آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد؛

علوم غربی در دانشگاه‌ها باید بومی سازی شود/اعزام گروه های دانشجویی برای کمک به هموطنان سیل زده لرستان

آیت الله مکارم شیرازی گفت:برخی از علوم دانشگاه‌های ما از غرب آمده است و رنگ و بوی غربی دارد پس وظیفه اساتید مومن و متدین ما این است که این علوم را بومی سازی کنند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با مسئولین این دانشگاه، با اشاره به وجهه دینی و فرهنگی شهر مقدس قم دانشگاه‌های این شهر را متفاوت قلمداد کرد و گفت: دانشگاه محل بسیار حساسی است چرا که فارغ التحصیلان آن پست‌های کلیدی کشور را در دست خواهند گرفت، اگر آن‌ها در دانشگاه‌ها دینداری را هم آموخته باشند، می‌توانند سالم و صالح باشند و آنگاه جامعه‌ای سالم و صالح خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: جنگ‌های صلیبی درحالی که برای غربی‌ها هم از لحاظ مالی و هم جانی بسیار هزینه بر بود، اما یک نکته مثبت هم داشت، آن هم این بود که اروپایی‌ها توانستند از علوم مسلمین استفاده کنند، بنابراین غرب جایگاه علمی اش را مدیون دانشمندان مسلمان است، به عنوان مثال کتاب قانون ابوعلی سینا چندین و چند سال در دانشگاه‌های اروپا تدریس شده است.

وی اضافه کرد: اگرجوانان ما با علومی که در قرآن کریم آمده و یا به دست دانشمندان مسلمان کشف شده است، آگاهی پیدا کنند احساس استقلال و شخصیت می‌کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به تحقیق و پژوهش می‌پردازند.

 آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: نه تنها در قم بلکه در سراسر کشور اگر علم اساتید و دانشجویان با اعتقاد اسلامی و علوم دینی همراه باشد، آن‌ها می‌توانند گره گشای کشور باشند.

وی تصریح کرد: برخی از علوم دانشگاه‌های ما از غرب آمده است و رنگ و بوی غربی دارد پس وظیفه اساتید مومن و متدین ما این است که این علوم را بومی سازی کنند.

در پایان دیدار،هم چنین رئیس دانشگاه صنعتی قم به معرفی این دانشگاه پرداخته و گفت:دانشگاه صنعتی قم با ۵۷ عضو هیات علمی، ۲ هزار دانشجو و۹۰ کارمند با ماموریت فنی و مهندسی از سال ۱۳۸۷ در شهر کریمه اهل بیت فعالیت خود را آغاز کرده است.

دکتر رضایی نور افزود: با توجه به جایگاه این شهر مقدس، دانشگاه صنعتی قم مفتخر است که به نوعی مروج حجاب و عفاف نیز باشد، در این راستا دانشجویان این دانشگاه پوشش چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده اند.

وی فعالیت‌های فرهنگی را در این دانشگاه مهم قلمداد کرد و گفت:کسب رتبه‌های برتر استانی و کشوری گروه جهادی آل طا‌ها از دانشگاه صنعتی قم، بررسی طرح مطالعاتی اندیشه شهید مطهری و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه است، امیدواریم با ارتباط هرچه بیشتر با مراجع، شاهد رشد بیشتر این فعالیت‌ها در دانشگاه صنعتی قم باشیم.

رضایی نور ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان خوزستان،لرستان وگلستان گفت:جامعه دانشگاهی صنعتی قم علاوه برجمع آوری کمک‌های نقدی به صورت داوطلبانه در قالب گروه‌های دانشجویی و کارمندی به منظور کمک به هموطنان سیل زده جهت انجام امور عمرانی به لرستان اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/ح

لزوم بومی سازی علوم غربی در دانشگاه‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.