باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مقصر خسارت سیل اخیر کدام ارگان است؟/ بررسی مستندات سازمان هواشناسی کلید خورد

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تعلل دستگاه‌های مسئول در سال‌هایی که با خشکسالی روبه‌رو بودیم، در سیل اخیر بی‌تأثیر نبود.

مقصر سیل اخیر کدام ارگان است؟ /بررسی مستندات سازمان هواشناسی کلید خوردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وقوع سیل و بارندگی‌های شدید ناشی از پدیده تغییر اقلیم طی هفته‌های اخیر در ۱۹ استان کشور خسارت قابل توجهی به مناطق مسکونی، بخش کشاورزی، زیر بخش‌ها و تاسیسات آب و خاک، امور زیر بنایی، شبکه آبیاری زهکشی، دام و طیور، جاده و راه‌های مواصلاتی و غیره وارد کرده است.

اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باروند که از یک دوره خشکسالی شدید دچار ترسالی شدیم، اما از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه همچون جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هواشناسی انتظار می‌رفت که با ایجاد آمادگی کامل خسارت مالی و جانی در استان‌های سیل خیز را به حداقل برسانند.

با وجود آنکه وزیر نیرو نسبت به اعلام دیرهنگام یا اظهارنظر بارش‌های نرمال از سوی سازمان هواشناسی در زمان وقوع سیل انتقاداتی دارند، اما مسئولان سازمان هواشناسی معتقدند که هشدار‌های لازم نسبت به وقوع سیل در استان‌های سیل خیز از بهمن ماه گذشته داده شده بود.

براساس اظهارنظر مقامات مسئول ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آبی، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت جاده‌ای و ریلی و ۲ هزار میلیارد تومان بخش کشاورزی وارد شده است و در مقابل طی این مدت ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شده و ۱۰۰ سد کشور هم از نظر آبی تأمین شده است.

با توجه به آنکه هر یک از کارشناسان اظهارنظر مختلفی مبنی بر کوتاهی دستگاه‌های مسئول در سیل اخیر دارند، از این  رو مستندات سازمان هواشناسی در حال بررسی است که ظرف چند روز آینده گزارش نهایی حاصل از بررسی ها اعلام خواهد شد.

براین اساس مسئولان و وزرای دستگاه‌های مختلف روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شدند و موضوع سیل و سیلاب‌های اخیر به بحث و بررسی گذاشته شد.

بارش‌های اخیر ناشی از تغییر اقلیم است/ صدور ۱۵۰ اطلاعیه از سوی سازمان هواشناسی

در این میان سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کل کشور با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین فعالیت ۳ سامانه جوی منجر به سیلاب و رانش زمین شد، اظهار کرد: سامانه اول در روز‌های ۲۶ تا ۲۹ فروردین خسارات بسیاری را در گلستان ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها ناشی از تغییر اقلیم جهانی است، افزود: بر اساس اطلاعات آماری، بارش کشور تا پایان فروردین قابل ملاحظه خواهد بود.


بیشتر بخوانید: خطای ۱۰ درصدی گزارش‌های هواشناسی در پیش‌بینی سیل/ تصرف غیر کارشناسی رودخانه‌ها از سوی مردم


تابخش ادامه داد: اطلاعیه و اخطار‌های سازمان هواشناسی روز‌هایی که شرایط جوی کمی نامساعد است، ۷۲ ساعت قبل صادر و ۴۸ ساعت قبل از اخطار صادر می‌شود.

این مقام مسئول گفت: سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.‌ سیلاب اخیر ۷۲ ساعت قبل پیش بینی‌های لازم انجام شده بود.

درسه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت بارش ها نرمال پیش بینی شده بود

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی سه هفته گذشته شدت بارش، طول بارش و وسعت بارندگی از علل اصلی طولانی‌ترین و پهناورترین وقوع سیل در کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: میزان بارندگی در ۲ هفته اول فروردین امسال ۵۷ میلی متر شد و این یعنی ۱۹ برابر سال گذشته بارندگی در کشور داشتیم.

وی از رفع مشکل ریزگرد‌ها که کانون آن در داخل کشور بود، خبر داد و گفت: اگرچه موضوع تولید برق هم به موجب این بارش حل شده است، اما باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم تا پیش بینی‌ها دقیق‌تر شود به طوریکه با تجهیز سازمان هواشناسی میان پیش بینی و هشدار تفکیکی ایجاد کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پیش بینی‌ها توسط سازمان هواشناسی هر سه ماه انجام می‌شود، گفت: بر اساس آخرین پیش بینی که در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۷ انجام و در شورای عالی آب مطرح شد در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط از لحاظ بارشی نرمال بوده و حتی تنها در زمان هشدار احتمال وقوع سیل مطرح می‌شود که ما در ۲ روز مدت زمان میان فرصت هشدار تا وقوع سیل اقدامات سریع را انجام دادیم.

حال به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌رویم تا از صحت و سقم صدور اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی ربط با خبر شویم:

مستندات سازمان هواشناسی در حال بررسی است/کم کاری وزارت جهاد کشاورزی در حادثه سیل اخیر

محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیل پیش بینی لازم را داشته است، اظهار کرد: با وجود برگزاری جلسات متعدد در کمیته آب و فاضلاب، روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون عمران برگزار شد تا اظهارنظر وزارت نیرو و هواشناسی بررسی شود.

وی افزود: سازمان هواشناسی مستنداتی ارائه داده است که هشدار‌های لازم در استان‌های دارای بارش بیش از نرمال به موقع اعلام شده است که هم اکنون این مستندات در حال بررسی است و ظرف چند روز آینده کمیته آب و فاضلاب نظر نهایی خود را به کمیته عمران اعلام می‌کند.

به گفته دامادی، با توجه به آنکه سازمان هواشناسی مستندات و دلایلی را در برابر اظهارات وزارت نیرو ارائه کرده است، از این رو تا بررسی نهایی نمی‌توان گفت که مقصر اصلی سیل اخیر سازمان هواشناسی بوده است.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: با توجه به آنکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها در مدیریت سیل تأثیر گذار است، از این رو کم کاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در حادثه سیل اخیر بی تأثیر نبوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه وقوع سیل در تمامی کشور‌ها اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: با توجه به اقدامات سایر کشور‌ها در برابر مدیریت وقوع سیل باید بپذیریم که دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه طی سال‌های اخیر که با خشکسالی روبه‌رو بودیم، تعلل کردند.

ضعف در هماهنگی سازمان هواشناسی با وزارت نیرو/ سهل انگاری وزارت جهاد کشاورزی در حریم بستر رودخانه ها

عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در جریان بررسی موضوع سیل‌های اخیر اظهار کرد: در پیش بینی هواشناسی تا اعلام هشدار هواشناسی، تعیین وضعیت سد و هخوانی و هماهنگی با پیش‌بینی هواشناسی باید تصمیم گیری به هم پیوسته‌ای میان وزارت نیرو با سازمان هواشناسی صورت گیرد، چرا که هماهنگی و اتخاذ تصمیم‌ دو دستگاه با یکدیگر بهترین اقدام برای مدیریت سیلاب به شمار می‌رود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر هماهنگی لازم میان وزارت نیرو با سازمان هواشناسی به درستی انجام نشده است که در نهایت همین موضوع آسیب جدی را به همراه داشته است.

پاپی زاده ادامه داد: هم اکنون تحقیق و تفحص نسبت به اظهارات وزیر نیرو و سازمان هواشناسی در حال انجام است تا مقصر اصلی و دستگاه‌های کم کار در حادثه سیل اخیر شناسایی شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حادثه سیل اخیر مقصر بوده است، بیان کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی به صورت مشخص حریم بستر رودخانه‌ها را مشخص نکرده است، از این رو در سیل اخیر خسارت قابل توجهی از این ناحیه به کشور وارد شد.

وی بخشی از خسارت سیل اخیر را ناشی از سهل انگاری و بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی به تجاوز در مورد حریم و بستر رودخانه‌ها دانست و گفت: در یک اقدام به هم پیوسته امیدواریم که وزارت جهاد کشاورزی طبق موازینی که وزارت نیرو اعلام می‌کند حریم بستر رودخانه‌ها را رعایت کند، ضمن آنکه سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در خصوص تصمیم گیری و نحوه مدیریت سد‌ها باید مورد رصد و پایش قرار گیرند.

به گفته پاپی زاده، با توجه به آنکه بخشی از خسارت سیل اخیر ناشی از تجاوز به حریم رودخانه‌ها بوده است، از این رو وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و شهرداری باید نسبت به مجوز احداث در بستر رودخانه‌ها جوابگو باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: در سازمان هواشناسی همانند شرکت‌های هواپیمایی باید سیستم شناسایی مخاطره آمیز شناسایی شود تا نشان دهد که در چه مراحلی چه کسانی اطلاعات درست تهیه نکردند یا در صورت تهیه اطلاعات درست اقدامی برحسب آن توسط وزارتخانه‌های ذی ربط صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
jj
۱۸:۴۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
مهم ترین عوامل موثر بر وقوع سیلاب در ایلام
اسیب شناسی بحران سیل irna
عوامل بروز سیل در خوزستان و عکس های هوایی
طرج جامع مدیریت سیل کشور وزارت نیرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
حالا مقصر را پيدا کرديد و محاکمه کرديد آيا شرايط بهتر ميشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مقصران اصلی مدیران نالایق در وزارت کشور، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی هستند همونهایی که همواره میگفتن بسازید آب کجا بود بارون کجا بود. ما در تمام عمرمون یادمون نیست یه قطره آب از فلان آبراهه رد شده باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مقصر هر کس که بوده فاجعه بار آمده الان بايد فکر فردا باشيم و زندگي هاي ويران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
ماهميشه عادت داريم بعد از حادثه دنبال کي بود کي بود باشيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
به دلایل متعدد ، سازمان جنگلها و... متهم شماره 1 خسارات ناشی از سیلهای اخیر است!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
برگرداندن جنگل ها و مراتع ومنابع طبیعی به چهل یا پنجاه سال پیش چاره کار است ، جلوی زمین خواری و جنگل خواری را بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
ديگه بسه دنبال مقصر گشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اقا جان ول کنيد پرتقال فروش را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
فعلا جز حکمت خداوندی چیزی نیست اما بعدش شهرداران مسولین که مجوز ساخت وساز درحاشیه رودخانه مجوز قطع درخت، برداشت بی‌رویه معادن ماسه و خاک در مسیر، لایروبی نکردن رودخانه ها که این ها رو باید از سالها ی قبل بررسی شود ما درشمال سیلی داشتیم که چند سال پیش که همراه با خرابی وکشته بود اما بعد آن باز درحاشیه رودخانه مجوز ساخت داده شده که این برای حداقل ده سال قبل است واین بیانگر کوتاهی مسولین می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مقصر اصلی دولت و استاندار ها و فرماندار ها هستند
Canada
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
حالا کی تقصر است .مشکلی را حل نمیکند .بجز فتنه .باید برای. اینده اینشاله دیگه پیش نیاد .
ولی دولت .هم پای مردم باید تمام استان های مصبیت دیده را صد برابر بهتر از گذشته .مقاوم در مقابل زلزله .سیل وووو. اینشالله بسازند .و مردم عزیزمان خوشحال تر از قبل بشوند .و از نعمت های باران بنحو احسن استفاده کنند
Germany
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر اصلی این سیل نمایندگان مجلس میباشند که با تصمیمات اشتباه خود باعث خسارت زیاد و همچنین مختل شدن زندگی مردم شده اند
ما ملتی هستیم که هزاران دستگاه ماشین سنگین و راهسازی را روانه مناطق سیل زده کردیم
در صورتی که میتوانستیم قبل از حادثه از همین ماشین آلات برای احداث سد و تونل استفاده کنیم و آب را به جاهای خشکیده ببریم..........
Iran (Islamic Republic of)
طهماسب بختیاری
۲۱:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر اصلی وزارت نیرو و طرحهای منسوخ شده حوضه بندی آب است.چرا حوضه مبدا و زاگرس مرکزی و مقاله سرشاخه ها مشخص نیست و در کشوری بیابانی چرا آبهای شیرین راه دریا را باید در پیش بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
گل گفتی فقط و فقط باید با ایجا آب انبارها آنها را ذخیره کنند تا در فصل تابستان بهترین استفاده کشاورزی شود و نیز در بحث زیبا سازی و شادابی و طراوت محیط زیست و آب شرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
به جای پاس دادن به هم به داد مردم داغ دیده برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
متهم ردیف اول سازمان برنامه و متهم ردیف دوم وزارت نیرو!
دلیل این اظهار نظر این است که از روزی که این دولت مستقر شد یعنی 15 مرداد 92 سازمان برنامه بودجه طرحهای عمرانی را محقق نکرد و وزارت نیرو به دستگاه های اجرایی ذیربط تکلیف کرد تا طرحهای مروبطه را به بهانه های واهی متوقف کنند. واین از سوی وزارت نیرو ابلاغ رسمی شد.
بعنوان مثال سد بختیاری که در سال 92 بیش از 80 درصد از زیر ساختهای آن تکمیل شده بود و بدنه سد در فروردین 92 توسط دولت وقت کلنگ زنی شد. در شهریور 92 تنها یک ماه پس از روی کار آمدن دولت فعلی به بهانه بازنگری مطالعات تا امروز متوقف است درصورتی که مطالعات این سد بیش از 25 سال توسط بهترین مشاوران داخلی و خارجی بررسی و به تصویب رسیده بود. سدی که نجات بخش سد دز بود و اگر آن روز این سد شروع شده بود ممکن بود امروز این فاجعه در خوزستان بوجود نمی آمد و آب را قبل از رسیدن به دز کنترل می کرد. برای لرستان هم مثال تنگ معشوره و سیمره را دارم که خارج از حوصله است!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
از طرحهای طولانی مدت و زمانبر و پر هزینه که همه لازم الاجراست و باید به نتیجه برسد ولی اگر بگذریم....در هر استان قبل از فصل بارش و با شروع بارشهای فصلی اگر تمهیداتی مانند: انحراف روان آبها از سر شاخه های حوزه آبریزهای فرعی و اصلی و حفر کانالهای عمیق در مسیرهای حادثه خیز و خطرناک و تونلهای زیرزمینی و یا کانالهای
U شکل بتنی که مانند پازل پشت سرهم در هم قفل میشوند با ارتفاع20متر و عرض20مترو طول بدنه2متری و چینش آنها در مسیر و رساندن آب به دشتهای لم یزرع و خالی از سکنه و یا پشت سدها و سیل بندهایی با هسته خاکی رسانده میشد( کاری که سپاه پاسداران در اوج بحران در خوزستان در مسیر طغیان رود دز و رود کارون در عرض 24تا48ساعت آنهم فقط با بیل مکانیکی و کمپرسیهای خاکبرداری وخاکریزی انجام داد عنایت داشته باشید که از چند شهرستان بالا دست و با توجه به ارتفاعات و سطح تراز بالاتر از سطح آبهای آزاد وسر ریز شدن تمام روان آبها با سرعت گرفتن و افزایش لحظه ای به سمت خوزستان سپاه و نیروهای بسیج مردمی با همین کار ساده از بسیاری از خرابیها جلوگیری کردند همین کارهای ساده را هر استاندار و فرماندار و بخشدار با همآهنگی اگر در حوزه های آبریز و روان آبهای خود انجام میدادند هم از آب که نزول برکت بود استفاده میشد و هم از خاکهای آبرفتی برای مصارف کشاورزی و باغداری و.....) و یا در مسیر مخزن سدهای آبی-برقی هدایت میشد و یا به نقاط دور دستی مانند حاشیه شهرهائی مانند یزد-کرمان-سمنان-سیستان و بلوچستان هم میتوانستیم از آب بهره برداری صحیح کنیم( مبارزه با ریز گردها و شنهای روان...) و هم میتوانستیم با ایجاد پوششهای گیاهی با استفاده از آب و خاک آبرفتی همراهش چندین بهره برداری کنیم و حتی اگر اینهمه آب را میتوانستیم به سمت زمینهای شور و لم بزرع برسانیم میتوانستیم با ایجاد مزارع پرورش محصولات دریائی آب شور تولید و صادرات داشته باشیم.....