روزنامه‌نگار لبنانی: حزب الله مانع تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در لبنان خواهد شد

اسعد بشاره، روزنامه‌نگار لبنانی تاکید کرد حضور پررنگ حزب الله در صحنه سیاسی لبنان، مانع تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در لبنان خواهد شد.

روزنامه‌نگار لبنانی: حزب الله مانع تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در لبنان خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسعد بشاره، روزنامه‌نگار لبنانی تاکید کرد حضور پررنگ حزب الله در صحنه سیاسی لبنان، مانع تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در لبنان خواهد شد.

اسعد بشاره در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره افشای تلاش مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به بیروت، برای فراهم کردن زمینه احداث پایگاه نظامی آمریکا در لبنان گفت: «سفر مایک پمپئو به بیروت، هدف سیاسی علنی داشت، اما بازدید از منطقه جبیل، سوال برانگیز بود. روزنامه الجمهوریه امروز در مقاله‌ای فاش کرد که هدف از بازدید پمپئو از این منطقه، امکان سنجی احداث پایگاه نظامی بود. صاحب امتیاز این روزنامه، الیاس المر وزیر اسبق دفاع لبنان و رئیس فعلی اینترپل است که با انتشار این مقاله موافقت کرد. این مسئله که آمریکا تلاش می‌کند پایگاه نظامی در لبنان ایجاد کند، حرف جدیدی نیست.»

بشاره گفت: «پایگاه هوایی حامات، پایگاهی است که پس از جنگ داخلی در لبنان ایجاد شد و بازسازی شد تا هر از چند گاهی هواپیما‌های آمریکایی حامل کمک برای ارتش لبنان، در آن فرود بیایند. این پایگاه برای استفاده نظامی کاملا آماده است. این منطقه، برای احداث چنین پایگاهی از نظر راهبردی، ایده آل است. اما سوال آن است که آمریکا در این شرایط که حزب الله دست برتر را در تصمیم سازی‌های سیاسی در لبنان در اختیار دارد، چگونه می‌خواهد پایگاه نظامی در کشور ایجاد کند؟ بعید می‌دانم که آمریکا در این شرایط، بتواند چنین طرحی را اجرا کند.»

وی اضافه کرد: «ما شاهد آن هستیم که آمریکا سفارت خود در لبنان را توسعه می‌دهد تا به یکی از بزرگترین سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه و شاید جهان تبدیل شود. ما شاهد تمرکز بی سابقه آمریکا بر اوضاع لبنان هستیم. دولت لبنان امروز در سلطه حزب الله قرار دارد و رئیس جمهور لبنان متحد حزب الله است. ما درباره طرح آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی سخن می‌گوییم که شاید واشنگتن قصد دارد آن را در مراحل بعدی اجرا کند. از نظر آمریکا، فضای اجتماعی لبنان برای حضور نظامی آمریکا مناسب است، زیرا آداب و رسوم جامعه لبنان تفاوت زیادی با جوامع غربی ندارد.»

اسعد بشاره گفت: «این منطقه در شرق لبنان قرار دارد و آمریکایی‌ها نگران تلاش روسیه برای سرمایه گذاری در بخش گاز لبنان هستند. این مسئله عامل اضافی برای تلاش آمریکا در ایجاد پایگاه نظامی در لبنان است. به طور خلاصه می‌توان بگویم لبنان زیر ذره بین آمریکا قرار دارد. سفارت آمریکا تاکنون این خبر را تکذیب نکرده است. آمریکا پایگاه‌هایی در قطر و ترکیه دارد. آمریکا همچنین حضور مستقیم نظامی در سوریه و عراق دارد. لبنان از نقشه توجه‌های آمریکا و کشور‌های عربی حذف نخواهد شد، به ویژه که موقعیت لبنان به عنوان ورودی دریای مدیترانه، اهمیت زیادی دارد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار