مرندی در گفت وگو باباشگاه خبرنگاران جوان:

پاره کردن برجام منجر به بی اعتمادی جهان به آمریکا شده است

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: پاره کردن برجام منجر به بی اعتمادی به واشنگتن شده و به وعده های آنها در عرصه بین الملل با دیده تردید نگاه می شود.

پاره کردن برجام منجر به بی اعتمادی کره شمالی به آمریکا شده است.محمد مرندی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مشکل اصلی ترامپ برای خروج مذاکرات هسته ای محتویات برجام نبود، گفت: ایران امتیازات قابل توجه‌ای در مقابل تعهدات غربی‌ها داد و در حقیقت ترامپ با رئیس جمهور پیشین آمریکا مشکل اساسی دارد.
مرندی در رابطه با پایبند نبودن آمریکا نسبت به برجام اظهار کرد: هرکاری که اوباما در حوزه سیاست داخلی وخارجی کرده است ترامپ بر خلاف آن عمل می‌کند  و فراموش نکنیم  او به واسطه  تاجر بودنش تصورمی کند بهتر از دیگران مذاکره می‌کند و عمدتا به این دو دلیل از برجام خارج شد.

وی با بیان اینکه پاره کردن برجام منجر به بی اعتمادی کشور‌های گوناگون از جمله کره شمالی به آمریکا شده است، خاطرنشان کرد: ظاهرا یکی از حرف‌های کره ای‌ها به آمریکا این است که از کجا معلوم شما به توافقتان پایبند بمانید، هم چنین روایت کره ای‌ها از مذاکره با تحلیل و حرف‌های واشنگتن متفاوت است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه کره شمالی ظاهرا با توجه به تجربه برجام به ترامپ اعتماد نمی‌کنند، بیان کرد:کره ای‌ها باور ندارند که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان را عمل کنند لذا نگران این هستند واشنگتن آن‌ها را خلع سلاح کند و پس از آن دیگر به تعهداتش پایبند نباشد.

مرندی افزود:رهبر کره شمالی برای ایجاد اعتماد می‌خواهد بخشی از برنامه هسته‌ای خود را در برابر قسمتی از تحریم‌ها کنار بگذارند تا آمریکایی‌ها را امتحان کند چرا که کره شمالی عاقل است و بخشی از برنامه هسته‌ای خود را معامله نمی‌کند تا اگر آمریکایی‌ها دروغ گفتند دستشان خالی نباشد در حالی که ترامپ نمی‌خواهد که این کشور به راحتی به روال قبل خود بازگردد.

کارشناس مسائل بین الملل، اظهار کرد: درصورت موفق نبودن مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ٬ مردم ایران درمیابند که دیگر کشور‌ها هم به واشنگتن اعتماد ندارند. آمریکا هم متوجه می‌شود که ترامپ آنقدری که ادعای زرنگی و موفقیت دارد، توان مذاکراتی بالایی در عرصه بین الملل نداشته و بیشتر ادعا می کند.

مرندی با اشاره به اینکه ترامپ سیاست هایش را در رابطه با برجام تغییر نخواهد داد وبه دنبال فشار حداکثری است، بیان کرد: این چنین شکست‌ها کشور‌های دیگر و مخالفین ترامپ رانسبت به واشنگتن جسورتر می‌کند چرا که ترامپ اهل این نیست که بگوید من اشتباه کردم.

وی اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام تا حدودی منجرشد که آمریکا به انزوا کشیده شود و جامعه جهانی متوجه شود که ایران از همان ابتدا راستگو و صادق بود و این ترامپ  است که از برجام سوء استفاده کرده واین امر نشان داد که قابل او فردقابل اعتمادی نیست.

مرندی در پایان خاطر نشان کرده است: یکی ازدلایل شکست مذاکرات با کره شمالی خروج آمریکا از برجام بود چرا که منجر به این شد که کشور‌هایی نظیر کره به وعده‌های دروغین شان اعتماد نکند و وقتی شاهد عمل نکردن به عهدشان هستند تضمین‌های بیشتری بخواهند تا امتیاز دهند؛ لذا این کشور به واسطه غیرقابل مذاکره بودن واشنگتن سختگیرانه‌تر مذاکره می‌کند.

انتهای پیام/

 

 

 

انتهای پیام /

برچسب ها: برجام ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۱ تير ۱۳۹۸
بی ابرویی؟
قرار بود اگه پاره کرد ما اتیش بزنیم
قرار بود نفت تحریم شه تنگه هرمزو ببندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
برجام ای کاش ازاول نبودکه اگه نبودشرایط بداقتصادی الان هم نبود
آخرین اخبار