آیا استانداری با امکاناتی که در اختیار دارد برای رسیدن به این اهداف برای رونق تولید قادر به انجام اینکارها نیست؟ اگر یک استان ضعیف باشد نمیتواند از استانهای معین برای ایجاد و برنامه ریزی این هدفها جهت رونق تولید کمک بگیرد به والله الآن هم دیر نشده وقتی استانها در حال بازسازی هستند و امکانات مکانیزه و نیروی انسانی جهادی-سپاهی-بسیجی در مناطق حضور دارند میتوان راه چند ساله را در عرض چند ماه پیمود و شعار عزیز زهرا(س) را که شعار سال و "رونق تولید" است را بصورت عملی اجراء کرد با توجه به نقاط قوت و ضعف سازه های هر استان و مسیرهای حادثه خیز- حاشیه رودخانه ها و پوششهای گیاهی و......درس عبرت گرفت و هنگام بازسازی دوباره راه خطای گذشتگان را ادامه ندهیم بلکه بازسازی با روشهای اصولی و مهندسی شده و زیربنائی و......انجام شود تا با هر تلنگر حوادث طبیعی میلیاردها ریال برای جبران ضرر از جیب دولت و ملت بودجه صرف بازسازی خرابی ها نشود.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
اقا در این خبر همه مسئولیتها قاطی شده است جهاد مسئول حریم و بستر و تعین آن نیست فقط نباید اجازه کشت را به کشاورز خاطی بدهد و نگزارد در تصرفی کشت صورت پذیرد
Iran (Islamic Republic of)
jj
۱۸:۴۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
مهم ترین عوامل موثر بر وقوع سیلاب در ایلام
اسیب شناسی بحران سیل irna
عوامل بروز سیل در خوزستان و عکس های هوایی
طرج جامع مدیریت سیل کشور وزارت نیرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۱۳:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
هواشناسی مقصر نیست ارگانهایی که مجوز ساخت و ساز در کنار رودخانه و ارگانهایی که وظیفه لایروبی رودخانه ها رو داشتند مقصر اصلی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر اصلي لوكس انگاشتن كاربري حفاظت در مقابل ساير كاربريهاي اراضي. بايد از دانش و اصول علوم محيط زيست در عمل استفاده بشه و حفاظت از طبيعت را بعنوان يك كاربري اساسي و ضروري به رسميت شناخت. متاسفانه الان بحث حفاظت (توسعه متوازن را نيز در خود مستتر دارد) روي فقط كاغذ معنا دارد و در عمل ختي در داخل مناطق حفاظت شده، كارهاي مغاير با اهداف از پيش تعيين شده انجام مي شود!!! پس واي به حال اراضي طبيعي خارج از مناطق حفاظت شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
هیچ ارگانی مقصرنیست مقصراصلی طبیعت است که وقتی نظمش درنقطه ای ازجهان بهم میخوردبه ان نقطه حمله میکند اب درایران پایین رفته درنتیجه سرسبزی کم شده دمازیادشده ودرنتیجه ابری که ازاسمان ایران عبورمیکندزودترباران تبدیل میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
بعد از اینهمه ویرانی و نابودی زیرساخت ها و جاده ها و دام و مزارع تازه فهمیدن که دو دستگاه هواشناسی و نیرو با هم هماهنگ نبودن
واقعا که خسته نباشین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
فقط مسؤلان مقصر سیل هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
خب الان فهميديم چه دردي ميخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام
بفرض اینکه هشداری داده نشده است؛ایا نباید دستگاههای مسئول وظیفه خودشان را انجام بدند؟!
این یعنی بی مدیریتی.
این یعنی بی تدبیری.
و یعنی.....
وباید مردم تاوانش را بدند.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند لرستانی
۱۱:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
نمایندگان پلدختر و خوزستان با جلوگیری از احداث سدهای لرستان نظیر معشوره ، ......که اگر وجود داشتند سیلاب مهار می شد و علاوه برای ایجاد سالی پرآب برای فصل گرم سیلاب و خسارت نظیر مهار و کنترل می شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر خسارت سیل اخیر ؛ منابع طبیعی از بین بردن جنگلها ، قوه قضایه برخورد نکردن با از بین بردن منابع طبیعی ، جهاد کشاورزی و شهرداری و آب منطقه ای بخاطر بخاطر لایی روبی نکردن رودخانه ها و مسیل ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
برای کنترل سیل اطلاعیه 72 ساعت قبل هیچ دردی دوا نمی کند
هواشناسی مقصر اصلی هست که بی خیال و خواب و بی انگیزه عمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین کاظم پور
۱۲:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
اصلا چرا باید زیر ساخت کنترل ، مهار و ذخیره سازی روان آبها و سیلاب را نداشته باشیم
تا هم جلو خسارات مالی و جانی را بگیریم
هم ذخیره آب برای فصل تابستان داشته باشیم
هم کشاورزی رونق گیرد
هم هوا تلطف شود
هم برای زیبا سازی و دریاچه مصنوعی استفاده شود
و هم از آن برای آب شرب استفاده شود با ذخیره شدن در دل زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر قطع بی رویه درخت ها وبارورسازی ابرها هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
همه مقصر هستند چه مسئولان چه مردم دنبال مقصر نگردید وقت دوباره می گذرد بفکر چاره باشید و اینده نگر با دنبال قاتل بروس لی بجایی نمی رسید اگر بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
همه مقصر هستند دنبال مقصر نباشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
گذشته تموم شده و رفته حالا به فکر آينده باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
ما اصلا اینده نگری رو نمیفهمیم چون به روزیم فقط روز رو طی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
بیشتر مربوط به حوزه آبخیز داری و جنگل و مرتع وزارت کشاورزی میشه که سالها هست اقدامی صورت ندادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
به جای اینکه دنبال مقصر بگردید تا بار از شانه هایتان سبک شود، بگردید اسباب را پیدا کنید انچه را که سبب پیشگیری و اصلاح هست پیدا کنید.
چیزی که نباید اتفاق می افتاد، شد؛ مقصر جستجو میکنید!
حداقل فردا را بسازید، شخم زدن
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۰:۱۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سیل ها دوره های بازگشت دارن. مثلا بزرگترین سیلاب 25 ساله، 100 ساله و هزار ساله. هر چه دوره کمتر باشه سیلاب کوچکتر هستش. اکثر طراحی های عمرانی و سازه ای برای دوره های 25 ساله هستش. یا به عبارتی متناسب با عمر مفید سازه ها. ضمنا طراحی برای سیلابهای بزرگتر به شدت هزینه ها و پیش نیازها (مثلا حریم رودخانه) رو افزایش میده. بنابراین جبر طبیعت باعث میشه که تا حدودی خودمون رو در برابر سیلاب و ... ایمن کنیم اما ایمنی کامل تقریبا غیرممکن یا به شدت هزینه بر است. پس مقصر پیدا کردن بی معنی هستش. لایروبی رودخانه ها هم باید همیشگی باشه (مثل گردگیری خونه و منزل) که هزینه های بالایی داره و مقدار زیادی از بودجه کشور باید همیشه صرف اینکار بشه. اما به طور کلی و خلاصه لازمه که در مسیر تمام رودخانه های کشور به کمک اطلاعات ماهواره ای و نرم افزارهای مربوطه، پهنه بندی سیل انجام بشه و طبقه بندی خطر و ریسک سیلاب مشخص بشه تا در زمان بحران اقدامات موثرتری صورت بگیره......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر چیه دنبال مقصر گشتن معنی نداره
بی تدبیری مسئولین مرتبط در سراسر کشور همه و همه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
پی گیری شود :آیا سدها درست مدیریت شده ؟ شرکت نفت چرا جلو ورود سیلاب به هور ها را گرفته بود ؟ گرد و خاک چیزی به جز دخالت شرکت نفت می باشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
مقصر خسارت سیل اخیر کدام ارگان است؟وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی و سازمانهای جنگلها و مراتع و حفاظت محیط زیست .
-
عباس گودرزی
۰۹:۲۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام اگر علمی بیندیشیم مسئول پدافند غیر عامل مسئول اصلی آسیب هاست . چرا که تمام وزارت خانه ها و سازمان ها باید از سازمان پدافند غیر عامل اطاعت کنند . لذا مسئول این سازمان اگر کاردان ، دلسوز ، تلاشگر ، با هوش و پیگیر بود می بایست از وزارت خانه مرتبط می خواست هر ساله در اوایل پاییز مسیل ها و حداقل انتهای سد ها را لایه روبی و تمهیدات لازم برای بارش زمستانی در نظر گرفته شود و پل های زیر جاده ها و راهن آهن کشور پاک سازی و خاکریز های لازم برای سیلاب های احتمالی در نظر گرفته شود ( مثل کیسه های شن و نمکی که در مسیر جاده ها گذاشته می شود . اگر این سازمان برنامه داشته باشد نباید در زلزله کرمانشاه بیمارستان تخریب شود . چون باید بر استحکام و مکان مناسب سازه های دولتی و استراتژیک نظارت کند . نباید ساختمان های مرتفع در کوچه و خیابان کم عرض احداث شود و ...پس دیگر جای پرسش نیست . مسئول پدافند غیر عامل را پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
شهرداریها عامل اصلی هستند که رودخانه ها و حواشی آنهارا فروختند و حالا دودش به چشم همه میره. چرا باید لایروبی فراموش بشه و بودجه 50 میلیاردی اون جای دیگه خرج بشه . چرا آبخیزداری شده لاکچری؟
Iran (Islamic Republic of)
بروسلی
۱۴:۲۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
اتفاقا شما باید اول وظایف سازمان پدافند غیر عامل را بدانید سپس نظر خودتان را درج کنید.
اینکار شما تشویش اذهان عمومی و تخریب یک مجموعه عمگرا و فرار از پاسخگویی سایر بخش های دخیل در این حوادث است که طبق قانون کشور این وظایف گفته شده شما شامل وظایفش نمی باشد.
سواد نداشته خودتون رو به رخ دیگران نکشید یا حداقل به سایت پدافند غیر عامل مراجعه فرمایید سپس نظر بدهید.
این وظایف این سازمان پدافند غیر عامل است:
تهدیدات ذیربط پدافند غیرعامل شامل تهدیدات نظامی و تهدیدات سایبری ، زیستی (انسان،دام،کشاورزی،مواد غذایی و دارویی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی)، پرتوی، شیمیایی و اقتصادی می باشد که سیاستگذاری، هدایت و برنامه ریزی مقابله با تهدیدات یاد شده در قرارگاه های (پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند پرتوی، پدافند شیمیایی، پدافند اقتصادی و پدافند مردمی) تشکیلاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام می پذیرد ، قرارگاههای یاد شده در سطوح استانی هم تشکیل شده و در حال فعالیت می باشند.
اینها وظایف سازمان مدیریت بحران است.
مقابله با تهدیدات طبیعی (زلزله، سیل، آتشفشان، خشکسالی، سرما و...)که جزء حوادث طبیعی و غیر متقربه می باشند، در حوزه مسئولیتی سازمان مدیریت بحران کشور وابسته به وزارت کشور می باشد و در حوزه مسئولیتی سازمان پدافند غیر عامل کشور قرار نمی گیرد.

چگونه دشمن علیه قسمت های حساس و عمگرا داخلی توطئه شایعه و فرافکنی و خیانت می کند با همین روش های مانند نمونه بالا استفاده از جملات عام یا خاص پیام های مثلا عملی با شرح و عکس و بحث یعنی وظایف نهادهای مسئول را سر شکن می کند بر روی دوش سایر بخش هایی که مسئولیت دیگر دارند.
حواسمان به ضد انقلاب و ضد ملت و وطن باشد
دشمن اصلی ما آمریکا انگلیس اسرائیل است و سربازانش عربستان امارات و برخی حاشیه ما مثل آذربایجان و کشورهای اروپایی است
سوره مائده را بکبار فقط ترجمه اش را بخوانید تا به هشدار خداوند در اعتماد به این افراد و کشور ها که 1400 سال پیش هشدار داده است به نتایج جالبی برای این روزهای وطن عزیزمان ایران برسید.
کاش همه یکبار قرآن را با چشم دل می خواندند و به آن فکر می کردند
یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۹:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام باید بدون غرض ورزی صحبت نمود آیا معنی پدافند را شمایی که خود را آکاه می دانی می توانی بیان کنی ؟ پدافند غیر عامل یعنی مجموعه اقداماتی که باعث کاهش خطرات حوادث مترقبه و غیر مترقبه و کاهش درد و رنج مردم و باعث کاهش خسارات مالی و جانی به مردم شود .خوب حالا می فرمایید این سازمان نباید بر ساخت و ساز های استراتژیک نظارت کند ؟ نباید بر امور سدها که با شکستن یکی از آنها خسارات بی نهایت به مملکت زده می شود نظارت کند ؟ پس باید در تعریف علمی آن گفته شود سازمان مقابله با عملیات سایبری !! پس وزارت فناوری اطلاعات نیز باید تغییر کند و بشود ارتباط مخابراتی مردمی !! لذا با توجه به تعاریف باید شرح وظایف مشخص گردد و پاسخ گو باشد
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۰:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
با توجه به تعریف پدافند غیر عامل متوجه خواهید شد که دیدگاه بنده مرگ بر استکبا اعم از اسرائیل ، وهابی و امریکاست ولی نباید بی توجهی خودمان را با بیگانه گره بزنیم بنده اگر این مطلب را منعکس کرده ام حداقل باید مسئول پدافند غیر عامل بستگی به تعریف ( مجموعه اقداماتی که باعث کاهش خطرات ، جانی ، مالی و روحی روانی به مردم در مقابل حوادث مترقبه و غیر مترقبه است ) دنبال شرح وظایف و مدیریت پیشگیری آسیب ها ی حوادث مترقبه و غیر مترقبه باشد .بحران کنونی بعلت عدم پدافند غیر عامل در مقابل با حوادث غیر مترقبه است .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
چرا عزیزان : یاد گرفته ایم که با رخداد هر حادثه ای از حوادث غیرمترقبه با تراشیدن علت و معلول فقط بدنبال تقصیر و مقصر باشیم و هر کس یک کس دیگر را متهم و گناهکار بداند چرا هیچکس هنگام انجام وظیفه در حیطه وظایف کاری و تعهد مسئولیتهایش به نحو احسن انجام وظیفه نمی کند؟ تا زنجیره خدمت همراه با مسئولیت و تعهد تکمیل و کامل شود؟ که اگر همه اینچنین برای کارهایشان احساس مسئولیت و تعهد داشتند جنگلها با بستن قراردادهای غیر کارشناسی شده از بین
نمی رفت....مراتع هینطور...پروژه های کوچک و بزرگ همینطور و...و...
بنابراین این سیکل معیوب چند سال است که با تکرار هر بحرانی همه جای تقصیر و مقصر را با هم عوض میکنند و همدیگر را ضربدری متهم و مقصر میدانند این روند در انواع جلسات و نشستها و کمیته های بررسی آنقدر بین سایش حقیقت و دروغ در هم ادغام میشوند که مرز حقیقت و دروغ دیگر قابل تشخیص نیست و بعد از مدتی ملت خسته شده خودشان کم کم و آرام آرام موضوع را فراموش میکنند.....
Netherlands
رضا
۰۹:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
عدم هشدار دهی توسط مسئولین ، عدم ذخیره سازی این سیل ها و روانه کردن ان ها به دریا و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
الان مقصر شناخته بشه به چه دردي ميخوره؟ الان فقط بايد فکر آباد سازي باشيم و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
گل گفتي
United States of America
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام من از عابر بانگ صادرات بلد نیستم پول بگیرم وانتقال بدم خواهش میکنم فیلم اموزشیش تو سایت بزارید
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
به نظرم تو در آينده نه چندان دور حتما خواهي توانست از عابر بانگ صادرات پول دريافت كني .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام. دقیقا شبیه پول گرفتن از عابر بانک ملته. اگه اونو بلدی اینم کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۰:۱۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
ناراحت نباش
بزرگ می شی یاد می گیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
سخت نيست کارت وارد دستگاه کني خودش ميگه چيکار کني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
پول انتقال نده برو دستی بهش پول بده...مشکلت را حل کردم
آخرین اخبار