شناسایی ۱۷۶ واحد صنعتی آلاینده در آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با بررسی‌های مدون و رصد کامل وضعیت زیست محیطی واحد‌های صنعتی و تولیدی استان، تاکنون تعداد ۱۷۶ واحد آلاینده شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ضمن ارایه گزارشی از عملکرد محیط زیست استان در سال گذشته، توجه و کنترل کامل وضعیت زیست محیطی واحد‌های صنعتی را یکی از دغدغه‌های اصلی و جزو وظایف تعریف شده و مهم این مجموعه خواند و افزود: در این زمینه با هیچ یک از واحد‌هایی که آلاینده بوده و به محیط زیست ضرر می‌رسانند تعارف نداریم.

وی اظهار داشت: تمام واحد‌های صنعتی و تولیدی استان از جمله پتروشیمی و پالایشگاه تبریز در رصد کامل محیط زیست هستند و کارخانجاتی که بر اساس معیار‌های تعریف شده محیط زیست، آلاینده تشخیص داده شوند بلافاصله برای پرداخت ۱ درصد از سهم فروش محصولات خود به اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی معرفی می‌شوند تا تسبت به اخذ مبالغ مربوطه اقدام شود.

قاسمی، راه اندازی واحد پایش زیست محیطی واحد‌های صنعتی را از جمله اقدامات برجسته برای کنترل آلایندگی‌ها در استان برشمرد و ادامه داد: این واحد به صورت شبانه روزی فعال بوده و واحد‌های صنعتی را کنترل می‌کند.

وی با بیان اینکه محیط زیست آذربایجان شرقی نسبت به آلایندگی و سطح زیان دهی واحد‌ها وارد عمل می‌شود، تشریح کرد: بر این اساس تعدادی از واحد‌ها به سمت فیلتراسیون رفته و برخی از واحد‌ها نیز ملزم به ایجاد تصفیه خانه‌ها شده اند و البته تعدادی از واحد‌های صنعتی نیز با تعریف برنامه زمان بندی شده مکلف به اصلاح شبکه سوخت خود شده اند.

قاسمی با تاکید بر اینکه برای محیط زیست آذربایجان شرقی واحد‌های صنعتی بزرگ و کوچک در موضوع رعایت موازین زیست محیطی تفاوتی ندارند، از معرفی برخی از این واحد‌ها به مراجع قضایی خبر داد.

وی جمع آوری تعداد ۱۵۰ واحد کوچک و بزرگ بازیافت در آذربایجان شرقی طی سال گذشته را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست برای کاهش آلایندگی‌ها در استان بیان و اضافه کرد: در مجموع به دلیل اقدامات یاد شده طی سال ۱۳۹۷ تعداد روز‌های پاک در استان نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۷ درصد افزایش پیدا کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هر واحد تولیدی و صنعتی پتانسیل آلایندگی دارد، گفت:، اما مجموعه محیط زیست بر اساس معیار‌های مشخص و همچنین متناسب با واحد‌های مربوطه ضوابطی را تعریف و به صاحبان واحد‌ها اعلام می‌کند تا در کاهش اثرات منفی زیست محیطی وارد عمل شوند.

قاسمی یادآور شد: پارسال در همین راستا نیروگاه حرارتی تبریز بار‌ها مورد پایش و سنجش آلودگی زیست محیطی قرار گرفت و ضمن اخطار‌های مکرر به دلیل بی توجهی‌ها مجبور به اقدامات قانونی شده و شیرفلکه مازوت این واحد صنعتی را پلمپ کردیم.

وی مرجع اصلی اعلام کننده آلایندگی واحد‌ها صنعتی و تولیدی در استان را اداره کل حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: هیچ نهاد و مرجع دیگر حق اظهار نظر در این خصوص را ندارد.

قاسمی، گزارشات مردمی و رصد ماموران حفاظت محیط زیست استان را مراجع اصلی رسیدگی به وضعیت آلودگی واحد‌های صنعتی اعلام و اضافه کرد: ما از حساسیت و جدیت آحاد مردم در موضوع مسایل زیست محیطی حمایت کرده و از آن خرسندیم، چون موضوع کلان و اثرگذار حفاظت از محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی و عمومی می‌دانیم.

وی، حفاظت از محیط زیست طبیعی و انسانی را ۲ حوزه مهم و از ماموریت‌های اصلی حفاظت محیط زیست بیان کرد و ادامه داد: ممانعت از تخریب اراضی ملی، حفظ تنوع زیستی و جانوری و رصد واحد‌های تولیدی، معدنی و صنعتی بر همین مبنا تعرفی شده است.

انتقال پساب کاوه سودای مراغه به دریاچه ارومیه مصوب شورای تامین است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع آلایندگی کارخانه کاوه سودای مراغه و انتقال پساب‌های آن به دریاچه ارومیه، گفت: انتقال پساب‌ها به دریاچه مصوب شورای تامین استان در سال ۱۳۸۸ است که در آن با بررسی همه جوانب نسبت به انتقال پساب‌ها به طول ۳۰ کیلومتر تا دریاچه اجازه داده شده است.

قاسمی افزود: طبق این تصمیم مقرر شد برای کنترل پساب‌های خروجی از این واحد صنعتی لاگن‌های تبخیری غیرقابل نفوذ تعبیه شده و سیستم کنترل آن بر همین مبنا تعریف شود.

وی ادامه داد:، اما در سال ۱۳۸۸ به دلیل ترکیدن لاگن‌های راه اندازی شده که منجر به تاثیرات منفی در آب‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی منطقه شد، شورای تامین آذربایجان شرقی با موافقت محیط زیست استان مجوز انتقال پساب‌ها به دریاچه ارومیه را صادر کرد.

قاسمی با تاکید بر اینکه هم اکنون به طور منظم و در فواصل زمانی معین رصد و کنترل آلایندگی پساب‌های کاوه سودا به انجام می‌رسد، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی سالانه ۲ مورد گزارش از شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان اخذ می‌کند که تاکنون هیچ گونه آلودگی در سفره‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی به ما گزارش نشده است.

وی بررسی و آنالیز دقیق چاه‌های کشاورزی در منطقه را از جمله اقدامات مهم حفاظت محیط زیست استان در اطراف کارخانه کاوه سودا برشمرد و اضافه کرد: نتیجه این بررسی‌ها برای ادامه بررسی‌های عمیق کارشناسی به آب منطقه آذربایجان شرقی ارایه می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه مقایسه استاندارد‌های مورد نظر برای آب‌های سطحی با پساب کاوه سودای مراغه به هیچ عنوان منطقی و علمی نیست، یادآوری کرد: میزان آلایندگی این واحد صنعتی باید نسبت به تخریب زمین‌های کشاورزی معیارسنحی شود.

وی در عین حال اضافه کرد: مسایل زیست محیطی حاصل متغییر‌های مختلف زمانی و مکانی است و بر همین اساس احتمال اینکه آلودگی آب‌های زیرزمینی مناطق اطراف کاوه سودای مراغه وجود داشته باشد، به هیچ عنوان دور از ذهن نیست و در این صورت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی وارد عمل شده و با متخلفات با جدیت برخورد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: باید توجه داشت که اگر ۱۰۰ درصد موازین و ضوابط زیست محیطی برای واحد‌های صنعتی، معدنی و تولیدی اعمال شود، ۹۰ درصد آن‌ها باید تعطیل شوند.

منبع :خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/ش

برچسب ها: محیط زیست ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار