روسیه: تبدیل پیمان آی‌ان‌اف به یک توافق چند جانبه بلامانع است

دبیر شورای امنیت ملی روسیه معتقد است هیچ مانع سیاسی یا قانونی برای تبدیل پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد به یک پیمان چند جانبه وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه معتقد است هیچ مانع سیاسی یا قانونی برای تبدیل پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد به یک پیمان چند جانبه وجود ندارد.

پاتروشف در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت: واشنگتن گفته است پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد منسوخ شده است، زیرا این توافق کشور‌هایی را که به موشک‌های کوتاه بُرد و میان بُرد دسترسی دارند، پوشش نمی‌دهد. البته آمریکا هیچ تلاشی برای مدرن سازی و احیای آن انجام نداده است. ما معتقدیم هیج مانع سیاسی یا قانونی برای تغییر شکل پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد به یک توافق چندجانبه وجود ندارد.

پس از تصمیم آمریکا برای خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد، روسیه پیشنهاد کرد با پیوستن قدرت‌های موشکی به این پیمان، از منسوخ شدن آن جلوگیری شود. این در حالی است که واشنگتن چنین پیشنهادی را رد کرده است.

اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه امسال نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن، تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار