رئیس دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد؛

انتقاد از سیاست‌های سابق برای جبران کسری معلم/ رشد ۴ تا ۵ برابری متقاضیان تربیت معلم

خنیفر با انتقاد از سیاست‌های سابق دانشگاه فرهنگیان برای جبران کسری معلم از رشد تقاضا برای تربیت معلم طی سال‌های اخیر خبر داد.

انتقاد از سیاست‌های سابق برای جبران کسری معلم/ رشد ۴ تا ۵ برابری متقاضیان تربیت معلمبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با تبریک سال جدید آن را تولدی دوباره و فرصتی برای نوزایی و برنامه ریزی برای اهداف کلان دانست و اظهار کرد: تقارن آغاز بهار با ماه رجب لطف الهی و موجب ارزشمند شدن این ماه است و این ۲ فرصت ارتقای جسم و روح را پیش روی ما قرار داده است.

وی با بیان اینکه انسان‌ها باید در بهار طبیعت سنگ بنا‌های اصلی و اهداف اصلی را برنامه‌ریزی کنند، اظهار کرد: انسان دارای هدف مجبور به داشتن برنامه است، انسان دارای برنامه حتما کارنامه خواهد داشت و انسان بدون کارنامه فاقد برج مراقبت زندگی و ساکن سرزمین سوخته آرزو‌ها است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه جامع و در تراز دانشگاه‌های بسیار بزرگ مطرح می‌شود؛ گفت: دانشگاه‌های بسیار بزرگ ۲ ویژگی دارند که شامل منابع انسانی فراوان و پراکندگی زیاد است، دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان دانشگاهی بزرگ با ۶۴ پردیس و ۳۳ مرکز در استان‌های مختلف پراکندگی دارد.

وی بند ۴ بیانیه و ماموریت دانشگاه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ را از معدود قوانین بالادستی ناظر بر آینده پژوهی و دغدغه‌مند تحولات آینده دانست و افزود: پیش از ورود به این دانشگاه بر اساس این بند ازسند بالادستی مطالعاتی در زمینه اینکه دانشگاه فرهنگیان چه بود؟ چه هست؟ و چه خواهد شد؟ یعنی بررسی وضع مسبوق و وضع موجود (پاتولوژی) بررسی وضع موجود و وضع مطلوب (کیفیت) و وضع مطلوب و وضع موعود (استاندارد) انجام گرفته است.

سیاست‌های سابق دانشگاه برای معلم دار شدن کلاس‌های درس مناسب نبود

خنیفر با بیان اینکه مشی دانشگاه در سال‌های گذشته سیاستی نبود که بتواند ما را معلم دار کند، گفت: با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی و کمبود معلم انتظار می‌رفت فکر‌های بلند تری برای آن ترسیم شود و پذیرش دانشگاه از ۲۱ هزار به سمت ۷ و ۸ هزار کاهش نمی‌یافت.

وی اظهار کرد: بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ و سابقه این دانشگاه اولین چیزی که بررسی شد این بود که این دانشگاه در ۱۳۹۷ چقدر می‌تواند دانشجو بگیرد و یا ظرفیت معطل چقدر است و این نگاه معلل چه بوده است؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به احصاء و راستی آزمایی در خصوص ۲۵ هزار ظرفیت خالی دانشگاه تصریح کرد: در این راستا اولین گام برای جذب بهترین استعداد‌ها در فرصت طلایی استقبال از دانشگاه و وضعیت اشتغال کنکور سراسری بود و باید این دانشگاه را مطرح کرده و تولد دوباره به آن می‌دادیم.

ضرورت عرضه بیش از تقاضا برای انتخاب استعداد‌های برتر

وی در ادامه از جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم پیوسته و ۱۷ هزار مهارت آموز ماده ۲۸ از طریق پذیرش رسمی و تکمیل ظرفیت خبر داد و اظهار کرد: وقتی تقاضا بیش از عرضه شود کارفرما می‌تواند استعداد‌های برتر را انتخاب کند در عرصه معلمی هم این اتفاق افتاد و در مصاحبه‌های مختلف دانشجویان برگزیده انتخاب شدند بطوریکه ۱۳۲۳ رتبه زیر هزار در رشته‌های مختلف داشتیم که طی چهل سال اتفاقی بی نظیر و بی بدیل در تربیت معلم بود.

