باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

موج سیلاب‌ها مدارس را هم گرفتار کرد/ آموزش و پرورش در سیل حوادث نمره قبولی می‌گیرد؟

سیل گسترده کشور اوضاع مدارس را هم تحت تاثیر قرار داده است و حالا دانش آموزان چشم به راه کلاس‌های درسی هستند که معلوم نیست کی احداث شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حال و هوای روز‌های نو امسال متفاوت بود؛ از هر گوشه و کناری موجی از اخبار مربوط به سیل و خسارات و تلفات آن می‌رسید؛ اخباری که با موج سواری‌های برخی در فضای مجازی، اطلاعاتی ضد و نقیض از حوادث را منتقل کرد.

سیلاب آن هم در کشوری که همواره هشدار‌های مبنی بر خشکسالی در آن به وفور به گوش می‌رسید حالا آنقدر پرآب شده که حساب و کتاب جمع‌آوری آب‌ها از دست رفته و نه تنها خانه‌ها بلکه تمام مناطق سیل‌زده را در گل و لای فرو برده است.

آمار‌های اعلام شده از سوی رحمانی فضلی وزیر کشور نشان می‌دهد سیل امسال حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشته که این حجم از خسارات در ۲۵ استان، بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ روستا را گرفتار کرده است.

شدت خسارات آنقدری است که حالا همه دستگاه‌ها دست به کار شدند تا زندگی نابسامان سیل زدگان را از میان گل و لای سیلاب خارج کرده و مامنی برای آن‌ها تامین کنند.

موج سیلاب‌ها مدارس را هم گرفتار کرد/ آموزش و پرورش در سیل حوادث نمره قبولی می‌گیرد؟

موج سیلاب‌ها مدارس را هم گرفتار کرد

حال و اوضاع مدارس در مناطق سیل زده هم چندان تعریفی ندارد؛ گاهی آب به حدی بالا آمده است که دیگر اثری از مدرسه و نیمکت و کتاب و دفتر دانش آموزان باقی نمانده است، هرچند در مواردی هم بنا استحکام کافی داشت، اما از بین رفتن تجهیزات، نم زدگی به در و دیوار کلاس‌ها زنگ تعطیلی مدارس را به صدا درآورد.

بنا بر اظهارات سید محمد بطحایی وزیرآموزش و پرورش ۱۵۰۰ در سیل اخیر مدرسه دچار آسیب شده‌اند، و در این بین تعداد مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی دارد حدود ۱۰۵ مدرسه برآورد شده است، در مجموع عموم مدارس نیاز به بازسازی و مرمت دارند.

پیش از این مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود که در زمان وقوع سیل و پس از آن، مدارس به عنوان مامنی برای سیل زدگان در نظر گرفته شدند و در مواردی تاخیر در فعالیت مدارس به دلیل این بوده است که این فضا‌ها به عنوان محل اسکان مردم در نظر گرفته شدند.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز علت تاخیر در بازگشایی مدارس در مواردی را همین اسکان سیل زدگان در مدارس عنوان کرد و گفت: طبق گزارش‌ها در ۱۲ منطقه کلاس راه‌اندازی نشده است.

باز نشدن مدارس امتحانات را تحت تاثیر قرار دارد و بنا بر اظهارات نعمت‌الهی امتحانات برای دانش آموزان پایه دوازدهم امتحانات در سه نوبت خرداد، تیر یا مرداد و شهریور برگزار خواهد شد و دانش آموزان در هر کدام از دوره‌ها که نمره قبولی کسب کنند به منزله قبولی خرداد ماه خواهد بود؛ در سایر پایه‌ها دانش آموزان تا بخشی از کتاب‌های درسی را که خواندند امتحان می‌دهند و مابقی مطالب درسی و کمبود‌ها در مهر ۹۸ تا برگزاری کلاس‌های جبرانی جبران خواهد شد.

خسارت سیل به فضا‌های آموزشی چقدر است؟

آن‌طور که از اظهارات آموزش و پرورشی‌ها بر می آید اوضاع سازه‌ای مدارس مشکل چندانی نداشته است، اما تجهیزات و بازسازی نیاز اساسی کلاس‌های درسی است که یا شدت حادثه یا جانمایی نادرست مدرسه عامل آن محسوب می‌شود و حالا نوسازی و بازسازی مدارس و مسکن‌های تخریبی فرهنگیان مهم‌ترین اولویت‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

براساس آمار‌های اعلامی از سوی امیرعلی نعمت الهی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در مجموع  بیش از ۱۳۰۰ مدرسه آسیب دیده و ۷۴ هزار و ۳۰۰ هزار دانش آموز دچار آسیب ناشی از این تعطیلی داریم، همچنین ۱۰۵۵ مدرسه بازگشایی شدند.

وی به تفکیک میزان خسارات وارده بر مدارس را اعلام و اظهار کرد: در استان لرستان ۸۱ مدرسه تخریب، ۶۴۷ باب مدرسه آسیب دیده، ۱۸ هزار دانش آموز آسیب دیده، ۵۲۰ مدرسه بازگشایی شده داشتیم؛ در استان خوزستان ۲۱ مدرسه تخریب، ۱۳۵ مدرسه آسیب دیده و ۱۵ هزار دانش آموز با مشکل مواجه شدن؛ در استان گلستان ۳۱۲ مدرسه آسیب دیده، ۴۱ هزار و ۲۵۳ هزار دانش آموز با مشکل مواجه شدند البته ۲۵۰ مدرسه از میان مدارس دچار آسیب بازگشایی شدند؛ علاوه بر آن در استان فارس ۵۷ مدرسه آسیب دیده و در استان ایلام ۵۰ مدرسه آسیب دیده هستند؛ در همدان ۵۰ مدرسه آسیب دیده، در کرمانشاه ۲۰ مدرسه و در چهارمحال و بختیاری ۱۰۸ مدرسه دچار آسیب شدند.

رضا مددی نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در مناطق سیل‌زده در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان خسارات وارده به مدارس را تاکنون و  حداقل  ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ صرفا برای تخریب،  بازسازی  و تجهیز مدارس خواهد بود.

وی درباره توان آموزش و پررش برای تامین هزینه‌ها بیان کرد: بخش عمده این اعتبارات مناطق سیل زده را دولت تامین می‌کند و برای بازسازی، نوسازی و تجهیز سازمان نوسازی مدارس با کمک دولت و خیرین وارد عمل شده است.

موج سیلاب‌ها مدارس را هم گرفتار کرد/ آموزش و پرورش در سیل حوادث نمره قبولی می‌گیرد؟

روانه شدن سیل مهربانی همکلاسی به مناطق سیل‌زده

شرایط مدارس سیل‌زده مسئولان آموزش‌و پرورشی را بر آن داشت تا از ظرفیت‌های دانش آموزی برای کمک به مدارس بهره گیرند و ضمن رعایت بعد تربیتی کمک‌رسانی به هم‌نوع را آموزش دهند و بر این اساس پویش «سیل مهربانی هم‌کلاسی‌ها» برای جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی دانش ‌آموزان در مدارس کشور فعال شده است.

در مدارس شعار «هر مدرسه یک پایگاه» و در فضای مجازی «پویش عیدی» من برای تو با مشارکت تمامی تشکل‌های دانش‌آموزی صورت خواهد گرفت.

هرچند پیش از پویش هم کمک‌های لازم برای مدارس سیل‌زده از قبیل توزیع کتاب درسی و لوازم التحریراز سوی  آموزش و پرورش انجام شده بود، علاوه بر آن امداد فرهنگی برای کمک به احیای شرایط روحی و روانی سیل‌زدگان به ویژه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده بود.

استان‌های معین هم از اقدامات دیگر آموزش و پرورش برای سیل‌زدگان است، البته بنا بر تصمیم وزیر آموزش و پرورش استان‌های معین برای مناطق سیل‌زده با شرایط دشوار  همچون گلستان، لرستان و خوزستان تعیین شد علاوه بر آن نمایندگانی ویژه از میان معاونان وزیر  برای ساماندهی شرایظ مورد توجه قرار گرفت.

موج سیلاب‌ها مدارس را هم گرفتار کرد/ آموزش و پرورش در سیل حوادث نمره قبولی می‌گیرد؟

سیل غبار غفلت از روستاها را بُرد

بنا بر ارزیابی‌های فعلی رقم بزرگ ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی مدارس مورد توجه است و به اذعان مسئولان نوسازی و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش کارنامه درخشان کرمانشاه بار دیگر در مناطق سیل‌زده تکرار خواهد شد، اما باید توجه کرد که حجم خسارات سیل بسیار بیشتر از زلزله کرمانشاه است و تامین منابع اعتباری با این وسعت کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بیشترین مناطق آسیب پذیر روستاهای کشور هستند و حالا که قرار بر بازسازی و نوسازی مدارس شده است توجه به دانش‌آموزان مناطق محرومی که گاهی اوضاع زندگی بر قرار نیست و کار بر درس اولویت دارد ، توجه به بهبود پوشش تحصیلی در مناطق دچار کمبود معلم و فضای آموزشی ضرورت پیدا می‌کند.

در شرایطی که آموزش و پرورش در طی کردن روال عادی به محدویت‌های بودجه‌ای می‌رسد، به‌طور قطع تامین اعتبار بالای نوسازی و بازسازی چالشی پیچیده است که هنوز منبع آن مشخص نیست و تعیین بازه زمانی هم اهمیتی ویژه  دارد، هرچند که به گفته وزیر آموزش و پرورش بخشی از مدارس که نیاز به نوسازی یا بازسازی دارد  تا مهر امسال احداث نمی‌شود و از ظرفیت‌های جایگزین همچون کانکس و اردوگاه بهره گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ده هشتادی
۱۳:۲۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
خیر من خودم یه دانش آموزم که به بیشتر سیاست های آموزش وپرورش و حتی سازمان سنجش معترضم چون از این توزیع ناعادلانه دانش خیلی ها ضربه خوردن
آخرین اخبار