امکان پذیر بودن تشخیص بیماری هموفیلی در زمان جنینی و در داخل رحم

فوق تخصص خون و سرطان از امکانپذیر بودن تشخیص بیماری هموفیلی در زمان جنینی و در داخل رحم خبر داد.

مجید نبی پور فوق تخصص خون و سرطان بالغین در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: هموفیلی یا خون تراوائی یک بیماری خونریزی دهنده ارثی است که به دلیل جهش‌های ژنتیکی سبب کاهش تولید فاکتور‌های انعقادی لازم برای ایجاد لخته و بند آمدن خونریزی می‌شود.

وی افزود: این بیماری در ارث وابسته به جنس می‌باشد که تقریبا تمامی مبتلایان علامت دار بیماری،   پسرانی هستند که بیماری را از مادران حامل غیر علامت دار خود به ارث می‌برند.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بر حسب نوع فاکتور کاهش یافته، به سه دسته هموفیلی A (کمبود فاکتور ۸)، هموفیلی B (کمبود فاکتور ۹)، هموفیلی C (کمبود فاکتور ۱۱) و  بر حسب شدت کاهش فاکتور به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شوند.

نبی پور با بیان اینکه در بیمارانی که به انواع شدید بیماری مبتلا هستند، کاهش ۹۹ درصدی به میزان تولید فاکتور وجود دارد و در نتیجه سطح فاکتور این افراد کمتر از ۱ درصد مورد نیاز بدن است، افزود: در این بیماران بدنبال خفیف‌ترین صدمات و جراحات و حتی به صورت خود بخود خونریزی‌هایی اتفاق می‌افتد که ساعت‌ها و روز‌ها بطول می‌انجامد، بطور مثال در زمان تولد فرزند پسر بدلیل مشکلات زایمان و یا در زمان به راه افتادن، خزیدن، بازی کردن، ختنه کردن شیرخوار پسر و یا بعد‌ها بدنبال جراحی‌ها و کشیدن دندان، خون مردگی‌ها و خونریزی‌ها اتفاق می‌افتند.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: خونریزی‌های مکرر مزمن در بافت‌های نرم مانند عضلات و مفاصل تحمل کننده وزن مانند مچ پا و زانو‌ها می‌تواند در دراز مدت سبب تخریب، بدشکل و ناتوانی شود.

نبی پور با بیان اینکه امروزه تشخیص بیماری در هر زمانی حتی در زمان جنینی و در داخل رحم امکانپذیر است که میتواند نوع و شدت کاهش فاکتور و ژن جهش یافته را مشخص کند، افزود: این روش‌ها برای بیمارانی که بدلیل خونریزی‌های مکرر مشکوک به این بیماری هستند و یا در خانواده‌های که فرزند پسر مبتلا به هموفیلی دارند، برای سایر افراد در معرض خطر پیشنهاد می‌شوند تا بتوان خانم‌های حامل ژن جهش یافته را پیدا نمود و از تولد فرزندان جدید مبتلا جلوگیری کرد.

وی گفت: کنترل خونریزی و پیشگیری از عوارض دراز مدت تزریق فاکتور انعقادی کاهش یافته امکان پذیر است که از طریق جمع آوری از اهدا کنندگان خون و یا به روش‌های صناعی در آزمایشگاه‌ها حاصل شود.

انتهای پیام/ م

پیشرفت علوم پزشکی بابل در تشخیص بیماری هموفیلی

برچسب ها: علوم پزشکی ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.