خنیفر با بیان اینکه حتی اگر این استقبال به دلیل اشتغال باشد مبارک است، گفت: این امر موجب می‌شود تا نخبه‌ها ۳۰ سال کار معلمی کرده و در کلاس‌های درس حضور داشته باشند.

شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

وی تراز علمی ۶۵۰۰، معدل ۱۵ انجام مصاحبه‌های تخصصی را از ویژگی‌های پذیرش در این دانشگاه دانست و اظهار کرد: استخدام رسمی قطعی، معافیت سربازی و احتساب ۴ سال تحصیل به عنوان سابقه خدمت، برجستگی مباحث فرهنگی، شبانه روزی بودن و ارائه امکانات را میتوان از جمله مشوق‌های جذب برای دانشجو‌های برتر عنوان کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده طی ۱۵ ماه گذشته برای تجهیز، تضمین و بهسازی مراکز خاطر نشان کرد. به شرط ترمیم بودجه در سال‌های آتی این اقدامات با قوت ادامه خواهد یافت.

وی با بیان توجه ارکان نظام به ویژه مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از چالش‌ها پیش رو ایجاد التفات بیشتر به دانشگاه است که برای آن باید دانشگاه معرفی و شناخته شود، رسانه‌های دانشگاه و روابط عمومی باید فعال باشند و از ظرفیت رسانه‌های ملی و محلی (نماز جمعه، رادیو و روزنامه‌های محلی) و فراسو (شبکه‌های اجتماعی ودنیای مجازی) در این راستا بهره برد.

خنیفر با اشاره به رشد ۴ تا ۵ برابری متقاضیان تربیت معلم افزود: پیش بینی شده است با شیب تند پذیرش دانشجو و تامین امکانات تا ۵ سال آینده کف نیاز آموزش و پرورش رفع شود و دیگر نیاز به تامین معلم از طریق راه‌های جایگزین ازجمله خرید خدمات، نهضت و سرباز معلم نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت شایسته سالاری و شایسته گزینی در منابع انسانی به عنوان انتروپی منفی سازمان ها، تصریح کرد: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری بر این مسئله و لزوم آموزش، جوان و به روز کردن منابع انسانی، دانشگاه فرهنگیان برای جذب هیئت علمی شایسته خود ۴۰۰ ردیف هیئت علمی برای سال ۹۸ دریافت کرده استکه در سال جدید به مرور مصاحبه‌ها انجام و افراد جذب خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه بالای ۲ هزار پرونده معطل از سال ۹۲-۹۳ داشته ایم، گفت: تاکنون ۲۷۲ پروند اساتید خبره دانشگاه با کمک وزارت علوم تطبیق داده شده و ۱۹۰ پروند دیگر باقی است که امیدواریم تا اوایل سال ۹۸ ان‌ها نیز تعیین تکلیف شوند.

حرکت دانشگاه فرهنگیان به سمت جوانگرایی

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان هم تابع قوانین ملی است و به سمت جوان گرایی حرکت می‌کند از بازنشستگی اکثر مدیران و کارکنان بالای ۳۵ سال خدمت خبر داد و اظهار کرد: سعی داریم از مجاری قانونی و کسب مجوز برخی افراد برجسته به مرور و نرم از سیستم خارج شوند که به نفع دانشگاه نیز است.

خنیفر حضور اساتید برجسته و باتجربه را فرصتی برای جبران ضعف‌های احتمالی در کارورزی برشمرد و ادامه داد: همچنین بهره مندی از تجارب اساتید بازنشسته که سابقه معلمی نیز دارند این مزیت را برای دانشگاه به همراه دارد که کارورزی دانشجو معلمان از همان ابتدای حضور در کلاس شروع می‌شود، چون این استاد می‌داند کسی که تربیت می‌کند برای کجاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
متاسفم برای خیلیا که معدل رو با پول و ... میخریدن شرط معدل حذف شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
طبق رای دیوان عدالت از شرایط پذیرش دانشگاه معدل 15 حذف شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
مگر شرط معدل برای پذیرش دانشگاه فرهنگیان برداشته نشده است؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
بله برداشت شد
آخرین اخبار