اندازی پروژه های ملی خوبه منتهی درامدش به خزانه واردبشه تا گرانی کنترل بشه نه اینکه به حساب افرادی خاص بره و در نهایت با جملاتی روبرو بشیم که توش کانادا داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
بسيار هم خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
کشورمان سر شار از منابع و ثروت .ولی سهم ملت حسرت حسرت حسرت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
پس کی استخدامی افراد مشغول در این فاز ها زده شده ما که مهندسی نفت هستیم بیکاریم و استخدامی ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
آقای رییس جمهور محترم، چرا حقوق ها را 20 ٪ افزایش داده اید؟؟؟ بایستی قیمت کالاها را (نسبت به خرداد 97) 20 ٪ کاهش می دادید؟؟؟ قیمت ها نسبت به خرداد 97 جند برابر شده است.
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
باشه ما این همه ثروت داریم چرا هیچیش نمیاد تو جیب ما این پول ها رو چکار میکنید بی انصاف ها سی سال سنمه نه تشکیل خانواده دادم نه شغلی و نه درآمدی دارم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
حرف دل همه جوونا رو زدی.
امید رو از همه گرفتن. دلمون به چی این فازها خوش باشه وقتی که هیچ فرقی نداریم با اون کشوری که منابع و ثروتش از کشور ما خیلی کمتره