سرپرست استانداری گلستان از استقرار یک دستگاه لایروب با ظرفیت برداشت ۷۰۰ متر مکعب لایروب به صورت روزانه در مسیر رودخانه گرگان‌رود برای سرعت دادن در تخلیه آب این شهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، با آغاز روند بازگشت سیل‌زدگان به شهرستان آق‌قلا بیش از ۱۶۰ خانواده سیل‌زده همچنان در نمایشگاه بین‌المللی شهرستان گرگان اسکان دارند.

با فروکش کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده آق‌قلا کم کم محل اسکان موقت سیل‌زدگان در فرودگاه بین‌المللی شهرستان گرگان خالی از سکنه می‌شود.

از روز گذشته تاکنون مقداری از آبگرفتگی در شهرستان گمیشان کاهش پیدا کرده است و تقریبا شرایط مناسب ارزیابی شده است و سازمان بنادر و دریانوردی یک دستگاه لایروب با ظرفیت برداشت ۷۰۰ متر مکعب لایروب به صورت روزانه در مسیر رودخانه گرگان‌رود روستای «چارقلی» شهر گمیشان را مستقر کردند.

یکی از شهروندان سیل‌زده شهرستان آق‌قلا که در محل اسکان موقت واقع در نمایشگاه بین‌المللی شهرستان گرگان بود در گفتگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: دغدغه فکری برای این تعداد خانوار که ۲۰ روز است که از محل زندگی‌شان دور هستند فقط خروج آب از منازل و شهرشان است که امیدوارم هرچه زودتر این مشکل مرتفع شود و همه ما به خانه‌هایمان بازگردیم.

استقرار یک دستگاه لایروب با ظرفیت برداشت روزانه ۷۰۰ مترمکعب لایروب در گمیشان

سرپرست استانداری گلستان از روند تسریع خروج آب در شهرستان گمیشان خبر داد و تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی یک دستگاه لایروب با ظرفیت برداشت ۷۰۰ متر مکعب لایروب به صورت روزانه در مسیر رودخانه گرگان‌رود روستای «چارقلی» شهر گمیشان مستقر کرده است تا سرعت تخلیه آب در این شهر افزایش یابد.

میرمحمد غراوی خاطرنشان کرد: روز گذشته از ظرفیت لایروبی این منطقه بازدید صورت گرفت و کار به خوبی در این منطقه انجام می‌شود و مسیر رودخانه گرگان‌رود تا پل «چارقلی» شهر گمیشان در حال لایروبی هستند که سرعت تخلیه آب در این مکان به سرعت افزایش یابد.

وی در خصوص بازسازی منازل تخریب‌شده در مناطق سیل‌زده استان گلستان اظهار کرد: کلنگ‌زنی نخستین واحد مسکونی تخریب‌شده بر اثر سیل در شهرستان آق‌قلا را داریم که بنیادمسکن انقلاب اسلامی عملیات اجرایی احداث واحد‌های مسکونی تخریب شده را آغاز می‌کند.

استقرار ۱۶۲ خانوار سیل‌زده آق‌قلا در نمایشگاه دائمی گرگان/ ۱۵۰ چادر برای اسکان سیل‌زدگان گلستان مستقر شد

مدیر اسکان موقت سیل‌زدگان استان گلستان در خصوص اسکان موقت خانواده‌های سیل‌زده در نمایشگاه بین‌المللی شهرستان گرگان گفت: با فروکش کردن آب در برخی از مناطق شهرستان آق‌قلا بسیاری از سیل‌زدگانی که در این مکان موقت اسکان داشتند به منازل خود بازگشتند و فعلا تعداد ۱۶۲ خانوار سیل‌زده شهرستان آق‌قلا در اسکان موقت نمایشگاه بین‌المللی شهرستان گرگان مستقر هستند.

اسماعیل بهرامی از استقرار ۱۵۰ چادر برای اسکان سیل‌زدگان استان گلستان در نمایشگاه بین‌المللی شهرستان گرگان خبر داد و اظهار کرد: تعداد ۱۵۰ چادر برای اسکان سیل‌زدگان استان گلستان در نمایشگاه دائمی شهرستان گرگان مستقر شده است و تا این لحظه ۵۳۱ نفر در این محل اسکان دارند.

ماندگاری طولانی مدت آب در شهرستان آق‌قلا به پی ساختمان‌ها آسیب رسانده است که باید در این زمینه کارشناسی‌های بیشتری صورت گیرد.

تسریع خروج آب از شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان همچنان جزو اولویت‌های نخست استان گلستان در شهر‌های خسارت‌دیده از سیلاب است.

لازم به ذکر است گلستان در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۷ با یکی از کم‌نظیرترین بارش‌های تاریخ خود مواجه بود به‌طوری‌که برابر داده‌های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین ۷۴ میلیمتر تا ۳۵۳ میلیمتر باران در مدت زمان کوتاهی بارید و همین عامل باعث طغیان رودخانه‌ها و سرریز سد‌های منطقه شده که این شرایط همچنان ادامه دارد.

شهر‌های آق‌قلا، گُمیشان و روستا‌های تابعه بیشتر از سایر نقاط استان گلستان بر اثر وقوع سیل آسیب دیده‌اند.

برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل اخیر، حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، زیرساختی و ... استان وارد کرده که ظرف چند روز آینده میزان دقیق‌تر آن اعلام می‌شود.

حدود ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت تأثیر سیل قرار گرفتند که حدود ۱۰۰ هزار هکتار به طور کامل محصول خود را از دست دادند و با توجه به ماندگاری سیلاب در زمین‌ها امکان افزایش این میزان وجود دارد.

۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی تحت تأثیر سیلاب بوده که ۳ هزار و ۴۰۰ واحد به طور ۱۰۰ درصد نیاز به تخریب دارند.

با وجود تلاش‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان، مشکلات زیرساختی در بخش‌های آب و برق و راه و ... در بسیاری از مناطق موقتا برطرف شده، اما نیازمند بازسازی است.

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: سیل ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.