آغاز طرح غربالگری متابولیک ارثی در نوزادان

طرح غربالگری متابولیک ارثی در نوزادان، از روز نخست اردیبهشت ماه برای ۲۰ بیماری متابولیک ارثی در مرکز خدمات جامع سلامت ضیغمی شهرستان زرقان، آغاز می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زرقان از آغاز طرح غربالگری متابولیک ارثی در نوزادان خبر داد و گفت: این طرح، تنها برای چهار بیماری شامل کم کاری تیرویید، فاویسم، گالاکتوزمی و فنیل کتونوری اجرا می شود.

حمیدرضا ابراهیمی افزود: بیماری های متابولیک ارثی، بیماری هایی هستند که در آنها، هضم نهایی یک یا چند ماده غذایی مانند پروتئین، قند یا چربی در بدن نوازد از بدو تولد، مختل می شود، در نتیجه بدن کودک نمی تواند از این مواد غذایی برای رشد و تکامل استفاده کند.

او ادامه داد: این گروه از مواد غذایی که به طور معمول برای رشد و تکامل کودکان مفید هستند، برای سلامتی این کودکان خطرناک می شوند و حالت سمی پیدا می کنند و بر بسیاری از اندام های بدن او از جمله مغز، کبد و قلب تاثیر منفی می گذارند.

ابراهیمی اضافه کرد: این بیماری ها، بیشتر به صورت ژنتیکی و از پدر و مادر ناقل اما به ظاهر سالم، به نوزاد منتقل می شوند و احتمال بروز آنها در ازدواج های فامیلی نیز، بیشتر است.

او نشانه های بیماری متابولیک نوزادی را خواب آلودگی، بی حالی، شل بودن و ناله کردن، بی قراری، استفراغ مکرر، خوب شیر نخوردن، مکیدن ضعیف کودک و خودداری از خوردن، اختلال در تنفس یا به سختی نفس کشیدن، بوی غیر متعارف ادرار و سایر ترشحات بدن، حال عمومی بسیار بد، تشنج و کاهش هوشیاری به ویژه بعد از استفراغ، تب و خوردن صبحانه عنوان کرد.

کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه شناسایی بیماری های متابولیک ارثی اهمیت بسیاری دارد، هشدار داد: این امر به شدت سخت و پیچیده است و درصورت بروز در نوزاد، می تواند به عقب ماندگی های ذهنی و جسمی و حتی مرگ منجر شود.
انتهای پیام/م

طرح غربالگری متابولیک ارثی در نوزادان

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار