گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نخستین شهدای مدافع حرم ارتش؛

چهار «کلاه سبزی» که در سوریه به شهادت رسیدند

بیست و یکم فروردین ماه ۹۸، مصادف است با سومین سالگرد شهادت نخستین شهدای مدافع حرم ارتشی.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۶ فرورین ۱۳۹۵ بود که معاون هماهنگ کننده ارتش از اعزام نیرو‌های تیپ ۶۵ نوهد به سوریه به منظور عملیات مستشاری در این کشور خبر داد.

چند روزی از اعلام خبر اعزام نیرو‌های نوهد به سوریه نگذشته بود که خبر حمله گسترده گروه تروریستی جبهه النصره و حضور مستشاران ایرانی در مقابل این گروه و در ادامه شهادت چهار تن از نیرو‌های ارتش منتشر شد.

شهید مدافع حرم محسن قوطاسلو (استان تهران، شهرستان پاکدشت) (۱۳۹۵ ه. ش)

محسن قوطاسلو متولد ۷ بهمن ۶۹ در تهران و اهل شهرستان پاکدشت بود. وی در سال ۸۸ به عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمد و در تیپ ۶۵ نوهد مشغول خدمت شد و در ۲۳ فروردین ۹۵ در سوریه به شهادت رسید.

او جزو نخستین نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی بود که برای عملیات در خارج از مرز‌های کشور اعزام شده بود و اولین نفر از نیرو‌های ارتش بود که در راستای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مرز‌های عقیدتی و ایمانی نظام جمهوری اسلامی، طی حمله گسترده نیرو‌های تکفیری، پس از به هلاکت رساندن تعداد بسیار زیادی از دشمنان در نبرد تن به تن در سوریه، به شهادت رسید.

چهار «کلاه سبزی» که در سوریه به شهادت رسیدند

قوطاسلو یکی از نیرو‌های زبده تیپ ۶۵ نوهد و عاشق جهاد بود و همیشه دعایش رسیدن به شهادت بود. ماموریت محسن در سوریه به پایان رسیده بود و فرمانده اش به او گفت که می‌تواند برگردد، ولی او قبول نکرد و گفت که یا با پیروزی برمیگردم یا با شهادت که در نهایت به خواسته خود رسید.

شهید مدافع حرم مجتبی ذوالفقارنسب (استان فارس، شهرستان جهرم) (۱۳۹۵ ه. ش)

شهید مجتبی ذوالفقارنسب، یکی دیگر از تکاوران دلیر ارتش و رئیس رکن دوم تیپ ۴۵ تکاور شوشتر بود که در دفاع از حرم توسط تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید.

شهید مجتبی ذوالفقارنسب، هشتم خردادماه ۵۶ در جهرم دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیلات متوسطه در این شهر، بهمن ۱۳۷۵ در دانشگاه افسری امام علی (ع) تهران پذیرفته و پس از اتمام دوره افسری به ایرانشهر منتقل و به‌عنوان فرمانده گروهان مشغول به خدمت شد.

چهار «کلاه سبزی» که در سوریه به شهادت رسیدند

آن شهید پس مدتی به عنوان مسئول شعبه آزمایش‌های مرکز پیاده در شیراز خدمت کرد و پس از آن به شیراز انتقال یافت و به عنوان مسئول شعبه آزمایشات مرکز پیاده در این شهر به کار گیری شد.   او سپس به شوشتر منتقل و در آنجا ابتدا به عنوان جانشین گردان و بعد از آن به عنوان مسئول رکن دوم تیپ ۴۵ تکاور شوشتر مشغول خدمت می‌شود.  

از این شهید گرانقدر دو فرزند به‌نام‌های علی و عباس به یادگار مانده است.

مراسم تشییع و تدفین این شهید گرانقدر روزپنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در جهرم برگزار شد.

شهید مدافع حرم مجتبی یداللهی منفرد (استان تهران، شهرستان شهریار) (۱۳۹۵ ه. ش)

مجتبی یداللهی متولد فروردین ماه سال ۱۳۷۰ بود که در جوانی به استخدام ارتش جمهوری اسلامی درآمد. وی ارادت بسیاری به حضرت آیه الله خامنه‌ای داشت و همیشه مطیع فرمان ولایت بود این علاقه به حدی بود که وی محل خدمت خود را برای مدتی شهر ایرانشهر انتخاب کرد چرا که رهبر معظم انقلاب برای مدتی در زمان رژیم منحوس پهلوی آن جا تبعید بود.

او داوطلبانه به سوریه رفت و طی عملیات نیرو‌های مقاومت در منطقه حومه حلب توسط نیرو‌های گروه تروریستی النصره در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

وی نیز به همراه ۴ شهید دیگر از نیرو‌های تکاور تیپ نوهد ارتش جمهوری اسلامی به عنوان نیروی مستشاری داوطلب در راه دفاع از حرم آل الله توسط نیرو‌های تکفیری در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به شهادت رسیدند.  

چهار «کلاه سبزی» که در سوریه به شهادت رسیدند

وی به عنوان کم سن و سال‌ترین شهید مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی ایران و پنجمین شهید شهرستان شهریار است.  

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه هم در سال ۹۵ ضمن حضور در منزل شهید سروان یدالهی منفرد، شهید مدافع حرم ارتش، با خانواده این شهید گرانقدر به گفتگو پرداخت.

اما نکته جالب درباره شهید یداللهی این بود که زمان تولد و شهادتش در یک زمان بود.

پیکر پاکش را در امام زاده اسماعیل شهریار به خاک سپردند.

شهید مدافع حرم مرتضی زرهن (استان خراسان شمالی، شهرستان شیروان) (۱۳۹۵ ه. ش)

شهید مرتضی زرهن در ۲۴ تیرماه سال ۵۸ در شهرستان شیروان خراسان شمالی در یک خانواده متدین به دنیا آمد که در سن ۹ سالگی پدرش را از دست داد و از آن زمان مادرش با صبر و شکیبایی و با سختی بسیار فرزندانش را به ثمر رساند.  

شهید زرهرن در سال ۷۸ با راهنمایی خواهرش از طریق پذیرش در دانشکده افسری امام علی (ع) به خدمت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمد و بعد از چهار سال سال تحصیل در رشته مهندسی و دانش استحکامات و گذراندن دوره تکاوری به عنوان یک نیروی زبده ارتشی در تیپ ۲۵۸ تکاور ذوالفقار شاهرود با سمت فرماندهی پست مهندسی مشغول به خدمت شد.  

وی دارای لیسانس مهندسی بود که در طول ۱۷ سال خدمت خود در ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیرجند، لرستان، تهران، شاهرود، بروجرد و... مایه افتخار و مباهات نظام بود.  

چهار «کلاه سبزی» که در سوریه به شهادت رسیدند

ایشان بسیار در کار خود فردی ساعی و کوشا بوده و در ماموریت‌های یگانی بسیار موفق عمل می‌نمود و خدمات ارزشمندی در تیپ ۲۵۸ تکاور عرضه کرد همچنین به دلیل دارا بودن تخصص کار با مواد منفجره نزدیک به دو سال در مناطق مرزی ایران و عراق دور از خانواده اش به پاکسازی میادین مین جنگی بر جا مانده از هشت سال دفاع مقدس مشغول بود.  

بعد از آن در طول خدمت صادقانه اش در تیپ ۲۵۸ تکاور ذوالفقار در ساخت وساز پادگانی و امور مهندسی رزمی تحقیقات صنعتی و جهاد خود کفایی فعالیت‌های چشمگیری داشت و در سال ۸۳ با عمل به سنت رسول الله ازدواج کرده و هم اکنون دو فرزند به نام‌های علی ۹ ساله و فاطمه دو سال و نیم از وی به یادگار مانده است.  

این سرباز ولایت مدار رهبر وقتی اذن نائب بر حق مهدی (عج) مبنی بر حضور مستشاری ارتشیان در جبهه مقاومتی اسلام در سوریه را شنید مشتاقانه ندای رهبرش را لبیک گفت و برای دفاع از آل الله قدم در راه نهاد و با دل و جانش کنار همرزمانش با رشادت‌های فراوان برای دفاع از حریم خانم زینب (س) عباس وار جنگید و سرانجام در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۵ به درجه رفیع سهادت نائل آمد.  

مزار این شهید بزرگوار واقع در خراسان شمالی، شهرستان شیروان جوار امام زاده حمزه رضا (ع) در گلزار شهدای زیارت واقع شده است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۵:۲۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
سلام و درود خدا بر روان پاکشان
آخرین اخبار