باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پیمودن مسیر بندگی دانش آموزان از بهار طبیعت تا بهار قرآن

تحویل سال نو برای برخی دانش آموزان جنسی متفاوت داشته و قرار است این مسیر تا بهار قرآن ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «اعتکاف» فرصتی است برای گردش در کوچه پس کوچه‌های روح، برای بررسی زشت و زیبای عمل، برای مرور در صفحات «کارنامه زندگی»؛ خلوتی در جمع، عزلتی در ازدحام و حضوری است در غیبت از صحنه روزمرگی؛ بی غرور و تکب، جدا از تشخص‌ها و امتیاز‌ها و لذت‌ها، این سنت «لذت معنوی» از جنس آسمانی دارد و  بی جهت نیست آنان که «طعم اعتکاف» را می‌چشند، همه ساله در «ایام البیض» از ماه رجب، کبوتر دلشان هوای حرم می‌کند و از دام و دانه جدا می‌شوند و به خدا می‌پیوندند؛ این همان درسی است که از مولایشان امیر مؤمنان علیه السلام آموخته اند.

تحویل سال متفاوت دانش آموزان پای درس عبودیت

هنگامی‌که صحبت از تحویل سال نو و فرصت تحول در خودسازی به میان می‌آید، فعالیت جوان به‌خصوص دانش آموزان رنگ و بویی خاص به خود می‌گیرد، امسال سال نو با مراسم پرفیض اعتکاف  برگزار شد، دانش آموزان هم مانند سایر اقشار مردم پرشورتر از سال‌های گذشته در این مراسم شرکت کرده‌اند تا سال نوی خود را در مساجد و پای درس عبودیت تحویل کنند.

بیش از ۱۴۰۰ دانش آموز انجمن‌های اسلامی سراسر کشور در مساجد حضور یافتند و خود را از هیاهوی دنیا جدا کرده اند تا با خالق خود خلوت کنند و فهمیدند که تنها درس خواندن نمی‌تواند آنان را در میدان زندگی یاری رساند؛  باید ساخته شوند و قبل از رسیدن به هر جایی به خود شناسی برسند.

مراسم استقبال از معتکفان، ویژه‌برنامه شام ولادت حضرت علی (ع) و تحویل سال، برگزاری حلقه‌های معرفت، حزب خوانی و آموزش قرآن، بیان فلسفه اعتکاف و احکام، روایت گری، برگزاری اعمال ام داوود، ویژه‌برنامه رحلت حضرت زینب (س) و مراسم بدرقه معتکفان از جمله برنامه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ویژه معتکفان جوان بود.

اعتکاف؛ آغاز مسیر کبریایی برای دانش آموزان از بهار طبیعت تا بهار قرآن

گره خوردن تولد طبیعت با   تجدید عهد الهی

تقریبا از سال ۷۲ مقام معظم رهبری، هم در پیام نوروزی‌شان و هم در فرمایشاتشان به اعتکاف اشاره کردند و درباره  مراسم پرفیض اعتکاف فرمودند: در ایام اعتکاف در ماه مبارک رجب، در بسیارى از مساجد سراسر کشور، جوانان ما، زنان و مردان از قشر‌ها و سنین مختلف، رفتند و در مسجد ماندند؛ سه روز روزه گرفتند و با خدا مأنوس شدند. بعد از آن هم با گریه و اشک و آه، مسجد را وداع گفتند و بیرون آمدند، تا براى سال آینده آماده شوند. عزیزان من! این براى یک جامعه، علامت خوبى است. «الّذینَ إنْ مَکّنّا هُمْ فِى‌الأرْضِ أقامُوا الصّلوةَ» علامت یک حکومت الهى، علامت یک حرکت صحیح و داراى جهت‌گیرى صحیح است. این را جدّى بگیرید و تقویت کنید.

بر اساس این فرمایشات اعتکاف دانش‌آموزی امسال با حضور پرشور و با طراوت اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور در فضایی معنوی با هدف عمق بخشی به نوسازی معنوی، تقویت بنیان‌ها و پایه‌های دینی و معرفتی و اعتقادی در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگی و تربیتی برگزار شد و این گام های معنوی همچنان ادامه خواهد داشت و تا اعتکاف رمضانیه مسیر آسمانی تداوم می یابد.

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان تربیت دینی دانش‌آموزان بوده و در طول سال در راستای تربیت دینی چندین برنامه فرهنگی و مذهبی برگزار می‌کند که  اعتکاف دانش آموزی نیز جزو برنامه‌های هر ساله‌ی این نهاد انقلابی است.

دانش آموزان معتکف در ایام البیض طی سه روز  با برنامه‌هایی مانند اخلاق در نظام تعلیم و تربیت، راه‌های بهره‌گیری از اخلاق نیکو با توجه به قرآن کریم، شرح اعتکاف و رسم بندگی، مراسم جزء خوانی و محفل انس با قرآن، تفسیر، بیان احکام و مسائل شرعی، آشنا شدند.

اما این پایان راه نبود و حرم مطهر رضوی هر سال در سه نوبت مراسم اعتکاف برگزار می‌کند که شامل ۱۳ رجب و ۲۴ و ۲۷ ماه مبارک رمضان می‌باشد و خیل عظیم مردم و خصوصا جوانان و دانش آموزان معتکف در حرم امام رئوف می‌شوند؛ دانش آموزان انجمن‌های اسلامی هم از مدارس مشهد مقدس، در مسجد گوهرشاد معتکف می‌شوند و  همه معتکفان از برنامه‌های فرهنگی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بهره مند می‌شوند.

پیمودن مسیر بندگی دانش آموزان از بهار طبیعت تا بهار قرآن

درس بندگی دانش آموزان پای سفره هفت‌سین

مراسم اعتکاف امسال همزمان با سال تحویل، با حضور پرشور دانش آموزان در مساجد سراسر کشور برگزار شد و پس از اعتکاف تازه کار معتکف شروع می‌شود و باید آن اجر عظیم را حفظ کرده و به عهد‌هایی که با خدا بسته، وفادار بماند.

این مراسم همانند سال های گذشته باز هم تداوم می یابد و به همین منظور اعتکاف رمضانیه نیز هرسال با حضور دانش آموزان در سراسر کشور با برنامه‌های فرهنگی متنوعی برگزارخواهد شد که بیشتر بر محور توجه به خودسازی و تزکیه نفس است.

توجه ویژه به ادعیه صحیفه سجادیه یکی از فعالیت‌های محوری در این اعتکاف است و همچنین برنامه‌های ترتیل‌خوانی، محافل قرآنی، مناجات‌خوانی، سخنرانی، مداحی، حلقه‌های معرفت، بیان احکام نیز انجام می‌شود؛ معمولا دانش‌آموزان هم این فرصت را قدر می‌دانند چراکه به این باور و اعتقاد رسیده‌اند که جز با نبودن در میدان نمی‌شود ساخته شد و ساخت.

اعتکاف فرصتی دیگر برای اهل ایمان فراهم کرده است و در این میان فضایی شکل می‌گیرد که دانش‌آموزان به بصیرت و آگاهی مسلح می‌شوند تا در مواجهه‌های دشمنان و القائات شیاطین مقابله کنند و بتوانند در مدرسه نیز نقش حافظ و مدافع ارزش‌ها و آرمان‌ها را ایفا کنند.

پیمودن مسیر بندگی دانش آموزان از بهار طبیعت تا بهار قرآن

اعتکاف؛ در سیره معصومین

اگر کسی نگاهی اجمالی به زندگانی و کیفیت عبادت‌های معصومان و به خصوص امیرالمونین داشته باشد به این نکته خواهد رسید که راز و نیاز حضرت با خداوند متعال، حقیقتی انکار ناپذیر است؛ صدای مناجات عاشقانه و ناله‌های شبانه امیرالمومنین در دل نخلستان‌ها در گوش تاریخ می‌پیچد.

امام حسن و امام حسین علیهما السلام نیز به جد خویش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تاسی می‌کردند و در مسجد معتکف می‌شدند.

به باور بعضی از بزرگان یا به گفته شهید مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع)، مدار عالم بر محبت است و سررشته آن به‌دست خداست و این محبت دوطرفه است؛ اولیه‌اش از جانب خداست. یعنی محبت خدا به خلق تعلق گرفته و ثانویه‌اش از جانب بندگان خداست اگر که غافل نباشند و محبت را با ولایت در کنار هم ببینند به مقام اطاعت الهی می‌رسند؛ یعنی نقطه شروع، نقطه میانی و حتی نقطه پایانی محبت است.

در اعتکاف، این ظرفیت وجود دارد که لحظه به لحظه این محبت الهی بیشتر شود، چون ما مهمان خانه خدا هستیم، کام‌مان هم خدایی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار