نامه سوریه به سازمان ملل در رد حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی

وزرات خارجه سوریه در دو نامه به سازمان ملل خواستار آن شد که این سازمان اقدامات موثری برای اجرای قطعنامه‌هایی که رژیم صهیونیستی را موظف به خروج از جولان اشغالی می‌کند، اتخاذ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه سوریه با ارسال دو نامه به سازمان ملل و شورای امنیت، خواستار اتخاذ موضع رسمی خود در خصوص حاکمیت بلندی‌های جولان سوریه شد.

در بخشی از نامه وزارت امور خارجه سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت که متن آن از شبکه الاخباریه قرائت شد، آمده است: «سوریه از دبیرکل سازمان ملل [آنتونیو گوترش] در خواست دارد تا با اتخاذ جایگاه رسمی و شفاف خود، موضع پایدار این سازمان بین المللی را در ارتباط با مسئله اشغال بلندی‌های جولان سوریه به وسیله اسرائیل تایید کند.»

دمشق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اقدامات موثری در خصوص اجرای قطعنامه‌هایی که رژیم صهیونیستی را موظف به خروج از تمامی قلمرو بلندی‌های جولان می‌کند، اتخاذ کند.

در این نامه به قطعنامه‌های ۲۴۲، ۳۳۸، و ۴۹۷ شورای امنیت که دستور به خروج رژیم صهیونیستی از مرز‌های اشغال شده پس از ژوئن ۱۹۶۷ می‌دهد، اشاره شده است.

دولت سوریه اعلام کرده است آمریکا حق ندارد درباره سرنوشت اراضی اشغالی سوریه تصمیم‌گیری کند و سرزمین‌های تحت حاکمیت این کشور را برای رژیم صهیونیستی به رسمیت به شناسد. به عقیده دمشق، این تجاوز به تمامیت ارضی سوریه است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب در چارچوب حمایت همه‌جانیه خود از رژیم صهیونیستی اعلام کرد اینک زمان آن فرارسیده که پس از ۵۲ سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. کنست (پارلمان) این رژیم در سال ۱۹۸۱ میلادی این منطقه را بخشی از مناطق رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه ۴۹۷ خود در سال ۱۹۸۱، به صورت کاملاً شفاف، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل‌آویو خواستند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار